Jezdec: Kimi Räikkönen
Informace
Před formulí jedna
Räikkönen, narozený ve finském Espoo, se od desíti let věnoval motokárám, ve kterých dosahoval velkých úspěchů. Jeho první závod mimo Finsko byl na trati v Monaku, kde se mu ovšem rozbil volant, což mu ale nezabránilo v tom, aby v závodě pokračoval. Další rok na téže trati boural při havárii v prvním kole a dostal se na druhou stranu bariér. Dojel na konec cesty za bariérou a vystoupil. Všichni, včetně jeho týmu si mysleli, že odstoupí, ale on svou motokáru přenesl zpátky na trať a pokračoval v závodě. Nakonec v něm skončil třetí.
V roce 1998 Räikkönen vyhrál Nordic Karting Championship v Norsku. V roce 1999 byl druhý v European Formula Super A šampionátu a také závodil ve Formula Ford Euro Cup. V témže roce vyhrál v zimním seriálu British Formula Renault. V roce 2000 vyhrál i ve Formula Renault UK Championship. Zvítězil v 56% závodů z obou těchto seriálů dohromady.
Sauber (2001)
Jeho výsledky zaujaly šéfa týmu Sauber Petera Saubera, který dal Finovi možnost testovat jejich formuli. Ačkoli Fin stěží uměl slovo anglicky a tudíž skoro nepromluvil, jeho časy Saubera ohromily a tudíž ho podepsal jako závodního pilota pro rok 2001.
Naneštěstí někteří lidé, včetně šéfa FIA Maxe Mosleyho, mu nechtěli udělit super licenci, která je potřebná pro závodění v F1. Báli se totiž, že Fin nemá dostatečné zkušenosti. Peter Sauber je ovšem přesvědčil a Finovi byla udělena výjimka.
Už tenkrát se Fin "proslavil", když před prvním závodem v Melbourne byl pár minut před startem závodu nalezen v hlubokém spánku pod stolem v jeho "chatce".
Jeho debutový rok ve Formuli jedna nebyl vůbec špatný. Spolu s týmovým kolegou Nickem Heidfeldem zajistili Sauberu čtvrté místo.
McLaren (2002-2006)
2002
V roce 2002 hledal McLaren náhradu za odcházejícího Miku Häkkinena a tak do týmu přijali jeho krajana Kimiho, který se Ronu Dennisovi zalíbil.
Přestože McLaren trpěl mnoha poruchami, a to hlavně motoru, Räikkönen získal 24 bodů a sezonu dokončil na solidním šestém místě, hned za jeho zkušeným týmovým kolegou Davidem Coulthardem, se kterým McLarenu zajistili třetí místo v poháru konstruktérů.
Ve Franici málem získal i své první vítězství, avšak uklouzl ve vlásence na uniklém oleji a závod dokončil druhý.
2003
V tomto roce Kimi získal své první vítězství na okruhu Sepang v Malajsii, kde se ze sedmého místa na startu probojoval až do vedení. Málo mu chybělo k vítězství i v Brazílii, ovšem vítězství bylo uděleno Fisichellovi, protože kvůli červené vlajce a zastavení závodu byly výsledky uzavřeny na základě dvou kol před stopnutím závodu a v tu dobu byl zrovna ve vedení Ital.
Na rozdíl od ostatních týmů, McLaren závodil se šasi z roku 2002 a nepodařilo se mu ho dostatečně vyvíjet, avšak díky strategiím Fin ukořistil druhá místa v San Marinu, Rakousku, Monaku, Maďarsku, USA a Japonsku. Avšak trpěl i mnoha dalšími poruchami a haváriemi a nakonec sezonu zakončil na druhém místě, pouze dva body za Michaelem Schumacherem, se kterým o titul bojoval až do posledního závodu v Japonsku.
Tým skončil na celkovém třetím místě v poháru konstruktérů a sezona byla označena za jednu z nejtěsnějších za posledních pár let.
2004
Rok nezačal vůbec dobře, poněvadž McLaren stále trpěl extrémní nespolehlivostí motorů Mercedes a v prvních sedmi závodech Fin vybojoval pouze jeden jediný bod oproti Schumacherovo 60 bodům.
Jediné vítězství McLarenu se Finovi podařilo zajistit ve Velké Ceně Belgie, kdy se z desátého místa během jedenácti kol dostal do vedení a taktéž si uzmul nejrychlejší kolo.
Více vítězství se mu již nepovedlo, ať už kvůli poruchám elektroniky, motoru či selhání zadního křídla.
Sezonu s pouhými 45 body zakončil na sedmém místě s pouhými čtyřmi pódiovými umístěními.
Navzdory neuspokojivé sezoně byl Räikkönen považován za stoupající hvězdu a spousta lidí mu předpovídala, že příští sezonu vyhraje titul.
V tomto roce se svým manažerem Stevem Robertsonem založil tým ve Formuli 3, kterou pojmenovali Räikkönen Robertson Racing, ovšem později se to změnilo na Double R Racing (dvojité R). Tým závodí dodnes.
2005
Navzdory očekáváním, start do nové sezony byl velkým zklamáním. Vůz nebyl dostatečně agresivní, aby se mu povedlo zahřát pneumatiky Michelin, což mělo za následek mizerné kvalifikační časy. V prvních šesti závodech byl nejlepší Finovo kvalifikační výsledek šesté místo.
První pódium přišlo v Bahrajnu. Téměř jisté měl vítězství na Imole v San Marinu, ovšem po problémy se řazením skončil druhý. Vytoužené vítězství přišlo až v Barceloně, kterou následovalo i Monako. Ve VC Evropy se Räikkönen těšil na další vítězství, avšak při předjíždění o kolo zpět jedoucího Villeneuvea došlo k punktuře jeho pravé přední pneumatiky, což způsobilo vibrace, které v posledním kole odrovnaly zavěšení a McLaren v plné rychlosti naboural do bariéry z pneumatik.
Toto selhání vedlo k úpravně pravidel, která umožňovala výměnu pneumatik pouze při určitém poškození, které se ovšem Kimiho bezprecedentního případu netýkala, tudíž nemohl pneumatiky vyměnit.
Naštvaný Kimi poté vyhrál v Kanadě a snad by vyhrál i v USA, kdyby všechny týmy, používající pneumatiky Michelin (včetně McLarenu), nemuseli odstoupit kvůli bezpečnostním důvodům.
Ve Francii po penalizaci deseti míst za výměnu motoru po nevídaném kvalifikačním kole s téměř plnou nádrží se Fin kvalifikoval třináctý, závod dokončil druhý za Alonsem. Podobný případ se stal i ve Velké Británii, kde taktéž měnil motor, dostal penalizaci a závod dokončil třetí. V Německu mu zase odešla hydraulika.
V Maďarsku Räikkönen prohlásil, že jestli-že McLaren nevyřeší jejich věčné problémy se spolehlivostí vozu, tak na konci roku 2006, kdy mu měla skončit smlouva opustí tým, načež Velkou Cenu Maďarska vyhrál, poněvadž jeho týmový kolega odstoupil z důvodu poruchy převodovky.
Příští závod se Kimi stal prvním pilotem F1, který vyhrál Velkou Cenu Turecka. Dva týdny později se znovu opakovala historie s motorem. Vypověděl službu, následovala výměna, deset míst dolů na startu, závod dokončil čtvrtý po problémy s pneumatikou a jedním roztočením při pronásledování Fisichelly.
Poté vyhrál VC Belgie, kde získal jediné vítězství pro McLaren v minulé sezoně, VC Brazílie a VC Japonska, kde startoval 17. po další výměně vadného motoru a dešti, a kde v posledním kole předjel Fisichellu, což bylo mnohými považováno za nejlepší předjetí sezony.
Fin dokončil sezonu na dalším druhém místa za Fernandem Alonsem.
2006
Rok 2006 byl podobný roku 2004. Mnoho odstoupení způsobených selháním techniky. V půlce sezony Michael Schumacher oznámil odchod z Formule 1 a krátce na to Ferrari oznámilo podepsání tříleté smlouvy právě s Räikkönenem.
Kimi se celkově umístil pátý v šampionátu jezdců a McLaren třetí u konstruktérů.
Räikkönenův F3 tým Double R Racing zaznamenal první a zatím jediný větší úspěch, když jejich řidič Mike Conway vyhrál titul.
Ferrari (2007-2009)
2007
Räikkönen se upsal Ferrari na tři roky a stal se týmovým kolegou Felipeho Massy. Kimiho plat byl odhadován na 51 milionů amerických dolarů, což by z něj dělalo nejlépe placeného pilota F1.
Hned první závod v Melbourne byl úspěch. Kimi získal pole position, nejrychlejší kolo závodu a nakonec i vítězství, čímž si poprvé v jeho kariéře zajistil "hattrick."
V Malajsii byl předjet nováčkem Lewis Hamiltonem, který přišel společně s Fernandem Alonsem do McLarenu. A za ním zůstal i zbytek závodu, aby si dojel pro třetí místo.
V Bahrajnu získal třetí místo po souboji s Alonsem. V Barceloně Kimi odstoupil po poruše elektriky, čímž sestoupil na čtvrté místo v šampionátu za svého týmového kolegu. V Monaku Kimi naboural v kvalifikaci a poškodil si zavěšení. Startoval šestnáctý a dokončil osmý. V Kanadě dokončil pátý, v USA čtvrtý. S 10 zbývajícími závody Räikkönen ztrácel 26 bodů na prvního Lewise Hamiltona.
Ve Francii se Kimi kvalifikoval třetí, ale předjel Hamiltona i Massu a vzal si své druhé vítězství sezony. Na Silverstonu ve Velké Británii se kvůli chybě v kvalifikaci kvalifikoval druhý za Hamiltona, ale toho předjel pomocí strategie v boxech. Třetí vítězství bylo doma.
VC Evropy pro něj znamenala odstoupení kvůli problému s hydraulikou během těžkého deště. V Maďarsku dokončil 2 po startu ze třetího místa, pouhých 7 desetin sekundy za Hamiltonem. Během závodu stanovil nový závodní rekord, což okomentoval slovy "Byl jsem za Hamiltonem tak znuděn, že jsem zkoušel jak rychlý můžu být."
V Turecku se kvalifikoval třetí, v první zatáčce předjel Hamiltona a na druhém místě setrval až do konce.
Na Spa v Belgii, Kimiho oblíbené trati, získal pole position a zajistil si čtvrté vítězství v sezoně. Stal se jedním ze šesti pilotů, kteří ve Spa dokázali získat 3+ vítězství.
Ve Fuji v Japonsku bylo Ferrari překvapeno prudkým deštěm a Kimi se zasekl na třetím místě za jeho krajanem Heikkim Kovalainenem v Renaultu.
V Číně zase kvůli dešti a strategii Kimi zvítězil a Hamilton odstoupil po té, co se sklouzl do štěrku v nájezdu do boxové uličky. Kimi tak obnovil své šance na titul. Zároveň toto bylo 200. vítězství a 600. pódiové umístění pro Ferrari v historii F1. Kimi byl šest bodů za Hamiltonem a tři za Alonsem v šampionátu před posledním závodem v Brazílii, měl šanci.
Massa v Brazílii stanul na poleposition, za ním Hamilton, Räikkönen a Alonso. V první zatáčce Kimi předjel Hamiltona a zařadil se za Massu, poté Hamiltona předjel i Alonso a Kimi Massu, čímž se dostal na první pozici. Alonso dál padal pořadím kvůli menšímu problému se řazením, až dokončil sedmý. Alonso dokončil třetí za Massou a Räikkönenem, který si vzal vítězství a titul o jeden bod před oběma řidiči McLarenu.
Jeho první místo ovšem bylo ohroženo, když stewardi začali vyšetřovat palivo v nádržích Nica Rosberga, Roberta Kubici a Nicka Heidfelda. Kdyby tito byli vyřazeni, Hamilton by se posunul na čtvrté místo a titul by vyhrál on. Avšak stewardi se rozhodli nedat žádné penalize, takže výsledky se nezměnili. McLaren podal odvolání k motosportovému soudu FIA, který ovšem obratem jejich odvolání zamítl a potvrdil Kimiho Räikkönena jako mistra světa ve Formuli 1 2007.
2008
V roce 2008 Räikkönen překonal svého krajan Miku Häkkinena v počtu nejrychlejších kol a pódiových umístění a stal se tak nejvýše postaveným Finem v těchto statistikách. Během sezony stanovil 10 nejrychlejších kol.
Vyhrál dva závody, dvě pole position a devětkrát stanul na bedně. Taková konzistentnost mu vynesla 3. místo šampionátu, hned za jeho týmovým kolegou Felipem Massou a Lewisem Hamiltonem.
2009
V roce se Kimi opět cítil jako v McLarenu. Auto bylo nekonkurenceschopné a nemělo šanci proti Brawnům a Red Bullům. Návrh auta nebyl vhodný pro zabudování dvojitého difuzoru, novinku od Brawna, a tak Ferrari brzo zastavilo vývoj vozu a soustředilo se na rok 2010.
Se zastaralým a pomalým vozem však Kimi dokázal opět zvítězit na okruhu ve Spa. Bylo to jeho první vítězství po 25 závodech. Ve Spa dokázal zvítězit ve čtyřech z pěti posledních závodů a Kimi si tak vysloužil přezdívku "King Of Spa" - Král Spa. Bylo to ovšem jediné vítězství Ferrari v roce 2009.
Ke konci sezony Ferrari oznámilo, že navzdory tomu, že Fin měl platnou smlouvu i na příští rok, opustí tým a jeho místo nahradí Fernando Alonso. Do týmu totiž přišel silný sponzor - španělská banka Santander - která stála za Alonsem. Kimi dostal velmi slušné odstupné a odešel z Formule 1.
Mimo F1 (2010-2011)
2010
Räikkönen, otráven showbuissinesem F1, odešel do Rally, kterou už si zkoušel v roce 2009 a jako Finovi mu byla velice blízká.
Podepsal smlouvu jako plnohodnotný řidič týmu Citroën Junior Team, sponzorovanému Red Bullem. Jeho ko-pilotem se stal Kaj Lindström a zúčastnili se 12 ze 13 závodů.
Své první body v Rally posbíral v Jodánské rally osmým místem. Po Carlosu Reutemannovi se stal druhým řidičem, který získal body jak v F1, tak v Mistrovství Světa Rally (WRC). V následující rally Turecka Kimi ještě zlepšil svůj výsledek na páté místo, čímž porazil už zkušené řidiče rally a vysloužil si respekt a dokázal, že na Rally má.
V Německu Fin dokončil celkově sedmý, ale poprvé v kariéře vyhrál jednu část (stage) rally. V listopadu 2010 získal své první rally vítězství, když vyhrál Rallye Vosgien 2010 ve Francii. Vyhrál všech šest částí a jelo se na asfaltu.
2011
Do roku 2011 se Kimi přihlásil do Mistrovství Světa Rally znovu, tentokrát s vlastním týmem ICE 1 Racing. Ve Švédsku dokončil osmý a v Portugalsku sedmý.
V březnu se do světa rozšířila zpráva, že Kimimu trošku chybí závodit proti ostatním přímo a bok po boku, takže zkusí americkou populární sérii NASCAR. Podepsal dohodu s Kyle Busch Motorsports na odjetí několika závodů. Jeho nejlepším výsledkem bylo patnácté místo na Charlotte Motore Speedway.
29. října bylo oznámeno, že ICEMAN se vrací do Formule 1 s týmem Lotus F1 Team, transformovaného z Renaultu. Smlouva byla jednoletá s opcí na další rok, pokud Kimi podá odpovídající výsledky.
Lotus F1 Team (2012-nyní)
Kimi sezonu určitě nenastartoval nejlépe, když se kvalifikoval až 17. do Velké Ceny Austrálie po tom, co udělal chybu v kvalifikaci. Nakonec ovšem předvedl krásnou jízdu v závodě, kdy v posledním kole předjel tři vozy a dokončil na sedmém místě.
V Malajsii, kde v roce 2003 získal své první vítězství dokončil pátý navzdory tomu, že musel poprvé použít mokré pneumatiky Pirelli, na kterých ještě nikdy nejel.
Velká Cena Číny pro něj vypadala nadějně poté, co se strategií dostal až na druhé místo. Avšak stratégové udělali chybu a Kimimu kolo před koncem odešly pneumatiky a z druhého místa se propadl až na čtrnácté.
V Bahrajnu stanul po svém comebacku na bedně na druhém místo, přičemž měl šanci i na první, ale Vettel si pohlídal jedinou šanci, kterou Kimi měl, velmi dobře. Kimi sám dal na pozávodní tiskové konferenci vědět, že s druhým místem není spokojený, ale není to špatné místo.
Ve Španělsku dostal další pódiové umístění, tentokrát ještě o stupínek níže. V Monaku se Lotus trápil a po startu z osmého místa dokončil ještě hůře na devátém. V Kanadě pokračovala špatná kvalifikační forma a po startu z dvanáctého místa dokončil závod osmý.
Ve Valencii se zase trošku vzchopil a zase dojel na bedně na druhém místě za Fernandem Alonsem. Ve Velké Británii dokončil pátý.
Na německém Hockenheimu byl Lotus velmi rychlý na tvrdé směsi pneumatik, ovšem kvalifikaci narušil déšť, čímž Kimi o výhodu přišel. Kvalifikoval se na 10. místě, avšak závod byl opět suchý, takže se Kimi dokázal prokousat až na čtvrté místo a po penalizaci Sebastiana Vettela za ilegální předjetí Jensona Buttona se posunul na třetí místo.
V Maďarsku dokončil druhý po dobré strategii i přes problémy s KERSem. V Belgii, na jeho oblíbené trati, se kvalifikoval čtvrtý a dokončil třetí. V Itálii dojel pátý, v Singapuru šestý a v Japonsku také šestý.
V Korei Lotus představil nový Coanda výfukový systém a Kimi dojel do cíle pátý po dlouhém souboji s Hamiltonem, který nakonec Kimi vyhrál.
V Indii dokončil sedmý, tam kde začal, protože kvůli novému výfukovému systému vůz přišel o něco ze své maximální rychlosti, takže se Kimi zasekl za Massou po většinu závodu.
Po tomto závodě Lotus s Kimim prodloužil smlouvu i na rok 2013, protože Kimi splnil požadované výsledky.
Jako odpověď na prodloužení smlouvy Kimi získal první vítězství po svém comebacku v Abu Dhabi, což je okruh, na kterém jel naposledy, než opustil F1 a rád o něm říkal, že je nudný.
"Prvních pár zatáček je docela dobrých, ale zbytek stojí za ho*no," prohlásil sám Iceman.
Toto zároveň bylo první vítězství pro jméno Lotus od roku 1987, kdy Ayrton Senna vyhrál Detroit Grand Prix.
Kimi zároveň pobavil svou radiovou komunikací s týmem, když mu řekl, aby ho nechali na pokoji, že ví, co má dělat.
V posledním závodě v Brazílii se Räikkönenovi povedl vskutku výjimečný kousek, kdy nedobrzdil do předposlední zatáčky okruhu a zajel do boxů, které se používali pro závody cestovních vozů, které obvykle závodili před Velkou cenou. Chtěl onu boxovou uličkou projet a vyjet na cílové rovince okruhu, ale bohužel výjezdová brána byla zavřená, takže se Iceman musel otočit, projet se zpátky a vyjet tudy, kudy se dostal mimo trať. Vyjel až za Caterhamy a Marussiami, ale dokázal se probít zpět na desáté místo.
Vzhledem k faktu, že se do Formule 1 vrátil po dvou letech, nasbíral výborné statistiky. 7x se umístil na pódiu, jednou vyhrál, dokončil jako jediný jezdec všechny závody, bodoval ve všech závodech až na Velkou Cenu Číny, zajel dvě nejrychlejší kola, nasbíral 207 bodů a díky tomu se v celkovém šampionátu umístila na velmi slušném třetím místě.
Kariéra
2013 - F1: Lotus F1 Team
2012 - F1: Lotus F1 Team, 3. místo, 207 bodů (1 vítězství, 7 stupňů vítězů, 2 nejrychlejší kola)
2011 - FIA World Rally Championship: Ice 1 Racing
2011 - NASCAR: Camping World Truck Series: 1 závod
2011 - NASCAR: Nationwide Series: 1 závod
2010 - FIA World Rally Championship: Citroën Junior Team,
2009 - F1: Scuderia Ferrari Marlboro, 6.místo, 48 bodů (1 vítězství, 5 stupňů vítězů)
2009 - FIA World Rally: 1 závod
2008 - F1: Scuderia Ferrari Marlboro, 3.místo, 75 bodů (2 vítězství, 9 stupňů vítězů, 2 nejlepší startovní pozice, 10 nejrychlejších kol)
2007 - F1: Scuderia Ferrari Marlboro, Mistr světa, 110 bodů (6 vítězství, 12 stupňů vítězů, 3 nejlepší startovní pozice, 6 nejrychlejších kol)
2006 - F1: Team McLaren Mercedes, 5.místo, 65 bodů (6 stupňů vítězů, 3 nejlepší startovní pozice, 3 nejrychlejší kola)
2005 - F1: West McLaren Mercedes, Team McLaren Mercedes, 2.místo, 112 bodů (7 vítězství, 12 stupňů vítězů, 5 nejlepších startovních pozic, 10 nejrychlejších kol)
2004 - F1: West McLaren Mercedes, 7.místo, 45 bodů (1 vítězství, 4 stupňů vítězů, 1 nejlepší startovní pozice, 2 nejrychlejší kola)
2003 - F1: West McLaren Mercedes, 2.místo, 91 bodů (1 vítězství, 10 stupňů vítězů, 2 nejlepší startovní pozice, 3 nejrychlejší kola)
2002 - F1: West McLaren Mercedes, 6.místo, 24 bodů (4 stupně vítězů, 1 nejrychlejší kolo)
2001 - F1: Red Bull Sauber Petronas, 10.místo, 9 bodů
2000 - F1 Tests: Red Bull Sauber Petronas
2000 - F.Renault 2.0 Euro: Manor Motorsport, 7.místo, 62 bodů (2 vítězství, 2 nejlepší startovní pozice)
2000 - F.Renault 2.0 UK: Manor Motorsport, Mistr světa, 316 bodů (7 vítězství, 10 stupňů vítězů, 6 nejlepších startovních pozic, 7 nejrychlejších kol)
Výsledky a tabulková data
Sezóna | # | Konstruktér | Pořadí | Body celkem |
---|---|---|---|---|
2001 | 17 | Sauber | 10. | 9 |
2002 | 4 | McLaren | 6. | 24 |
2003 | 6 | McLaren | 2. | 91 |
2004 | 6 | McLaren | 7. | 45 |
2005 | 9 | McLaren | 2. | 112 |
2006 | 3 | McLaren | 5. | 65 |
2007 | 6 | Ferrari | 1. | 110 |
2008 | 1 | Ferrari | 3. | 75 |
2009 | 4 | Ferrari | 6. | 48 |
2012 | 9 | Lotus | 3. | 204 |
2013 | 7 | Lotus | 5. | 183 |
2014 | 7 | Ferrari | 11. | 55 |
2015 | 7 | Ferrari | 4. | 150 |
2016 | 7 | Ferrari | 6. | 186 |
2017 | 7 | Ferrari | 4. | 205 |
2018 | 7 | Ferrari | 3. | 251 |
2019 | 7 | Ferrari | 5. | 24 |
Kimi Räikkönen is the best driver F1 in the world.
Kimi Räikkönen ist die beste Fahrer F1 in der Welt.