Sezóna 1956

Rok: 1956 | Poslední úprava: 30.5.2011 22:13
Data kvalifikací a závodů doplníme.

Informace

Po odchodu Mercedesu, na konci minulé sezóny, se kamarádi Fangio a Moss rozdělili. Fangio podepsal smlouvu u Ferrari a Moss přestoupil k Maserati. Fangio měl jasno, ve vozech Lancia D50 týmu Ferrari, viděl silné auto pro svůj úspěch v dalším boji o titul mistra světa. Jenže právě toto rozhodnutí pro Fangia znamenalo, že rok 1956 byl v jeho závodní kariéře jeden z nejnešťastnějších. Neustále podezříval lidi od Ferrari, že do přípravy jeho vozu nedali vše, byl zklamaný a na konci sezóny od týmu odešel. To Stirling Moss řešil jiné problémy. Hledal co nejvíce konkurenceschopné auto, ale zároveň si pohrával s vlasteneckou myšlenkou. Rád by závodil s vozem britského týmu, ale britští konstruktéři Connaught, BRM, ani Vanwall neměli silná auta. Proto se nechal nakonec zlákat do Maserati, v kterém viděl šanci na sesazení z trůnu Fangia.

V roce 1956 se jelo 7 Velkých cen a 500 mil Indianapolis. Bodováno bylo 5 nejrychlejších jezdců v závodě systémem 8, 6, 4, 3, 2 a 1 bod získal jezdec s nejrychlejším kolem během závodu. Do šampionátu se započítalo pouze 5 nejlepších výsledků ze všech 8 závodů.

První Velká cena se jela v Argentině, konala se již tradičně v lednu. Startovní rošt byl složen pouze z italských vozů Ferrari a Maserati. Ze začátku závodu vedl Moss s Maserati, zatímco Fangio měl ve 22. kole problémy s palivovým čerpadlem u svého Ferrari. Ve 29. kole přenechal Musso své Ferrari Fangiovi a ten se tak dostal zpátky do závodu na pátém místě. Ve 40. - 43. kole postihly technické problémy vedoucí závodníky, nejdříve odešla převodovka Castellottimu na Ferrari, poté Menditeguy zlomil poloosu u svého Maserati a nakonec se začalo kouřit z Mossova motoru. Fangio předjel Behru na Maserati a v 66. kole předjel Mosse jedoucího pomaleji na pochroumaném Maserati. Fangio tak dokázal zvítězit a připsal si dělené body s kolegou Mussem. Druhý skončil Behra a třetí Hawthorn, oba s vozy Maserati.

V květnu se celý kolotoč Formule 1 přestěhoval na druhou Velkou cenu do Monaka. Tady už se sešli kromě Ferrari a Maserati i další vozy. V uličkách Monte Carla byly k vidění ještě vozy Gordini, Vanwall a BRM. Posledně jmenované vozy BRM ale do závodu nenastoupily, protože měly v tréninku problémy s motory. Pro poruchu motoru nenastoupil do kvalifikace ani domácí matador Louis Chiron s vozem Maserati. Fangio ve druhém kole závodu vrazil do balíků slámy, které lemovaly silnici, a těm se nestačili vyhnout Musso a Schell. Nakonec ve 32. kole Fangio narazil do zdi přístavu a ohnul zavěšení zadního kola. Zajel do boxů a po opravě jeho vůz převzal Castellotti, který s ním dojel na čtvrtém místě. Fangio v 54. kole převzal Mossovo Ferrari a mocně se dotahoval na přední příčky. V cíli ale nestačil na Stirlinga Mosse, který se svým Maserati vyhrál Velkou cenu Monaka o 6 vteřin před druhým Fangiem, který střídal Collinse. Třetí byl Jean Behra s Maserati.

O 14 dní později se jel závod 500 mil Indianapolis. Do závodu se opět postavili pouze američtí jezdci. Povrch trati v Indianapolis dostal nový asfaltový koberec, ale na cílové rovince zůstal pás z cihel jako vzpomínka na původní povrch. Závod vyhrál Pat Flaherty s vozem Watson - Offenhauser.

Již za 4 dny se jela Velká cena Belgie na okruhu Spa-Francorchamps. Do deštivého závodu špatně odstartoval Fangio a usadil se na pátém místě, Moss závod vedl. Jenže již v pátém kole se Fangio dostal do vedení, za ním jedoucí Moss ztratil zadní kolo v zatáčce Eau Rouge. Zastavil své polámané Maserati a sprintoval do boxů, aby převzal vůz od Cesare Pedrisa. Když ve 24. kole zastavil pro technické problémy Fangio, dostal se do vedení Collins a udržel si ho až do cíle. Druhý skončil domácí miláček Paul Frére s Ferrari a třetí nakonec dojel Moss, který střídal Perdisu.

Další Velká cena se jela ve francouzském Reims. Do zdejšího závodu chtěl nastoupit Colin Chapman, slavný zakladatel a konstruktér týmu Lotus, ale pro havárii neodstartoval. Zvítězit dokázal Peter Colins s Ferrari, když za sebou nechal Castellottiho s Ferrari, Behru s Maserati a Fangia s Ferrari.

Velká cena Velké Británie se jela na okruhu Aintree. Collins přijel na domácí závod jako vedoucí závodník šampionátu. Závod vedli střídavě Hawthorn a Brooks s vozy BRM, ale oba museli pro technické potíže odstoupit. Potom se ve vedení střídali Moss a Salvadori, ale i ti museli ze závodu odstoupit. Nakonec zvítězil Juan Manuel Fangio s Ferrari celé jedno kolo před Peterem Collinsem, který vystřídal Alfonsa de Portaga na Ferrari. Třetí skončil Jean Behra s Maserati.

Jako předposlední závod se jela Velká cena Německa na okruhu Nürburgring, kde opět hladce zvítězil Fangio s Ferrari, druhý skončil Stirling Moss s Maserati a třetí Jean Behra, také s Maserati. Fangio se po tomto závodě poprvé dostal do čela šampionátu s osmibodovým náskokem, ale mistr světa zatím nebyl znám, dosáhnout na titul mohli tři jezdci. Rozhodnout se muselo v posledním závodě, který se jel skoro o měsíc později.

Velké finále sezóny 1956 se konalo na okruhu v Monze jako Velká cena Itálie. Shell s Vanwallem se ujal vedení a překvapil tak všechny favority. Ve 32. kole ale musel odstoupit a o titul tak mohli bojovat Fangio, Moss i Collins. Jenže Fangio začal mít problémy se zlomeným ramenem volantu a naděje na titul se mu tak začaly rozplývat, zajel do boxů a smutně koukal na projíždějící jezdce. Peter Collins pak ale udělal něco nepochopitelného, přesto že měl sám naději na získání titulu, zastavil v boxech, aby předal svůj vůz Fangiovi. Šokovaný Stirling Moss vyhrál závod, ale Fangio dojel s Collinsovým Ferrari na druhém místě a zajistil si tak titul mistra světa. Překvapivě třetí dojel Brit Ron Flockhart s vozem Connaught - Alta.

Fangio Peteru Collinsovi nikdy nemohl zapomenout šlechetné gesto, které Collins udělal v Monze, aby mohl Fangio získat svůj čtvrtý titul mistra světa a třetí titul v řadě za sebou. Collins řekl, že to pro Fangiu udělal rád a že on sám bude mít ještě mnoho příležitostí jak získat titul mistra světa. To ale netušil jaký bude jeho osud a že se mu tahle slova nikdy nevyplní.

Výsledky a tabulková data

P #   Jezdec   Konstruktér Body   Tým
1. 1 Argentina Juan Manuel Fangio Itálie Ferrari 29 Itálie Scuderia Ferrari
2. 28 Velká Británie Stirling Moss Itálie Maserati 28 Itálie Officine Alfieri Maserati
3. 8 Velká Británie Peter Collins Itálie Ferrari 25 Itálie Scuderia Ferrari
4. 4 Francie Jean Behra Itálie Maserati 22 Itálie Officine Alfieri Maserati
5. 8 Spojené státy Pat Flaherty Spojené státy Watson 8 Spojené státy Watson
6. 3 Itálie Eugenio Castellotti Itálie Ferrari 7.5 Itálie Scuderia Ferrari
7. 6 Belgie Paul Frere Itálie Ferrari 6 Itálie Scuderia Ferrari
8. 4 Spojené státy Sam Hanks Spojené státy Kurtis Kraft 6 Spojené státy Cars Inc
9. 20 Španělsko Paco Godia Itálie Maserati 6 Itálie Maserati
10. 21 Velká Británie Jack Fairman Velká Británie Connaught 5 Velká Británie Connaught Engineering
11. 4 Velká Británie Ron Flockhart Velká Británie Connaught 4 Velká Británie Connaught Engineering
12. 24 Velká Británie Mike Hawthorn Velká Británie Vanwall 4 Velká Británie Vandervell Products Ltd
13. 16 Spojené státy Don Freeland Spojené státy Phillips 4 Spojené státy Phillips
14. 24 Itálie Luigi Musso Itálie Ferrari 4 Itálie Scuderia Ferrari
15. 10 Spojené státy Harry Schell Velká Británie Vanwall 3 Velká Británie Vandervell Products Ltd
16. 98 Spojené státy Johnnie Parsons Spojené státy Kurtis Kraft 3 Spojené státy Kurtis Kraft
17. 32 Itálie Cesare Perdisa Itálie Maserati 3 Itálie Officine Alfieri Maserati
18. 16 Španělsko Alfonso de Portago Itálie Ferrari 3 Itálie Scuderia Ferrari
19. 15 Francie Louis Rosier Itálie Maserati 2 Itálie Maserati
20. 31 Velká Británie Horace Gould Itálie Maserati 2 Itálie Maserati
21. 38 Belgie Olivier Gendebien Itálie Ferrari 2 Itálie Scuderia Ferrari
22. 6 Brazílie Hermano da Silva Ramos Francie Gordini 2 Francie Equipe Gordini
23. 73 Spojené státy Dick Rathmann Spojené státy Kurtis Kraft 2 Spojené státy Kurtis Kraft
24. 22 Itálie Luigi Villoresi Itálie Maserati 2 Itálie Maserati
25. 42 Itálie Gerino Gerini Itálie Maserati 1.5 Itálie Maserati
26. 10 Brazílie Chico Landi Itálie Maserati 1.5 Itálie Officine Alfieri Maserati
27. 29 Spojené státy Paul Russo Spojené státy Kurtis Kraft 1 Spojené státy Novi Racing Corp
28. 1 Spojené státy Bob Sweikert Spojené státy Kuzma 0 Spojené státy Racing Associates
29. 34 Belgie André Pilette Francie Gordini 0 Francie Equipe Gordini
30. 16 Uruguay Oscar Gonzalez Itálie Maserati 0 Itálie A Uria
31. 40 Itálie Luigi Piotti Itálie Maserati 0 Itálie Maserati
32. 14 Švýcarsko Toulo de Graffenried Itálie Maserati 0 Itálie Maserati
33. 14 Spojené státy Bob Veith Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
34. 19 Spojené státy Rodger Ward Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
35. 30 Francie Robert Manzon Francie Gordini 0 Francie Equipe Gordini
36. 26 Spojené státy Jimmy Reece Spojené státy Lesovsky 0 Spojené státy Lesovsky
37. 12 Francie André Simon Francie Gordini 0 Francie Equipe Gordini
38. 27 Spojené státy Cliff Griffith Spojené státy Stevens 0 Spojené státy Stevens
39. 44 Velká Británie Roy Salvadori Itálie Maserati 0 Itálie Maserati
40. 82 Spojené státy Gene Hartley Spojené státy Kuzma 0 Spojené státy Kuzma
41. 26 Velká Británie Bob Gerard Velká Británie Cooper 0 Velká Británie F R Gerard Cars
42. 42 Spojené státy Fred Agabashian Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
43. 57 Spojené státy Bob Christie Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
44. 55 Spojené státy Al Keller Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
45. 81 Velká Británie Eddie Johnson Spojené státy Kuzma 0 Spojené státy Kuzma
46. 41 Spojené státy Billy Garrett Spojené státy Kuzma 0 Spojené státy Kuzma
47. 64 Spojené státy Duke Dinsmore Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
48. 7 Spojené státy Pat O'Connor Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
49. 2 Spojené státy Jimmy Bryan Spojené státy Kuzma 0 Spojené státy Dean Van Lines
50. 22 Švýcarsko Ottorino Volonterio Itálie Maserati 0 Itálie Maserati
51. 24 Spojené státy Jim Rathmann Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
52. 88 Spojené státy Johnny Thomson Spojené státy Kuzma 0 Spojené státy Kuzma
53. 14 Francie Maurice Trintignant Velká Británie Vanwall 0 Velká Británie Vandervell Products Ltd
54. 54 Spojené státy Jack Turner Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
55. 34 Spojené státy Johnnie Tolan Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
56. 12 Itálie Umberto Maglioli Itálie Maserati 0 Itálie Maserati
57. 24 Velká Británie Tony Brooks Velká Británie BRM 0 Velká Británie Owen Racing Organisation
58. 20 Velká Británie Desmond Titterington Velká Británie Connaught 0 Velká Británie Connaught Engineering
59. 89 Spojené státy Keith Andrews Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
60. 30 Austrálie Jack Brabham Itálie Maserati 0 Itálie Maserati
61. 21 Velká Británie Bruce Halford Itálie Maserati 0 Itálie Maserati
62. 19 Velká Británie Archie Scott-Brown Velká Británie Connaught 0 Velká Británie Connaught Engineering
63. 2 Velká Británie Les Leston Velká Británie Connaught 0 Velká Británie Connaught Engineering
64. 99 Spojené státy Tony Bettenhausen Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
65. 5 Spojené státy Andy Linden Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy H A Chapman
66. 32 Velká Británie Paul Emery Velká Británie Emeryson 0 Velká Británie Emeryson Cars
67. 15 Spojené státy Johnny Boyd Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
68. 48 Spojené státy Jimmy Daywalt Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
69. 12 Argentina Jose Froilan González Itálie Maserati 0 Itálie Officine Alfieri Maserati
70. 12 Spojené státy Al Herman Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
71. 36 Itálie Giorgio Scarlatti Itálie Ferrari 0 Itálie Giorgio Scarlati
72. 49 Spojené státy Ray Crawford Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
73. 26 Velká Británie Colin Chapman Velká Británie Vanwall 0 Velká Británie Vandervell Products Ltd
74. 53 Spojené státy Troy Ruttman Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
75. 10 Spojené státy Ed Elisian Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft
76. 6 Argentina Carlos Menditeguy Itálie Maserati 0 Itálie Officine Alfieri Maserati
77. 28 Itálie Piero Scotti Velká Británie Connaught 0 Velká Británie Connaught Engineering
78. 8 Itálie Piero Taruffi Itálie Maserati 0 Itálie Maserati
79. 11 Belgie Andre Milhoux Francie Gordini 0 Francie Equipe Gordini
P   Konstruktér Body
1. Itálie Ferrari 76.5
2. Itálie Maserati 72
3. Spojené státy Kurtis Kraft 12
4. Velká Británie Connaught 9
5. Spojené státy Watson 8
6. Spojené státy Phillips 4
7. Velká Británie Vanwall 3
8. Francie Gordini 2
9. Spojené státy Kuzma 0
10. Spojené státy Lesovsky 0
11. Spojené státy Stevens 0
12. Velká Británie Cooper 0
13. Itálie Bugatti 0
14. Velká Británie Emeryson 0
15. Velká Británie BRM 0

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.