Sezóna 1957

Rok: 1957 | Poslední úprava: 30.5.2011 22:17
Data kvalifikací a závodů doplníme.

Informace

I přesto, že Fangio získal minulý rok titul s Ferrari, odešel frustrovaný z tamních poměrů a nechal se zlákat týmem Maserati, který mu nabídnul zcela nový model svého vozu s označením 250F. U Maserati vystřídal Stirlinga Mosse, který se nechal zlákat vlasteneckou myšlenkou na čistě anglický tým a přestoupil k Vanwallu. Hawthorn napotřetí přišel zpět k Ferrari, tentokrát od BRM. V této sezóně také vstoupil do Formule 1 německý závodník Wolfgang von Trips.

V roce 1957 se jelo 7 Velkých cen a 500 mil Indianapolis. Bodováno bylo 5 nejrychlejších jezdců v závodě systémem 8, 6, 4, 3, 2 a 1 bod získal jezdec s nejrychlejším kolem během závodu. Do šampionátu se započítalo pouze 5 nejlepších výsledků ze všech 8 závodů.

V lednu se konala Velká cena Argentiny a opět se na startu objevily pouze vozy Maserati a Ferrari. Moss si proto vypůjčil vůz Maserati, aby se mohl Velké ceny zúčastnit. Jenže na startu zlomil pedál plynu a opravou ztratil 10 kol. Snažil se dohnat, co se dalo, a zajel alespoň nejrychlejší kolo závodu. Tím získal jeden bod. Hawthorn, Musso i Collins, všichni jezdci Ferrari, měli problémy se spojkou a závod nedokončili. První čtyři místa získali jezdci s vozy Maserati a rozbili tím všechny ambice Ferrari. Zvítězil Juan Manuel Fangio, druhý skončil Jean Behra, třetí Carlos Menditeguy a čtvrtý skončil Harry Schell.

Před další Velkou cenou Monaka zahynuli dva jezdci Ferrari. Teprve šestadvacetiletý Ital Eugenio Castellotti, který se zabil při testovacích jízdách v Modeně, a Španěl Alfonso de Portago se svým spolujezdcem Edmundem Nelsonem zahynuli při závodě Mille Miglia ve sportovním Ferrari. Při této havárii přišlo o život i 10 diváků. To byla velká rána pro Enza Ferrariho a jeho tým.

19. května se jela Velká cena Monaka a diváci byli ve 4. kole svědky hromadné nehody, která vyřadila Collinse, Mosse a Hawthorna. Do vedení se dostal Fangio s Maserati následovaný Brooksem s Vanwallem, třetí jezdil von Trips s Ferrari, ale v 96. kole mu explodoval motor a na třetí místo se dostal Jack Brabham se slabým Cooperem. Bylo pro všechny velké překvapení, ale nedlouho potom mu vypovědělo službu palivové čerpadlo a propadl se na konečné šesté místo. Třetí nakonec skončil Američan Masten Gregory s Maserati. Druhý se umístil překvapivě Tony Brooks s Vanwallem a Velkou cenu Monaka vyhrál Fangio s Maserati.

Na konci května se jel závod 500 mil Indianapolis, jehož se opět zúčastnili pouze Američtí jezdci. Zvítězil Sam Hanks s vozem Epperly - Offenhauser.

7. července následovala již 60. Velká cena, která se konala ve francouzském Rouen. Stirling Moss byl nemocný a do Francie neodcestoval, soustředil se na domácí Velkou cenu, která následovala. V Rouen opět zvítězil Juan Manuel Fangio s Maserati a rázně vykročil k zisku dalšího titulu. Druhý skončil Luigi Musso s Ferrari a třetí jeho kolega Peter Collins.

Poté se všichni přesunuli na britské ostrovy k Velké ceně Velké Británie na okruh Aintree. Stirling Moss se svým Vanwallem vedl závod a diváci šíleli, Fangio odstoupil pro poruchu motoru a stejný problém postihl i Vanwall Stirlinga Mosse. Ten ale zastavil v boxech a převzal vůz od svého kolegy Tonyho Brookse. Do závodu opět vyrazil na šestém místě, a když jeho soupeřům nastaly technické problémy, začal se prokousávat startovním polem směrem vzhůru. Collinse postihl únik vody a převzal vůz od Trintignanta, Behra také zničil motor a Hawthorn na jeho úlomcích píchl pneumatiku. Stirling Moss nakonec dokázal zvítězit a bouřlivé ovace publika neměly konce. Vždyť naposledy v britské Velké ceně zvítězil domácí vůz v roce 1923. Druhý skončil Luigi Musso s Ferrari a třetí dojel Mike Hawthorn také s Ferrari.

Velká cena Německa byla šestá v pořadí a jelo se na okruhu Nürburgring a společně s vozy Formule 1 závod absolvovaly také vozy Formule 2. Fangio před startem sledoval mechaniky a jezdce týmu Ferrari, a když viděl, jaké si chystají pneumatiky a kolik paliva tankují do vozů, došlo mu, že chtějí pravděpodobně jet celý závod bez zastávky v boxech. Rozhodl se proto, že použije měkčí směs pneumatik a pojede jen s půlkou nádrže. Měl v plánu vybudovat si takový náskok, aby mu to vynahradilo ztrátu při zastávce v boxech. Závod skutečně vedl, a než ve 13. kole zajel do boxů, měl náskok 28 vteřin před Hawthornem a Collinsem. Jenže zastávka v boxech byla pohromou, mechanikům se nedařilo uvolnit jedno z kol a Fangio vyrazil do závodu na třetím místě se ztrátou 48 vteřin na druhého Collinse. V následujících 10 kolech zajel 9x nejrychlejší čas závodu. Hned v prvním kole po výjezdu z boxů stáhl ztrátu na vedoucího Hawthorna o 15,5 vteřiny a v následujícím kole o 8,5 vteřiny. Na začátku 21. kola se Fangiovi podařilo předjet Collinse a dostal se na druhé místo a potom dostihl také Hawthorna. Ten se bránil, ale Fangio se před něj přesto dostal. V posledním kole jel Fangio na prvním místě, Hawthorn se nechtěl smířit s druhým místem a marně na Fangia dotíral. Juan Manuel Fangio s vozem Maserati zvítězil ve Velké ceně Německa a tohoto vítězství si považoval jako nejlepšího z celé své závodní kariéry. Po závodě řekl: V celém mém životě jsem nejel rychleji než dnes a nemyslím si, že toho někdy budu schopen".

18. srpna se jela v Itálii Velká cena Pescara na stejnojmenném okruhu, byla to náhrada za zrušené Velké ceny Belgie a Nizozemska, jejíž pořadatelé měli finanční problémy. 200 000 diváků, takový ohromný dav přišel sledovat Velkou cenu na nejdelší okruh v historii Formule 1, který měřil 26 kilometrů. Měl dvě dlouhé rovinky, na kterých byly umělé šikany a spousta zatáček. Trať byla úzká a hrbolatá, byla to asi nejnebezpečnější trať v celé historii Formule 1. Enzo Ferrari se rozhodnul, že jeho jezdci nebudou v tak nebezpečném závodě startovat, a tak Hawthorn a Collins do závodu nenastoupili. Luigi Musso byl nešťastný, protože stále mohl bojovat o titul mistra světa, a tak si půjčil Ferrari soukromě. Ten závod vedl, ale z jeho vozu začal unikat olej a v 9. kole odstoupil. Do čela se dostal Stirling Moss s Vanwallem a závod nakonec vyhrál. Druhý skončil Juan Manuel Fangio s Maserati a třetí Harry Schell také s Maserati. Fangio si tímto druhým místem zajistil předčasně titul mistra světa Formule 1.

První zářijový týden, jako již tradičně, se jela Velká cena Itálie, byl to poslední podnik sezóny 1957 a diváci byli svědky velkolepého souboje Maserati a Vanwallu. Tento souboj vyhrál Stirling Moss s Vanwallem, druhý skončil Juan Manuel Fangio s Maserati a na třetím místě dojel nadějný německý závodník Wolfgang von Trips s Ferrari.

Výsledky a tabulková data

P #   Jezdec   Konstruktér Body   Tým
1. 2 Argentina Juan Manuel Fangio Itálie Maserati 46 Itálie Maserati
2. 18 Velká Británie Stirling Moss Velká Británie Vanwall 25 Velká Británie Vandervell Products Ltd.
3. 10 Itálie Luigi Musso Itálie Ferrari 16 Itálie Scuderia Ferrari
4. 8 Velká Británie Mike Hawthorn Itálie Ferrari 13 Itálie Scuderia Ferrari
5. 20 Velká Británie Tony Brooks Velká Británie Vanwall 11 Velká Británie Vandervell Products Ltd.
6. 2 Spojené státy Masten Gregory Itálie Maserati 10 Itálie Maserati
7. 6 Spojené státy Harry Schell Itálie Maserati 10 Itálie Maserati
8. 9 Spojené státy Sam Hanks Spojené státy Epperly 8 Spojené státy Epperly
9. 30 Velká Británie Peter Collins Itálie Ferrari 8 Itálie Scuderia Ferrari
10. 26 Spojené státy Jim Rathmann Spojené státy Epperly 7 Spojené státy Epperly
11. 6 Francie Jean Behra Itálie Maserati 6 Itálie Maserati
12. 20 Velká Británie Stuart Lewis-Evans Velká Británie Vanwall 5 Velká Británie Vandervell Products Ltd.
13. 16 Francie Maurice Trintignant Itálie Ferrari 5 Itálie Scuderia Ferrari
14. 36 Německo Wolfgang von Trips Itálie Ferrari 4 Itálie Scuderia Ferrari
15. 1 Spojené státy Jimmy Bryan Spojené státy Kuzma 4 Spojené státy Kuzma
16. 8 Argentina Carlos Menditeguy Itálie Maserati 4 Itálie Maserati
17. 54 Spojené státy Paul Russo Spojené státy Kurtis Kraft 3 Spojené státy Kurtis Kraft
18. 73 Spojené státy Andy Linden Spojené státy Kurtis Kraft 2 Spojené státy Kurtis Kraft
19. 36 Velká Británie Roy Salvadori Velká Británie Cooper 2 Velká Británie Cooper Car Co
20. 4 Itálie Giorgio Scarlatti Itálie Maserati 1 Itálie Maserati
21. 20 Španělsko Alfonso de Portago Itálie Ferrari 1 Itálie Scuderia Ferrari
22. 20 Argentina Jose Froilan González Itálie Ferrari 1 Itálie Scuderia Ferrari
23. 14 Austrálie Jack Brabham Velká Británie Cooper 0 Velká Británie Cooper Car Co
24. 38 Velká Británie Bob Gerard Velká Británie Cooper 0 Velká Británie Cooper Car Co
25. 6 Spojené státy Johnny Boyd Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
26. 24 Švédsko Jo Bonnier Itálie Maserati 0 Itálie Maserati
27. 48 Spojené státy Marshall Teague Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
28. 24 Velká Británie Mike MacDowel Velká Británie Cooper 0 Velká Británie Cooper Car Co
29. 12 Spojené státy Pat O'Connor Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
30. 32 Velká Británie Ivor Bueb Itálie Maserati 0 Itálie Maserati
31. 10 Španělsko Paco Godia Itálie Maserati 0 Itálie Maserati
32. 26 Argentina Alessandro de Tomaso Itálie Ferrari 0 Itálie Scuderia Ferrari
33. 7 Spojené státy Bob Veith Spojené státy Phillips 0 Spojené státy Phillips
34. 28 Itálie Luigi Piotti Itálie Maserati 0 Itálie Maserati
35. 22 Spojené státy Gene Hartley Spojené státy Lesovsky 0 Spojené státy Lesovsky
36. 14 Velká Británie Horace Gould Itálie Maserati 0 Itálie Maserati
37. 19 Spojené státy Jack Turner Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
38. 28 Francie André Simon Itálie Maserati 0 Itálie Maserati
39. 15 Velká Británie Bruce Halford Itálie Maserati 0 Itálie Maserati
40. 10 Spojené státy Johnny Thomson Spojené státy Kuzma 0 Spojené státy Kuzma
41. 95 Spojené státy Bob Christie Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
42. 82 Spojené státy Chuck Weyant Spojené státy Kuzma 0 Spojené státy Kuzma
43. 27 Spojené státy Tony Bettenhausen Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
44. 18 Spojené státy Johnnie Parsons Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
45. 3 Spojené státy Don Freeland Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
46. 28 Spojené státy Johnnie Tolan Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
47. 88 Spojené státy Eddie Sachs Spojené státy Kuzma 0 Spojené státy Kuzma
48. 83 Spojené státy Ed Elisian Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
49. 92 Spojené státy Don Edmunds Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
50. 14 Spojené státy Fred Agabashian Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
51. 16 Spojené státy Al Keller Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
52. 24 Velká Británie Jack Fairman Velká Británie BRM 0 Velká Británie Owen Racing Organisation
53. 5 Spojené státy Jimmy Reece Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
54. 14 Itálie Eugenio Castellotti Itálie Ferrari 0 Itálie Scuderia Ferrari
55. 40 Německo Hans Herrmann Itálie Maserati 0 Itálie Maserati
56. 23 Spojené státy Elmer George Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
57. 55 Spojené státy Eddie Russo Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
58. 8 Spojené státy Rodger Ward Spojené státy Lesovsky 0 Spojené státy Lesovsky
59. 43 Velká Británie Eddie Johnson Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
60. 77 Spojené státy Mike Magill Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
61. 31 Spojené státy Bill Cheesbourg Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
62. 6 Velká Británie Ron Flockhart Velká Británie BRM 0 Velká Británie Owen Racing Organisation
63. 16 Velká Británie Les Leston Velká Británie Cooper 0 Velká Británie Cooper Car Co
64. 52 Spojené státy Troy Ruttman Spojené státy Watson 0 Spojené státy Watson
65. 57 Spojené státy Jimmy Daywalt Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
66. 28 Spojené státy Herbert MacKay-Fraser Velká Británie BRM 0 Velká Británie Owen Racing Organisation
67. 89 Spojené státy Al Herman Spojené státy Dunn 0 Spojené státy Dunn
P   Konstruktér Body
1. Itálie Maserati 78
2. Itálie Ferrari 48
3. Velká Británie Vanwall 37
4. Spojené státy Epperly 15
5. Spojené státy Kurtis Kraft 5
6. Spojené státy Kuzma 4
7. Velká Británie Connaught 3
8. Velká Británie Cooper 2
9. Spojené státy Phillips 0
10. Spojené státy Lesovsky 0
11. Spojené státy Watson 0
12. Spojené státy Dunn 0
13. Velká Británie BRM 0

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.