Itálie

Jezdec: Alberto Ascari

Jméno
Alberto Ascari
Datum narození
13.7.1918 - 26.5.1955
Národnost
Itálie
Poslední úprava
15.12.2010 22:28

Informace

Kariéra

Bylo mu jen sedm let, když jeho otec Antonio zahynul při francouzské GP v Montlhery. Již v té době se Alberto setkal s mnoha osobnostmi motoristického sportu, včetně slavného Enza Ferrariho, což byl přítel Albertova otce. Ascariho cesta do královny motoristického sportu nebyla tradiční. Jako devatenáctiletý chlapec se zůčastnil motocyklového šampionátu na motocyklu stáje Bianchi. Jeho první automobilová závodní zkušenost přišla až v roce 1940, kdy mu dal Enzo Ferrari příležitost svést se ve voze 815 Spyder.


V témže roce se oženil a se svou ženou měl dvě děti. Patricii a chlapce Antonia. Ve válečné době se Alberto stal údržbářem vojenských vozů v armádních garážích. Zde se seznámil s jeho kolegou Luigim Villoresim.


Vzhledem k tomu, že měl Ascari rodinu, o kariéře závodníka neuvažoval. Ovšem Villoresimu se podařilo Alberta přemluvit a ten se tak k závodění opět vrátil. V roce 1949 dostal Ascari společně s Villoresim nabídku na usednutí do monopostu Formule 1. V tomto roce se italskému jezdci podařilo vyhrát pět Velkých cen. V dalším roce v devíti a v následujícím ročníku v šesti. I přesto byla pokaždé lepší stáj Alfa Romeo.  Až v roce 1952 se mu podařilo vyhrát šest ze sedmi GP a stal se tak mistrem světa. To se mu podařilo i v roce následujícím, kdy vyhrál pětkrát.


Po jeho dvou mistrovských sezónách se z Ferrari odebral do stáje Lancia, stejně jako Luigi Villoresi. Stáji Lancia se však nepodařilo postavit vozy do požadovaného termínu a tak byli oba jezdci uvolněni do stáje Maserati, která byla považována za největší konkurenci pro McLaren. Ve voze Maserati se ovšem Ascarimu nedařilo a tak po dvou neúspěšných Velkých Cenách přešel k Ferrari, kde při GP Itálie získal v kvalifikaci druhou příčku. Ascari však závod nedokončil pro poruchu motoru.


Premiéra vozů Lancia se konala až v posledním závodě sezony ve španělském Pedralbes. Alberto odstartoval z pole position a na čele si budoval solidní náskok. Bohužel v desátém kole musel z důvodů technických problémů odstoupit ze závodu, což se po pár kolech přihodilo i stájovému kolegovi, Luigi Villoresimu. Premiéra vozů Lancia se tak zcela nevyvedla.


V roce 1955 na okruhu v Monaku se Ascari dostal do nepříjemností, když vyjížděl z tunelu a byl oslepen silnými slunečními paprsky. Pár sekund na to se jeho vůz ocitl v přístavní vodě. Hrůzostrašná nehoda neměla prakticky žádné velké následky. Ascari utrpěl jen šok a zlomeninu nosu. Již čtyři dny po nehodě byl v plné síle na okruhu v Monze, kde sledoval testy závodního speciálu Ferrari. Neváhal a vůz se zcela nečekaně rozhodl také vyzkoušet. Do auta nasedl v civilním oblečení a vypůjčené přilbě. Ve třetím kole se Ascari z dosud neznámých příčin dostal mimo trať, vůz se dvakrát převrátil a skončil mimo dráhu. Ascari četným zraněním jen pár minut po nehodě podlehl. Dvojnásobný mistr světa Formule 1 tragicky zahynul.

Výsledky a tabulková data

Sezóna # Konstruktér Pořadí Body celkem
1950 40 Ferrari 5. 11
1951 20 Ferrari 2. 25
1952 12 Ferrari 1. 36
1953 10 Ferrari 1. 47
1954 10 Maserati 25. 1
1955 32 Lancia 26. 0
Název   Okruh # Konstruktér P B
Velká cena Monaka 1950 Monako Circuit de Monaco 40 Ferrari 2. 6
Velká cena Švýcarska 1950 Švýcarsko Bremgarten 18 Ferrari RET 0
Velká cena Belgie 1950 Belgie Spa-Francorchamps 4 Ferrari 5. 2
Velká cena Itálie 1950 Itálie Monza 16 Ferrari RET 3
Velká cena Švýcarska 1951 Švýcarsko Bremgarten 20 Ferrari 6. 0
Velká cena Belgie 1951 Belgie Spa-Francorchamps 8 Ferrari 2. 6
Velká cena Francie 1951 Francie Reims 12 Ferrari RET 3
Velká cena Velké Británie 1951 Velká Británie Silverstone 11 Ferrari RET 0
Velká cena Německa 1951 Německo Nürburgring 71 Ferrari 1. 8
Velká cena Itálie 1951 Itálie Monza 2 Ferrari 1. 8
Velká cena Španělska 1951 Španělsko Circuit de Catalunya 2 Ferrari 4. 3
Velká cena Indianapolis 500 1952 12 Ferrari RET 0
Velká cena Belgie 1952 Belgie Spa-Francorchamps 4 Ferrari 1. 9
Velká cena Francie 1952 Francie Rouen 8 Ferrari 1. 9
Velká cena Velké Británie 1952 Velká Británie Silverstone 15 Ferrari 1. 9
Velká cena Německa 1952 Německo Nürburgring 101 Ferrari 1. 9
Velká cena Nizozemska 1952 Nizozemsko Zandvoort 2 Ferrari 1. 9
Velká cena Itálie 1952 Itálie Monza 12 Ferrari 1. 8.5
Velká cena Argentiny 1953 Argentina Buenos Aires 10 Ferrari 1. 9
Velká cena Nizozemska 1953 Nizozemsko Zandvoort 2 Ferrari 1. 8
Velká cena Belgie 1953 Belgie Spa-Francorchamps 10 Ferrari 1. 8
Velká cena Francie 1953 Francie Reims 10 Ferrari 4. 3.5
Velká cena Velké Británie 1953 Velká Británie Silverstone 5 Ferrari 1. 8.5
Velká cena Německa 1953 Německo Nürburgring 1 Ferrari 8. 1
Velká cena Švýcarska 1953 Švýcarsko Bremgarten 46 Ferrari 1. 9
Velká cena Itálie 1953 Itálie Monza 4 Ferrari RET 0
Velká cena Francie 1954 Francie Reims 10 Maserati 21. 0
Velká cena Velké Británie 1954 Velká Británie Silverstone 31 Maserati RET 0
Velká cena Itálie 1954 Itálie Monza 34 Ferrari RET 0
Velká cena Španělska 1954 Španělsko Circuit de Catalunya 34 Lancia RET 1
Velká cena Argentiny 1955 Argentina Buenos Aires 32 Lancia RET 0
Velká cena Monaka 1955 Monako Circuit de Monaco 26 Lancia RET 0

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.