Tým Ferrari
Úvod
Italská stáj Ferrari patří k nejúspěšnějším týmům celé historie Formule 1. Ferrari působí v „královně motorismu“ od jejího samotného počátku a za tuto dobu získalo 16 titulů v Poháru konstruktérů, o jedno prvenství méně má stáj v Poháru jezdců. Jednoznačně nejlepší léta zažil tým z Maranella v éře Michaela Schumachera, který s týmem získal celkem pět mistrovských zářezů. V současné době je prezidentem týmu, jež se vyznačuje černým koněm na žlutém pozadí, Luca di Montezemolo, bývalý šéf stáje, Jean Todt je v současné době prezidentem FIA.
Informace
2007: Nová éra Ferrari začala mistrovským titulem
Sedminásobný šampión a legenda Formule 1 Michael Schumacher italský tým z Maranella opustil, jeho místo v týmu převzal finský pilot Kimi Räikkönen, jež v předchozích letech u konkurenčního McLarenu nedokázal naplňovat svůj jezdecký potenciál. Čekalo se také, jak velký bude rozdíl mezi Finem a jeho stájovým kolegou Felipe Massou, protože ten ve Ferrari již jednu sezónu jezdil a mohl se učit od tak zkušeného matadora, jakým byl právě Michael Schumacher. V průběhu předsezónních testů se Ferrari jevilo jako velmi silný a konkurenceschopný tým, což prakticky potvrdilo již v prvním závodě onoho ročníku.
Po roční odmlce sezóna opět startovala v australském Melbourne, kde si Kimi Räikkönen dojel v kvalifikaci pro pole position. To Felipe Massa takové štěstí neměl, v průběhu kvalifikačních jízd totiž musel svůj monopost odstavit a do závodu tak odstartoval až ze samotného chvostu startovního pole. Fin dokázal hned ve svém prvním závodě pro italský tým získat triumf, kolega Massa se po stíhací jízdě nakonec umístil šestý. V dalším závodě v Malajsii byl na koni zase McLaren, jež si dojel pro double. Až třetí místo obsadil Räikkönen, Massa skončil pátý.
Závod v Bahrajnu už byl ale jinou písničkou, tentokráte se poprvé v sezóně ukázal Felipe Massa, který si se svým rudým monopostem dojel pro vítězství, Kimi Räikkönen skončil třetí. Ferrari se po tomto závodě propadlo v poháru konstruktérů za McLaren. Několik měsíců mělo Ferrari oproti ostatním týmům nevýhodu, nemohlo totiž vyvíjet nové prvky pro svůj monopost. Aerodynamický tunel byl totiž několik týdnů poškozen a nebylo možné s ním pracovat. Díky tomu získal McLaren lehkou výhodu, které také využil a vybudoval si na italský tým určitý náskok. Zlom přišel až ve Francii, kde Ferrari opět dominovalo - první dojel Räikkönen, v závěsu za ním kolega Massa. Podobný scénář se opakoval i ve Velké Británii. I sem přijelo Ferrari velmi rychlé, Fin Räikkönen si připsal další vítězství, Felipe Massa ovšem skončil až pátý.
Byl to právě Räikkönen, jež po celou sezónu podával pravidelně kvalitnější výkony, než-li stájový kolega Felipe Massa, takže se začalo spekulovat, zda finský pilot nedostává od Ferrari větší důvěru. Následovala nezapomenutelná a chaotická Velká cena Evropy v Německu. Räikkönen získal pole position, Massa startoval třetí. Závod byl ale náhle zdramatizován, když na okruh začalo hustě pršet. Felipe Massa si dojel pro pneumatiky do mokra, zatímco Räikkönen při nájezdu do pit lane dostal smyk a na suchých gumách musel "trpět" ještě jedno celé kolo. Několik vozů uvízlo v kačírku za cílovou rovinkou, proto byl také závod po několika desítkách minut červenými vlajkami zastaven. Fin Räikkönen musel v jeho dalším průběhu odstoupit, Felipe Massa si po v závěru velmi napínavém souboji dojel pro druhou příčku.
V Turecku zaznamenalo Ferrari double, ovšem při domácí Velké ceně Itálie naopak nestačilo na McLaren, jež na Monze dominoval a obdobně si dojel pro double. V podobném duchu se nesl i závěr velmi vyrovnané sezóny, žádný z týmů vyloženě nedominoval. Ferrari si prakticky zajistilo vítězství v poháru konstruktérů, když FIA potrestala konkurenční McLaren za zneužívaní technických údajů právě italského týmu. McLaren byl ze šampionátu vyloučen a byla mu udělena pokuta 100 milionů amerických dolarů. V dalším závodě v Belgii získalo Ferrari double a zajistilo si tak vítězství v poháru konstruktérů. Nekompromisně se blížil závěr sezóny, ve kterém o titul bojoval Fin Räikkönen s konkurenty z McLarenu - Lewisem Hamiltonem a Fernandem Alonsem. Jenže rozvířené vody v řadách McLarenu ani jednomu pilotovi stříbrných šípů v závěru napínavého ročníku nepomohly, Räikkönen vyhrál závěrečné Velké ceny v Číně i Brazílii a zaslouženě se tak mohl radovat ze svého prvního mistrovského titulu v první sezóně pro italský tým. Stájový kolega Felipe Massa v konečném součtu obsadil čtvrtou příčku. Jak již bylo předznamenáno, tým se mohl radovat i ze zisku poháru konstruktérů
2008: Massa o titul přišel v poslední zatáčce
Italský tým získal v prvním závodě tohoto ročníku jediný bod a byl to jeden z nejhorších vstupů do sezóny. Štěstí ale Ferrari neopustilo úplně. Hned v další Velké ceně v Malajsii dokázal Fin Räikkönen zvítězit, Massa po vlastní chybě závod nedokončil (nutno dodat, že ze závodu odstoupil z první příčky). V dalším závodě v Bahrajnu šlo u Ferrari již vše podle představ, oběma vozům se dařilo již v kvalifikaci, ovšem v závěrečné pasáži všechny překvapil Polák Robert Kubica, který skvělým časem získal první pole position v kariéře. Těsně po startu se před něj ovšem dostal právě Massa, později se dopředu propracoval i jeho finský kolega a bylo z toho první double v sezóně 2008.
Doublu se tým dočkal i ve Španělsku, přičemž si oba závodníci jen prohodili pořadí, první dojel Räikkönen, hned za ním Felipe Massa. Právě Brazilec neprožíval vůbec špatné období, vyhrál totiž i v dalším závodě v Turecku (kde mj. dominoval již potřetí za sebou), takže z posledních třech závodů získal z možných 30 bodů celkem 28. V dalším závodě v Monaku zaznamenal Massa třetí místo, ale dařilo se mu i v dalších fázích skvěle rozjeté sezóny. Jenže několikrát se právě Brazilec dostal zásluhou svého týmu do maléru, který jej stál hned několik bodů.
Vše začalo již v Maďarsku, kde Brazilec tři kola před koncem závodu odstoupil pro poruchu motoru. Smůla ale pokračovala i ve Valencii, tam nejprve Kimi Räikkönen při své zastávce v boxech odjel s palivovým zařízením ve voze, o několik kol později se však do problémů dostal i Massa, který se při výjezdu z boxů dostal do křížku s Adrianem Sutilem, jež pit lane taky opouštěl. Massa penalizován nebyl, týmu ale byla udělena pokuta ve výši 10 tisíc Eur. Vše bylo završeno Velkou cenou Singapuru, kde Felipe Massa odjel z boxů s palivovým zařízením, podobně jako ve Valencii jeho kolega Räikkönen. Ani po tomto období ale nebyl Massa ze hry o titul, o tom se totiž rozhodovalo až v samotném závěru celého závodu, konkrétně v brazilské Velké ceně.
Karty byly před závodem v Brazílii rozdány jasně. Pokud by Felipe Massa vyhrál, mohl by Hamilton dojet nejlépe šestý, aby se brazilský pilot mohl radovat z titulu. Závod to byl velmi dramatický, celou dobu se na špici držel právě Massa. Jeden z nejdramatičtějších okamžiků v celé historii Formule 1 přišel až v samotném závěru. Na trať začalo pršet, většina závodníků se odebrala do boxů, zatímco někteří z nich zase zůstali na závodní dráze. Felipe Massa závod s přehledem vyhrál, zatímco Lewis Hamilton se pohyboval na hranici první pětky. V samotném závěru závodu jej předjel Sebastian Vettel a vypadalo to, že Hamilton o titul opět přijde.
Nicméně v poslední zatáčce posledního okruhu brazilské Velké ceny se Brit dostal před Tima Glocka, jež zůstal na suchých pneumatikách a tak se po trati pohyboval velmi pomalu. V chaosu a dešti bylo toto předjetí tak nenápadné, že fanoušci na trati i u televizních obrazovek se domnívali, že mistrem světa je Felipe Massa. I v boxech italského týmu se začalo slavit, nicméně studená sprcha přišla o několik sekund později. Hamilton se v závěru protlačil na páté místo a titul tak patřil jemu. Titul v konstruktérech vyhrálo s přehledem Ferrari, Massa boj o titul prohrál v samotném závěru, nakonec skončil o bod druhý,
2009: Sezóna plná trápení
Protože se Ferrari velkou část ročníku 2008 soustředilo na vývoj aktuálního vozu (protože Felipe Massa byl až do závěrečného závodu ve hře o mistrovský titul), na vývoj nového monopostu nezbylo dostatek času. Projevilo se to již v prvních předsezónních testech, ovšem mizérie italského hřebce pokračovala i nadále, do sezóny vstoupil tým naprosto tragicky, v prvních třech závodech ročníku nezískal ani jeden z pilotů mistrovský bod(!), tudíž to s týmem vypadalo opravdu bledě, zatímco Brawn si společně s Red Bullem užíval působení na čele obou šampionátů.
Až ve čtvrtém závodě sezóny poprvé dokázal bodovat Fin Kimi Räikkönen, který s Ferrari zaznamenal vůbec nejhorší start do nového ročníku v celé historii tohoto týmu. V průběhu ročníku se forma týmu zlepšila, především díky finskému závodníkovi, který se na stupně vítězů dostal celkem pětkrát. Vyhrát se mu podařilo pouze jednou, při Velké ceně Belgie, kdy byl ovšem po celou dobu závodu atakován Giancarlem Fisichellou ve voze Force India. Vzestup zaznamenal i kolega Massa, po katastrofálním vstupu do sezóny se zlepšoval, vše vyvrcholilo třetí příčkou v Německu.
Jenže o závodní víkend později se stalo něco velmi nepříjemného. V kvalifikační jízdě na Velkou cenu Maďarska Massu trefila pružina z vozu Rubense Barrichella, který tím samým místem jen několik sekund předtím projížděl a tuto součástku cestou ztratil. Záznam rozhodně nevypadal vůbec dobře, Massa byl okamžitě převezen do nemocnice, Velké ceny se pochopitelně nezúčastnil. Utrpěl otřes mozku a nepříjemně si poranil hlavu, tudíž bylo jasné, že do konce ročníku se na závodní dráze již neobjeví.
Jako jedna z možných variant zastoupení Massy se jevil i návrat Michaela Schumachera, který by tak v kokpitu Formule 1 působil poprvé od roku 2006. Jenže z tohoto plánu nakonec sešlo, Schumacher ke startu nedostal povolení, protože začátkem téhož roku havaroval na motocyklu a nepříjemně si poranil krk. Brazilce nejprve nahradil Luca Badoer, později byl vystřídán Giancarlem Fisichellou, nicméně ani jeden s rudým monopostem body nezískal. Stáj Ferrari se v šampionátu konstruktérů nakonec musela spokojit se čtvrtým místem, tým ztratil jen jediný bod na konkurenční McLaren.
2010: Šťastnou tečku překazil ruský nováček
Z italské stáje odešel Fin Kimi Räikkönen, jež jako poslední s rudým monopostem vybojoval mistrovský titul v Poháru jezdců. Nahradil jej ovšem neméně kvalitní pilot - dvojnásobný šampión Fernando Alonso, který do týmu přišel po dvouletém působení v Renaultu. Zde se mu nedařilo předvádět výkony, které si představoval po návratu do francouzské stáje z McLarenu, tudíž dostal příležitost právě v týmu z Maranella. Druhou závodní sedačku opět obsadil brazilský závodník Felipe Massa.
Již v Bahrajnu Ferrari ukázalo, že vůz tohoto týmu bude letos velmi konkurenceschopný, tým totiž získal double. První skončil Fernando Alonso, hned za ním dojel Felipe Massa. Jenže v tomto duchu se rozhodně nenesla celá sezóna, zejména Brazilec Massa se v průběhu celého ročníku trápil, ale ani Fernando Alonso nezajížděl pravidelně nejlepší výsledky.
Až závěr ročníku byl pro Fernanda Alonsa neuvěřitelně vydařený. Za kontroverzních podmínek získalo Ferrari při německé Velké ceně double, vyhrál právě Alonso. O závod později dojel v Maďarsku druhý, stájový kolega Massa čtvrtý. Ačkoli Španěl v Belgii havaroval, o závod později na Monze už se vrátil v plné síle a zaznamenal další vítězství. Stejný výsledek zopakoval i v Singapuru, ale ani v Japonsku nebyl jeho výkon nejhorší, dojel třetí za oběma vozy Red Bull. V Koreji byl po odstoupení obou Red Bullů opět vítězem, naopak v Brazílii dojel třetí, opět za mistrovským Red Bullem.
Na závěrečnou Grand Prix Abú Dhabi mířil jako lídr šampionátu, měl k mistrovskému titulu ze všech jezdců nejblíže, ale něco se pokazilo. Špatná strategie v boxech rozhodla o tom, že Alonso se hned na začátku zasekl za Vitaly Petrovem v Renaultu a během celého závodu nebyl schopen se před něj dostat. Když se před oba vklínil i Nico Rosberg, naděje španělského závodníka na třetí mistrovský titul v kariéře byla pryč. Fernando Alonso skončil v šampionátu druhý, Felipe Massa s více než stobodovou ztrátou na stájového kolegu až šestý.
Výsledky a tabulková data
Sezóna | Oficiální název | Pořadí | Body celkem | Konstruktéři |
---|---|---|---|---|
1950 | Scuderia Ferrari | 2. | 21 | Ferrari |
1951 | Scuderia Ferrari | 1. | 77 | Ferrari |
1952 | Scuderia Ferrari | 1. | 100 | Ferrari |
1953 | Scuderia Ferrari | 1. | 123 | Ferrari |
1954 | Scuderia Ferrari | 1. | 77.5 | Ferrari |
1955 | Scuderia Ferrari | 2. | 33.9 | Ferrari |
1956 | Scuderia Ferrari | 1. | 76.5 | Ferrari |
1957 | Scuderia Ferrari | 2. | 48 | Ferrari |
1958 | Scuderia Ferrari | 1. | 87 | Ferrari |
1959 | Scuderia Ferrari | 2. | 65 | Ferrari |
1960 | Scuderia Ferrari | 3. | 43 | Ferrari |
1961 | Scuderia Ferrai SpA SEFAC | 1. | 99 | Ferrari |
1962 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 4. | 30 | Ferrari |
1963 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 5. | 27 | Ferrari |
1964 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 2. | 64 | Ferrari |
1965 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 4. | 32 | Ferrari |
1966 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 3. | 42 | Ferrari |
1967 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 4. | 23 | Ferrari |
1968 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 4. | 37 | Ferrari |
1969 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 5. | 7 | Ferrari |
1970 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 1. | 76 | Ferrari |
1971 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 2. | 44 | Ferrari |
1972 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 4. | 47 | Ferrari |
1973 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 5. | 14 | Ferrari |
1974 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 1. | 90 | Ferrari |
1975 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 1. | 89 | Ferrari |
1976 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 1. | 99 | Ferrari |
1977 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 1. | 114 | Ferrari |
1978 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 3. | 65 | Ferrari |
1979 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 1. | 98 | Ferrari |
1980 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 10. | 8 | Ferrari |
1981 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 5. | 34 | Ferrari |
1982 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 1. | 74 | Ferrari |
1983 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 1. | 89 | Ferrari |
1984 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 2. | 57 | Ferrari |
1985 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 2. | 82 | Ferrari |
1986 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 4. | 37 | Ferrari |
1987 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 4. | 53 | Ferrari |
1988 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 2. | 65 | Ferrari |
1989 | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 3. | 59 | Ferrari |
1990 | Scuderia Ferrari SpA | 2. | 108 | Ferrari |
1991 | Scuderia Ferrari SpA | 3. | 55 | Ferrari |
1992 | Scuderia Ferrari SpA | 4. | 21 | Ferrari |
1993 | Scuderia Ferrari | 4. | 28 | Ferrari |
1994 | Scuderia Ferrari | 3. | 71 | Ferrari |
1995 | Scuderia Ferrari | 3. | 73 | Ferrari |
1996 | Scuderia Ferrari | 2. | 70 | Ferrari |
1997 | Scuderia Ferrari Marlboro | 5. | 23 | Ferrari |
1998 | Scuderia Ferrari Marlboro | 2. | 133 | Ferrari |
1999 | Scuderia Ferrari Marlboro | 1. | 128 | Ferrari |
2000 | Scuderia Ferrari Marlboro | 1. | 170 | Ferrari |
2001 | Scuderia Ferrari Marlboro | 1. | 179 | Ferrari |
2002 | Scuderia Ferrari Marlboro | 1. | 221 | Ferrari |
2003 | Scuderia Ferrari Marlboro | 1. | 158 | Ferrari |
2004 | Scuderia Ferrari Marlboro | 1. | 262 | Ferrari |
2005 | Scuderia Ferrari Marlboro | 3. | 100 | Ferrari |
2006 | Scuderia Ferrari Marlboro | 2. | 201 | Ferrari |
2007 | Scuderia Ferrari Marlboro | 1. | 204 | Ferrari |
2008 | Scuderia Ferrari Marlboro | 1. | 172 | Ferrari |
2009 | Scuderia Ferrari Marlboro | 4. | 70 | Ferrari |
2010 | Scuderia Ferrari Marlboro | 3. | 396 | Ferrari |
2011 | Scuderia Ferrari Marlboro | 3. | 375 | Ferrari |
2012 | Scuderia Ferrari | 2. | 400 | Ferrari |
2013 | Scuderia Ferrari | 3. | 354 | Ferrari |
2014 | Scuderia Ferrari | 4. | 216 | Ferrari |
2015 | Scuderia Ferrari | 2. | 428 | Ferrari |
2016 | Scuderia Ferrari | 3. | 403 | Ferrari |
2017 | 2. | 522 | Ferrari | |
2018 | 2. | 571 | Ferrari |
Žádné příspěvky nenalezeny.