Spojené arabské emiráty

Okruh: Yas Marina Circuit

Název:
Yas Marina Circuit
Země:
Spojené arabské emiráty
Adresa:
Poslední úprava:
7.8.2013 16:28

Okruh pro Velkou cenu Abu Dhabí otevřen v roce 2009.

Informace

Yas Marina Circuit je závodní okruh, na kterém se koná Velká cena Abu Dhabi od roku 2009. Navrhnul ho dvorní traťový designér Formule 1 Hermann Tilke a je postaven na uměle vytvořeném ostrově Yas Island, který se nachází zhruba třicet minut od hlavního města Spojených Arabských Emirátů Abu Dhabi. Abu Dhabi je druhou tratí Formule 1 na středním východě, tou první je trať Velké ceny Bahrajnu. Krom Formule 1 se zde konají také závody GP2 Asia Series, V8 Supercars, Drag Racing a GT1 World.

Okruh je dlouhý pět půl kilometru a obsahuje dvacet jedna zatáček a je umístěn na písčitém povrchu, takže zde často dělá problémy písek na trati a vítr. Obsahuje několik dlouhých rovinek, pár rychlých a hodně pomalých pravoúhlých zatáček. Okruh má pět tribun a má hned několik zajímavostí. Výjezd z boxové uličky obsahuje tunel pod tratí a v jednom bodě na trati piloti projíždějí pod hotelem. V areálu okruhu je také mimo jiné trať pro dragstery, VIP věž a Ferrari World Theme Park. Kapacita tribun je 41 093 lidí.

Závody zde začínají v podvečer a končí až ve tmě v noci, byla tedy potřeba nainstalovat podobné osvětlení, jako nabízí například okruh v Singapuru, představený o rok dříve. Osvětlení dodala společnost Musco Lighting a z trati se tak stal největší permanentní sportovní kompletně osvětlený projekt na světě.

Povrh trati je z velmi kvalitního asfaltu dodávaného z Bayston Hill v Anglii. Stejný asfalt byl použit i na bahrajnském okruhu a je chválen za velmi vysokou úroveň přilnavosti.

FIA okruhu udělila finální schválení hostovat Velkou cenu Abu Dhabi 7. října 2009 a prvním pilotem, který zde zajel kolo ve Formuli 1, byl Bruno Senna. Na konci roku 2013 se zde poprvé pojede závod GP3.

Okruh vyvolal smíšené ohlasy. Nico Rosberg řekl, že každá zatáčka okruhu je unikátní, Fernando Alonso jí označil za velmi zábavnou a že není nudná. Naopak například Giancarlo Fisichella vyjádřil znepokojení výjezdem z boxů, který vede pod okruhem skrz tunel. Obával se, že je velmi obtížným a nebezpečným. Nesmíme zapomenout ani na slavně prohlášení Kimiho Räikkönena, který řekl: „Prvních pár zatáček je dobrých, ale zbytek okruhu je na ho*no.“

Po startu piloti hned přijíždějí k první zatáčce, která je levotočivá pravoúhlá poměrně pomalá. Dále se dostávají k sekci velmi rychlých zatáček 2-3-4, které se projíždějí téměř na plný plyn v rychlostech okolo 260km/h ve směrech levá-pravá, levá. Poté piloti zpomalují z 300km/h na rychlost okolo stovky do šikany 5-6, která obsahuje levou a pravou zatáčku v téměř pravých úhlech. Poté se piloti dostávají k vlásence číslo 7, kterou projíždějí zhruba v 70km/h doleva. Zde je důležitý výjezd ze zatáčky a dobrá trakce, poněvadž piloty čeká jedna z nejdelších rovinek kalendáře. Ke konci rovinky už piloti narážejí na omezovač otáček a z rychlosti 316km/h brzdí už ze vzdálenosti 150 metrů na 80km/h do šikany 8-9, s levou a pravou zatáčkou, opět téměř pravé úhly. Poté následuje mírná zatáčka doleva číslo deset, která se projíždí na plný plyn a akceleruje se na následující rovinku, na konci které piloti dosahuji 312km/h a zpomalují na 100km/h do další šikany, plné pravoúhlých zatáček. Zatáčka 11 doleva, 12 doprava a 13 opět doleva. Poté následuje další pravoúhlá levá zatáčka číslo 14. Od ní piloti akcelerují k zatáčce 15, kterou projíždějí v rychlosti 275km/h doprava pod plným plynem, který zvednou až v zatáčce číslo 16, což je další pravá mírná zatáčka, ze které už brzdí do zatáčky 17, což je další pravoúhlá zatáčka doprava, poté piloti míří k pravoúhlé zatáčce 18 doleva, podjíždějí pod zmiňovaným hotelem Yas Marina do téměř pravoúhlé levé zatáčky 19, ze které vyjíždějí k zatáčce číslo 20, která vede doprava, a piloti před ní lehce přibrzdí. Poté se blíží k poslední zatáčce 21, což je velmi ostrá zatáčka doprava, před kterou se na vnitřku trati nachází vjezd do pitstopů.

Okruh má dvě verze. Krátký okruh, na kterém se jezdí GP2, a na kterém drží rekord Charles Pic s Addaxem. Okruh pro velké ceny objel nejrychleji Sebastian Vettel v roce 2009 s Red Bulem RB5 a to v čase 1:40.279.

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.