Sezóna 1954

Rok: 1954 | Poslední úprava: 30.5.2011 22:08
Data kvalifikací a závodů doplníme.

Informace

Ještě než se usadil prach, po posledním závodu sezóny 1953 v Itálii, všichni věděli, že se do kolotoče Formule 1 vrací Mercedes-Benz. Když s tímto týmem podepsal smlouvu Juan manuel Fangio pro sezónu 1954, bylo jasné, že se zrodila velká hrozba pro italské týmy, které dominovaly po celé čtyři roky prozatímní existence Formule 1.

Úřadující Mistr světa Alberto Ascari bral tuto hrozbu vážně a věděl, že potřebuje silnější tým než bylo Ferrari, které sice poslední dva roky dominovalo v šampionátu, ale jen díky své technické nadvládě Formule 2, kde nemělo konkurenci. Ascari proto podepsal smlouvu s dalším nově příchozím týmem Lancia. Konstruktérem byl Vittorio Jano, kterého Ascari znal z klasické éry 30. let, kde Jano pracoval pro Alfu Romeo a Ascari věřil, že tento člověk bude ten pravý, který mu pomůže bojovat o nejvyšší příčky. Spolu s Ascarim odešel k Lancii také Luigi Villoresi. Po odchodu těchto dvou, angažovalo Ferrari k zůstavajícímu Farinovi a Hawthornovi ještě José Froilána Gonzálese a Maurice Trintignanta.

V sezóně 1954 skončila éra Formule 2, když byla stanovena nová technická pravidla pro Formuli 1. Byl zaveden limit na objem motoru na hranici 2,5 litru bez kompresoru a nebo 750 cm3 s kompresorem. Jenže všechny týmy, včetně Mercedesu, zvolily za svou pohonou jednotku 2,5 litrové nepřeplňované motory, protože měly menší spotřebu paliva a výhodu při akceleraci. Navíc automobilky neměli pro 750cm3 motory uplatnění ve sféře produkčních aut a to znamenalo pro tyto motory konec ve Formuli 1.

V roce 1954 se jelo 9. Velkých cen a bodováno bylo 5 nejrychlejších jezdců v závodě systémem 8, 6, 4, 3, 2 a 1 bod získal jezdec s nejrychlejším kolem během závodu. Do šampionátu se započítaly pouze 4 nejlepší výsledky ze všech 9 závodů.

Začátek sezóny se opět odehrál v Argentině na okruhu Buenos Aires. Mercedes a ani Lancia, ale nebyly se svýmy vozy ještě hotovy a tak Ascari zůstal doma a Fangio se domluvil s Maserati, že prozatím pojede s jeho vozy. V Argentině ale bylo vrtkavé počasí a tak zatímco na startu závodu bylo sucho, ke konci závodu se rozpršelo. Po staru se vedení ujali Farina a Gonzáles s vozy Ferrari a vedli závod do doby, než se na trať začal snášet déšť. V tu chvíli převzal vedení Fangio s Maserati a jel si pro vítězství. Po závodě Ferrari, které získalo 2. až 4. místo, podalo protest. Tvrdili, že během zastávky Fangia v boxech pracovali na jeho voze více než tři povolení mechanici. Protest byl zamítnut a Fangio tak mohl slavit první vítězství v sezóně.

Jako další se jel závod 500 mil Indianapolis, kterého se tradičně zúčastnili pouze Američtí jezdci. Vyhrál Bill Vukovich s vozem Kurtis Kraft.

Až 20. června se konala další Velká cena, jelo se v Belgii na okruhu Spa. Jenže ani tam neměly týmy Mercedes a Lancia své vozy připraveny a tak Fangio opět startoval s Maserati. Mercedes avizoval, že už v dalším závodě nastoupí, zatímco Lancia měla se svým vozem problémy i nadále a Ascari s Villoresim nastoupili od příští Velké ceny Francie za Maserati. Ale zpátky k Velké ceně Belgie, do závodu nastoupily pouze týmy s třemi vozy a to Ferrari, Maserati a Gordini. Do závodu nejlépe odstartoval Farina s Ferrari i přesto, že měl ruku v sádře, po předchozí nehodě ze závodu Mille Miglia. Brzo ho ale předjel Fangio s Maserati, ale vedení ztratil, protože si musel upravovat hledí na své přilbě. Potom mezi sebou svedli dramatický souboj, jenže Farinovi vypovědělo službu zapalování motoru a ze závodu musel odstoupit. Fangio tak vyhrál již svou druhou Velkou cenu v sezóně. Druhý dojel Maurice Trintignant s Ferrari a třetí Stirling Moss s Maserati.

Na řadě byla Velká cena Francie a na scénu přišel Mercedes-Benz s vozem W196, který byl zcela odlišný od konstrukcí ostatních vozů. Měl aerodynamicky zakrytá kola a bylo jasné, že mu budou vyhovovat rychlé okruhy. Tím byl i okruh Reims. V první řadě vedle sebe stáli Fangio a Kling s Mercedesy a k nim se přidal Ascari s Maserati. Po startu byla jasně vidět převaha Mercedesů a závod vyhrál Fangio, druhý skončil jeho kolega Kling a třetí Robert Mazon s Ferrari, který měl ztrátu celé jedno kolo.

Formule 1 se poté přesunula na britský okruh Silverstone, kde se za přihlížení obrovských davů diváků konala Velká cena Velké Británie. Fangio s Mercedesem si vyjel Pole Postiton a vedle něj se postavili Gonzáles a Hawthorn, oba s Ferrari. Zdejší okruh, ale nesvědčil Mercedesům. Karosérie, která zakrývala kola, trpěla při průjezdech zdejších zatáček a také při soubojích kolo, na kolo. Jako první dojel do cíle José Froilán Gonzáles s Ferrari, druhý skončil jeho kolega Mike Hawthorn a třetí Onofré Marimon s Maserati. Na hodně poničeném Mercedesu dojel Fangio až na 4. místě se ztrátou 1 kola. V tomto závodě se stala kuriozita. Sedmi jezdcům tady bylo naměřeno naprosto stejné nejrychlejší kolo a proto se 1 bod rozdělil na 7 dílů.

Na Nürburgringu se jela Velká cena Německa a právě tady se stala první tragická nehoda, při níž zahynul jezdec, v historii Formule 1, pokud nepočítáme závody 500 mil Indianapolis. Při tréninkových jízdách se v zatáčce Adenau zabil argentinec Onofré Marimon. Jeho Maserati vyletělo z trati a několikrát se převrátilo, Marimon měl rozdrcený hrudník po nárazu na volant a nebylo mu již pomoci. Před startem do závodu byl Gonzáles celý bledý, protože celou noc nespal, Fangio mu rozmlouval, aby nestartoval, ale Gonzáles neposlechl. Fangio po startu vedl a Gonzáles jel na čtvrtém místě, byl ale povolán do boxů a za volantem Ferrari ho vystřídal Mike Hawthorn, který dostal za úkol stíhat Fangia. To se mu nakonec nepodařilo a Fangio s Mercedesem vyhrál. Druhý skončil Hawthorn s Ferrari a třetí Trintignant také s Ferrari. Mercedes se v této Velké ceně představil s upraveným modelem svého vozu, kde byla přepracovaná karoserie a vůz již vypadal podobně jako ostatní s odhalenýmy koly.

Další závod se jel, jako Velká cena Švýcarska, na okruhu Bremgarten. Zvítězil tady způsobem start - cíl Juan Manuel Fangio s Mercedesem. Chvíli ho stíhal Hawthorn, ale v 30. kole musel odstoupit, kvůli úniku oleje. Druhý nakonec dojel José Froilán Gonzáles s Ferrari a třetí Hans Herrmann s vozem Mercedes.

Potom se všichni přestěhovali na Monzu k Velké ceně Itálie. Závod vedl Stirling Moss s vozem Maserati, devět kol před cílem, mu ale došlo palivo a tak ho v pohodě předjel Fangio s Mercedesem, který si dojel pro další vítězství. Druhý skončil Hawthorn s Ferrari a třetí Gonzáles také s Ferrari.

Na poslední závod v sezóně se kolotoč Formule 1 přestěhoval do španělského Pedralbes. Sem také přijel dlouho očekávaný tým Lancia se svým vozem D50. Potvrdila se síla a rychlost vozu, když s ním Ascari vyjel Pole Position a odstartoval do závodu na prvním místě. Ale už v devátém kole musel odstoupit pro poruchu spojky. O čelo závodu potom bojovali Hawthorn s Ferrari a Fangio s Mercedesem. Fangio nakonec musel spomalit a dojel třetí. Před ním dojel Luigi Musso s Maserati a zvítězil Hawthorn s Ferrari. Juan Manuel Fangio v sezóně 1954 získal svůj druhý titul Mistra světa.

Výsledky a tabulková data

P #   Jezdec   Konstruktér Body   Tým
1. 2 Argentina Juan Manuel Fangio Itálie Maserati 57 Itálie Officine Alfieri Maserati
2. 38 Velká Británie Mike Hawthorn Itálie Ferrari 24.5 Itálie Scuderia Ferrari
3. 9 Argentina Jose Froilan González Itálie Ferrari 24 Itálie Scuderia Ferrari
4. 8 Francie Maurice Trintignant Itálie Ferrari 17 Itálie Scuderia Ferrari
5. 20 Německo Karl Kling Německo Mercedes 12 Německo Daimler Benz AG
6. 14 Spojené státy Bill Vukovich Spojené státy Kurtis Kraft 8 Spojené státy Howard Keck Co
7. 6 Německo Hans Herrmann Německo Mercedes 8 Německo Daimler Benz AG
8. 10 Itálie Giuseppe Farina Itálie Ferrari 6 Itálie Scuderia Ferrari
9. 9 Spojené státy Jimmy Bryan Spojené státy Kuzma 6 Spojené státy A E Dean
10. 14 Itálie Luigi Musso Itálie Maserati 6 Itálie Officine Alfieri Maserati
11. 30 Argentina Roberto Mieres Itálie Maserati 6 Itálie Officine Alfieri Maserati
12. 2 Spojené státy Jack McGrath Spojené státy Kurtis Kraft 5 Spojené státy Jack B Hinkle
13. 28 Velká Británie Stirling Moss Itálie Maserati 4 Itálie Officine Alfieri Maserati
14. 34 Francie Robert Manzon Itálie Ferrari 4 Itálie Ecurie Rosier
15. 23 Argentina Onofre Marimón Itálie Maserati 4 Itálie Officine Alfieri Maserati
16. 7 Itálie Sergio Mantovani Itálie Maserati 4 Itálie Officine Alfieri Maserati
17. 34 Spojené státy Troy Ruttman Spojené státy Kurtis Kraft 4 Spojené státy Eugene A Casaroll
18. 46 Thajsko Prince Bira Itálie Maserati 3 Itálie Prince Bira
19. 34 Spojené státy Duane Carter Spojené státy Kurtis Kraft 3 Spojené státy Eugene A Casaroll
20. 20 Francie Elie Bayol Francie Gordini 2 Francie Equipe Gordini
21. 73 Spojené státy Mike Nazaruk Spojené státy Kurtis Kraft 2 Spojené státy Lee Elkins
22. 14 Itálie Luigi Villoresi Itálie Maserati 2 Itálie Officine Alfieri Maserati
23. 18 Belgie André Pilette Francie Gordini 2 Francie Equipe Gordini
24. 24 Itálie Umberto Maglioli Itálie Ferrari 2 Itálie Scuderia Ferrari
25. 10 Itálie Alberto Ascari Itálie Maserati 1 Itálie Officine Alfieri Maserati
26. 3 Spojené státy Harry Schell Itálie Maserati 0 Itálie Harry Schell
27. 9 Francie Jean Behra Francie Gordini 0 Francie Equipe Gordini
28. 18 Velká Británie Ken Wharton Itálie Maserati 0 Itálie Owen Racing Organisation
29. 4 Itálie Piero Taruffi Itálie Ferrari 0 Itálie Scuderia Ferrari
30. 16 Španělsko Paco Godia Itálie Maserati 0 Itálie Officine Alfieri Maserati
31. 77 Spojené státy Fred Agabashian Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Miklos Sperling
32. 42 Spojené státy Fred Wacker Francie Gordini 0 Francie Equipe Gordini
33. 7 Spojené státy Don Freeland Spojené státy Phillips 0 Spojené státy Bob Estes
34. 10 Velká Británie Peter Collins Velká Británie Vanwall 0 Velká Británie Vandervell Products Ltd.
35. 26 Francie Louis Rosier Itálie Maserati 0 Itálie Ecurie Rosier
36. 2 Belgie Jacques Swaters Itálie Ferrari 0 Itálie Ecurie Francorchamps
37. 5 Spojené státy Paul Russo Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Hoosier B Hinkle
38. 30 Švýcarsko Toulo de Graffenried Itálie Maserati 0 Itálie Baron de Graffenried
39. 28 Spojené státy Larry Crockett Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Federal Auto Associates
40. 29 Velká Británie Bob Gerard Velká Británie Cooper 0 Velká Británie F R Gerard
41. 24 Spojené státy Cal Niday Spojené státy Stevens 0 Spojené státy Jim Robbins
42. 8 Argentina Jorge Daponte Itálie Maserati 0 Itálie Jordde Daponte
43. 45 Spojené státy Art Cross Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Ed Walsh
44. 25 Velká Británie Don Beauman Velká Británie Connaught 0 Velká Británie Sir Jeremy Boles
45. 98 Spojené státy Chuck Stevenson Spojené státy Kuzma 0 Spojené státy J C Agajanian
46. 88 Spojené státy Manny Ayulo Spojené státy Kuzma 0 Spojené státy Peter Schmidt
47. 23 Velká Británie Leslie Marr Velká Británie Connaught 0 Velká Británie L Marr
48. 17 Spojené státy Bob Sweikert Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Francis Bardazon
49. 26 Velká Británie Leslie Thorne Velká Británie Connaught 0 Velká Británie Ecurie Ecosse
50. 16 Spojené státy Jimmy Jackson Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Eugene A Casaroll
51. 28 Velká Británie Horace Gould Velká Británie Cooper 0 Velká Británie Goul´s Garage
52. 32 Spojené státy Ernie McCoy Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Ray Crawford
53. 25 Spojené státy Jimmy Reece Spojené státy Pankratz 0 Spojené státy Emmett J Malloy
54. 27 Spojené státy Ed Elisian Spojené státy Stevens 0 Spojené státy H A Chapman
55. 71 Spojené státy Frank Armi Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy TW a WT Martin
56. 38 Spojené státy Pat Flaherty Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Ed Walsh
57. 35 Spojené státy Pat O'Connor Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Motor Racers Inc
58. 12 Spojené státy Rodger Ward Spojené státy Pawl 0 Spojené státy R N Sabourin
59. 99 Spojené státy Jerry Hoyt Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Murrell Belanger
60. 22 Velká Británie Bill Whitehouse Velká Británie Connaught 0 Velká Británie W J Whitehouse
61. 22 Německo Theo Helfrich Německo Klenk 0 Německo Hans Klenk
62. 44 Velká Británie Roy Salvadori Itálie Maserati 0 Itálie Gilby Engineering
63. 43 Spojené státy Johnny Thomson Spojené státy Nichels 0 Spojené státy H A Chapman
64. 10 Spojené státy Tony Bettenhausen Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Mel B Wiggers
65. 18 Argentina Clemar Bucci Francie Gordini 0 Francie Equipe Gordini
66. 12 Velká Británie Reg Parnell Itálie Ferrari 0 Itálie Scuderia Ambrosiana
67. 21 Německo Hermann Lang Německo Mercedes 0 Německo Daimler Benz AG
68. 30 Velká Británie Eric Brandon Velká Británie Cooper 0 Velká Británie Ecurie Richmond
69. 65 Spojené státy Spider Webb Spojené státy Bromme 0 Spojené státy Bruce Bromme
70. 33 Spojené státy Len Duncan Spojené státy Schroeder 0 Spojené státy Ray T Brady
71. 32 Velká Británie Lance Macklin Velká Británie HWM 0 Velká Británie HW Motors
72. 1 Spojené státy Sam Hanks Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Ed Walsh
73. 51 Spojené státy Bill Homeier Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Cars Inc
74. 24 Velká Británie John Riseley-Prichard Velká Británie Connaught 0 Velká Británie R R C Walker Racing Team
75. 16 Belgie Paul Frere Francie Gordini 0 Francie Equipe Gordini
76. 74 Spojené státy Andy Linden Spojené státy Schroeder 0 Spojené státy Brown Motor Co
77. 19 Spojené státy Jimmy Daywalt Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Chapman S Root
78. 26 Francie Jacques Pollet Francie Gordini 0 Francie Equipe Gordini
79. 27 Velká Británie Alan Brown Velká Británie Cooper 0 Velká Británie R J Chase
80. 21 Velká Británie Peter Whitehead Velká Británie Cooper 0 Velká Británie Peter Whitehead
81. 30 Belgie Georges Berger Francie Gordini 0 Francie Georges Berger
82. 15 Spojené státy Johnnie Parsons Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy South California Muffler Co
83. 31 Spojené státy Gene Hartley Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy John Zink
84. 22 Francie Roger Loyer Francie Gordini 0 Francie Equipe Gordini
85. 36 Argentina Carlos Menditeguy Itálie Maserati 0 Itálie Carlos Menditeguy
P   Konstruktér Body
1. Itálie Ferrari 77.5
2. Německo Mercedes 60
3. Itálie Maserati 46
4. Spojené státy Kurtis Kraft 18
5. Spojené státy Kuzma 6
6. Francie Gordini 4
7. Itálie Lancia 1
8. Spojené státy Phillips 0
9. Velká Británie Vanwall 0
10. Spojené státy Stevens 0
11. Velká Británie Cooper 0
12. Velká Británie Connaught 0
13. Spojené státy Pankratz 0
14. Německo Klenk 0
15. Velká Británie HWM 0
16. Spojené státy Bromme 0
17. Spojené státy Nichels 0
18. Spojené státy Pawl 0
19. Spojené státy Schroeder 0

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.