Velká cena Malajsie 2010
Informace
Po velmi napínavé sobotní kvalifikaci, kdy hned v první části odpadlo několik favoritů na pole position, nás čekal samotný závod. Z prvního místa do závodu odstartoval Australan Mark Webber s vozem Red Bull, druhý do Velké ceny Malajsie vyjel Mercedes Nico Rosberga a třetí místo náleželo smolaři letošní sezóny, Sebastianu Vettelovi. Ovšem stačilo pár metrů třetí Velké ceny letošního šampionátu Formule 1 a do vedení se překvapivě dostal právě německý závodník Sebastian Vettel, který hned v první zatáčce dokázal překonat krajana Rosberga i stájového kolegu Marka Webbera.
Již ve 4. kole byla vyvěšena žlutá vlajka, kterou způsobil Němec Timo Glock, který se snažil předjet pilota Lotusu, Jarna Trulliho. Italský pilot v závodě pokračoval, zatímco Glock z Velké ceny odstoupil. O čtyři kola později jsme byli v závěrečné části okruhu svědky pěkného a čistého souboje mezi Vitaly Petrovem a Lewisem Hamiltonem, který se po spackané kvalifikaci snažil probojovat kupředu. Lepší v tomto souboji byl nakonec britský závodník a posunul se tak na devátou příčku. V tu chvíli již neměl ani jedno želízko v ohni Peter Sauber, protože španělský závodník Pedro de la Rosa do závodu nenastoupil a Kamui Kobayashi odstoupil v devátém kole s kouřícím motorem.
V desátém kole jsme byli svědky první zastávky v boxech, které se zúčastnil Jenson Button s vozem McLaren, zatímco na jiném místě na trati v Sepangu odstoupil sedminásobný šampión Formule 1, Michael Schumacher. Podle prvních poznatků z boxů by se mohlo jednat o poruchu aerodynamiky Schumacherova vozu. Mezi tím se Brit Lewis Hamilton probojoval na osmé místo, ovšem FIA jeho tým již v průběhu závodu varovala, důvodem byl podle automobilové federace nebezpečný souboj s ruským závodníkem Petrovem. Heikki Kovalainen se v kole jedenáctém pokusil předjet Lucase di Grassiho s vozem Virgin a při tomto manévru poškodil přední křídlo di Grassiho Virginu. Ani finský pilot ale neměl po tomto kontaktu monopost zcela v pořádku, takže ještě v tom samém kole zajel do boxů. Listina odpadlíků se v tu chvíli rozrostla o další jméno, ze závodu totiž odpadl i Ital Tonio Liuzzi s vozem Force India.
Na konci třináctého kola svedli na konci boxové uličky souboj o dvanácté místo Němec Nico Hülkenberg a Vitaly Petrov, tento souboj vyšel lépe německému závodníkovi, který se tak na 12. místě usadil. Na čele závodu se toho po šestnáctí kolech třetího podniku seriálu Formule 1 příliš mnoho nezměnilo, ve vedení byl i nadále Němec Sebastian Vettel, následovaný australským pilotem Markem Webberem a pilotem Mercedesu Nicem Rosbergem. Pětku nejlepších uzavíral s vozem Renault Robert Kubica a pátý Adrian Sutil. A jak se vedlo jezdcům Ferrari a McLarenu, tedy těm, kteří do závodu museli startovat ze samotného chvostu startovního pole? Nejlépe na tom byl šestý Lewis Hamilton, zatímco duo Ferrari se pohybovalo na osmé a deváté příčce. Jenson Button obsadil desátou příčku a uzavíral tak bodovou hranici.
V 19. kole musel ze závodu pro technické problémy odstoupit pilot reprezentující domácí stáj Lotus, Heikki Kovalainen. Důvodem jeho vyřazení byl pravděpodobně souboj s Virginem Lucase di Grassiho z úvodních kol Velké ceny Malajsie. O tři kola později zajel do boxů první jezdec z čela závodu, Adiran Sutil. Z páté příčky se po zastávce propadl na pozici osmou. V té době zajel do boxů také Robert Kubica s vozem Renault, který si pohlídal pozici před Felipem Massou. Blížila se polovina závodu, na čele byl stále Sebastian Vettel a ke svým mechanikům zamířil Brazilec Felipe Massa, který si nechal obout měkkou sadu pneumatik. Po výjezdu z pit lane se zařadil před Williams Nica Hülkenbergera. Po šestatřiceti odjetých kolech z Velké ceny Malajsie držel nejrychlejší kolo celého závodu Brit Lewis Hamilton (1:37.745) a v závodě mu v tu chvíli náležela sedmá příčka. V tu chvíli zamířil do boxů také Španěl Fernando Alonso s vozem Ferrari a nikým neohrožovaný se také vrátil na závodní dráhu a pokračoval v hondě za mistrovskými body.
Dalo se očekávat, že i přes velmi nevyvedenou kvalifikaci v podání dua Ferrari a McLarenu se vozy v průběhu závodu probojují dopředu a budou bodovat o body, hodně jim v tom ale pomohlo i odpadnutí několika jezdců. Ve 38. kole v závodě již nepokračoval Pedro de la Rosa, Timo Glock, Kamui Kobayashi, Michael Schumacher, Vitaly Petrov aTonio Liuzzi. Velkým překvapením bylo, že vozy stáje HRT byli i po dvou třetinách odjetého závodu stále na dráze a bez větších technických problémů bojovali o setrvání ve Velké ceně na samotném chvostu startovního pole. I když bylo odjetých již 40 kol, jedinými jezdci, kteří za sebou měli dvě zastávky v boxech byl Sebastien Buemi a Heikki Kovalainen, který i přes technické problémy z boxů opět vyjel a pokračoval v závodě. Sice již mohl zapomenout na jakékoli bodové ambice, ovšem mohl se zaměřit alespoň na sbírání dat pro jeho nováčkovskou stáj Lotus.
Velkou sílu ukázal v dalším kole vůz Force India Adriana Sutila, který za sebou dlouhou dobu držel Brita Lewise Hamiltona, kterému tak prakticky zabránil postupovat v pořadí dopředu. I tak byl ale Hamilton nejrychlejším pilotem ze čtyřlístku favoritů, kterým se nepovedla včerejší kvalifikace. Do problémů se zhruba deset kol před koncem Velké ceny dostal Brazilec Felipe Massa a během několika okruhů jej dohnal stájový kolega Fernando Alonso. Ještě před tím se ale brazilský pilot probojoval před Jensona Buttona, jehož McLaren se také nezdal zcela v pořádku.
A co se dělo na samotné špici startovní listiny? Ve vedení byl pár kol před koncem i Němec Sebastian Vettel, ovšem ani jeho stájový kolega Mark Webber nebyl příliš daleko, na svého soka ze stáje Red Bull ztrácel jen tři sekundy, zatímco třetí Němec Nico Rosberg se postupem času časově propadl a jeho ztráta na duo prvních dvou jezdců byla příliš velká, než aby s tím mohl jezdec Mercedesu něco udělat. Tři kola před koncem se nic dramatického neodehrálo, ve vedení byl i nadále Sebastian Vettel, který tak byl velmi blízko prvnímu vítězství v letošní sezóně, což je pro německého závodníka zejména po velmi špatném startu do sezóny rozhodně potěšující fakt. Psali se dvě kola do konce závodu, když sváděl Fernando Alonso boj o osmé místo z Britem Jensonem Buttonem, ovšem na konci cílové rovinky svůj nájezd přehnal a doplatil na to. Jen o několik metrů později se mu začalo z jeho Ferrari kouřit a Španěl tak svůj vůz odstavil.
Extrémně opatrný byl v posledních kolech Sebastian Vettel bojující o první vítězství v letošní sezóně. V jedné ze zatáček jej pouštěl jeden z pomalejších vozů a Vettel jel tak opatrně, že pomalejší monopost málem ani nepředjel. Vettel nakonec svůj vůz Red Bull do cíle Velké ceny Malajsie dopravil na prvním místě a radoval se tak z prvního vítězství v letošní sezóně. Nutno ale dodat, že kdyby jich počínaje dneškem měl na svém kontě tři, nikdo by se nemohl příliš divit. Technika ale byla v předchozích závodech proti, takže se německý závodník mohl z vítězství radovat až ve třetím závodě letošní sezóny. Druhé místo obsadil stájový kolega Mark Webber, třetí příčku si nakonec vybojoval Nico Rosberg s vozem Mercedes.
Výsledky a tabulková data
P | # | Jezdec | Konstruktér | B | Čas | K | Tým | Pneu. | Model vozu | Motor | Poznámka | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 5 | Sebastian Vettel | Red Bull | 25 | 1:33:48.412 | 56 | Red Bull racing | RB6 | Renault RS27 | |||
2. | 6 | Mark Webber | Red Bull | 18 | + 4.8 | 56 | Red Bull racing | RB6 | Renault RS27 | |||
3. | 4 | Nico Rosberg | Mercedes | 15 | + 13.5 | 56 | Mercedes GP Petronas F1 Team | MGP W01 | Mercedes FO108X | |||
4. | 11 | Robert Kubica | Renault | 12 | + 18.5 | 56 | Renault F1 Team | R30 | Renault RS27 | |||
5. | 14 | Adrian Sutil | Force India | 10 | + 21.0 | 56 | Force India F1 Team | VJM03 | Mercedes FO108X | |||
6. | 2 | Lewis Hamilton | McLaren | 8 | + 23.4 | 56 | Vodafone McLaren Mercedes | MP4-25 | Mercedes FO108X | |||
7. | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 6 | + 27.0 | 56 | Scuderia Ferrari Marlboro | F10 | Ferrari 056 | |||
8. | 1 | Jenson Button | McLaren | 4 | + 37.9 | 56 | Vodafone McLaren Mercedes | MP4-25 | Mercedes FO108X | |||
9. | 17 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 2 | + 70.6 | 56 | Scuderia Toro Rosso | STR 5 | Ferrari 056 | |||
10. | 10 | Nico Hülkenberg | Williams | 1 | + 73.3 | 56 | AT&T Williams F1 Team | FW32 | Cosworth CA2010 | |||
11. | 16 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 0 | + 78.9 | 56 | Scuderia Toro Rosso | STR 5 | Ferrari 056 | |||
12. | 9 | Rubens Barrichello | Williams | 0 | + 1 Kolo | 55 | AT&T Williams F1 Team | FW32 | Cosworth CA2010 | |||
13. | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 0 | + 2 Kola | 54 | Scuderia Ferrari Marlboro | F10 | Ferrari 056 | |||
14. | 25 | Lucas di Grassi | Virgin | 0 | + 3 Kola | 53 | Virgin Racing | VR-01 | Cosworth CA2010 | |||
15. | 20 | Karun Chandhok | HRT | 0 | + 3 Kola | 53 | HRT F1 Team | F110 | Cosworth CA2010 | |||
16. | 21 | Bruno Senna | HRT | 0 | + 4 Kola | 52 | HRT F1 Team | F110 | Cosworth CA2010 | |||
17. | 18 | Jarno Trulli | Team Lotus | 0 | + 5 Kol | 51 | Lotus Racing | T127 | Cosworth CA2010 | |||
RET | 19 | Heikki Kovalainen | Team Lotus | 0 | Hydraulika | 46 | Lotus Racing | T127 | Cosworth CA2010 | |||
RET | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 0 | Převodovka | 32 | Renault F1 Team | R30 | Renault RS27 | |||
RET | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India | 0 | Plyn | 12 | Force India F1 Team | VJM03 | Mercedes FO108X | |||
RET | 3 | Michael Schumacher | Mercedes | 0 | Kola | 9 | Mercedes GP Petronas F1 Team | MGP W01 | Mercedes FO108X | |||
RET | 23 | Kamui Kobayashi | Sauber | 0 | Motor | 8 | BMW Sauber F1 Team | C29 | Ferrari 056 | |||
RET | 24 | Timo Glock | Virgin | 0 | Hodiny | 2 | Virgin Racing | VR-01 | Cosworth CA2010 | |||
DNS | 22 | Pedro de la Rosa | Sauber | 0 | Motor | 0 | BMW Sauber F1 Team | C29 | Ferrari 056 |
P | # | Jezdec | Konstruktér | |
---|---|---|---|---|
1. | 6 | Mark Webber | Red Bull | |
2. | 4 | Nico Rosberg | Mercedes | |
3. | 5 | Sebastian Vettel | Red Bull | |
4. | 14 | Adrian Sutil | Force India | |
5. | 10 | Nico Hülkenberg | Williams | |
6. | 11 | Robert Kubica | Renault | |
7. | 9 | Rubens Barrichello | Williams | |
8. | 3 | Michael Schumacher | Mercedes | |
9. | 23 | Kamui Kobayashi | Sauber | |
10. | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India | |
11. | 12 | Vitaly Petrov | Renault | |
12. | 22 | Pedro de la Rosa | Sauber | |
13. | 16 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | |
14. | 17 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | |
15. | 19 | Heikki Kovalainen | Team Lotus | |
16. | 24 | Timo Glock | Virgin | |
17. | 1 | Jenson Button | McLaren | |
18. | 18 | Jarno Trulli | Team Lotus | |
19. | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | |
20. | 2 | Lewis Hamilton | McLaren | |
21. | 7 | Felipe Massa | Ferrari | |
22. | 20 | Karun Chandhok | HRT | |
23. | 21 | Bruno Senna | HRT | |
24. | 25 | Lucas di Grassi | Virgin |
Kvalifikace - 3.4.2010
P | # | Jezdec | Konstruktér | Q1 | Q2 | Q3 | K | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 6 | Mark Webber | Red Bull | 1:51.886 | 1:48.210 | 1:49.327 | 18 | |
2. | 4 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:52.560 | 1:47.417 | 1:50.673 | 22 | |
3. | 5 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:47.632 | 1:46.828 | 1:50.789 | 19 | |
4. | 14 | Adrian Sutil | Force India | 1:49.479 | 1:47.085 | 1:50.914 | 21 | |
5. | 10 | Nico Hülkenberg | Williams | 1:49.664 | 1:47.346 | 1:51.001 | 22 | |
6. | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:46.283 | 1:46.951 | 1:51.051 | 19 | |
7. | 9 | Rubens Barrichello | Williams | 1:50.301 | 1:48.371 | 1:51.511 | 21 | |
8. | 3 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:52.239 | 1:48.400 | 1:51.717 | 24 | |
9. | 23 | Kamui Kobayashi | Sauber | 1:48.467 | 1:47.792 | 1:51.767 | 21 | |
10. | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India | 1:49.922 | 1:48.238 | 1:52.254 | 21 | |
11. | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:47.952 | 1:48.760 | 15 | ||
12. | 22 | Pedro de la Rosa | Sauber | 1:47.153 | 1:48.771 | 14 | ||
13. | 16 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 1:48.945 | 1:49.207 | 15 | ||
14. | 17 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 1:48.655 | 1:49.464 | 16 | ||
15. | 19 | Heikki Kovalainen | Team Lotus | 1:52.875 | 1:52.270 | 16 | ||
16. | 24 | Timo Glock | Virgin | 1:52.398 | 1:52.520 | 13 | ||
17. | 1 | Jenson Button | McLaren | 1:52.211 | 3 | |||
18. | 18 | Jarno Trulli | Team Lotus | 1:52.884 | 6 | |||
19. | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:53.044 | 8 | |||
20. | 2 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:53.050 | 8 | |||
21. | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:53.283 | 7 | |||
22. | 20 | Karun Chandhok | HRT | 1:56.299 | 9 | |||
23. | 21 | Bruno Senna | HRT | 1:57.269 | 9 | |||
24. | 25 | Lucas di Grassi | Virgin | 1:59.977 | 4 |
Trénink 1 - 2.4.2010
Trénink 2 - 2.4.2010
Trénink 3 - 2.4.2010
Žádné fotky v této kategorii nebyly zatím publikovány.
Žádné příspěvky nenalezeny.