Japonsko

Okruh: Suzuka

Název:
Suzuka
Země:
Japonsko
Adresa:
Poslední úprava:
16.10.2013 16:26

Jeden z nejlegendárnějších okruhů na světě, kterému piloti říkají "okruh pro skutečné piloty".

Informace

Suzuka patří k nejlegendárnějším okruhům F1, který byl svědkem mnoha karambolů a oslav titulů. Při tom byl původně navržen v roce 1962 architektem Johnem Hugenholtzem jako testovací okruh pro Hondu.

Suzuka je jedním z pár okruhů na světě, který má figuru osmičky, tudíž trati, která se kříží pomocí mostu.

Od své původní podoby byla podoba tratě několikrát změněna. V roce 1983, kdy se zde poprvé konala velká cena byla přidána šikana do poslední zatáčky, která má za úkol zpomalit vozy do boxové uličky. Další změna se týkala zatáčky Denger, kterou místo jedné dlouhé pravotočivé zatáčky nahradily dvě pravé zatáčky. Okruh byl v tomto roce také značně vylepšen, co se bezpečnosti týká. Přidány byly štěrkové únikové zóny, více bariér a odstranění vysoké vegetace kolem okruhu.

V roce 2002 byla lehce modifikována zatáčka 130R (na mapce vyznačena číslem patnáct) a také upraveny některé z esíček na začátku okruhu, aby se daly projíždět o něco rychleji. V následujícím roce byla šikana před cílovou rovinkou posunuta blíže k zatáčce 130R a udělána trošku rychlejší.

Okruh může být využíván ve třech různých konfiguracích: celý okruh, Východní Suzuka a Západní Suzuka. Východní Suzuka se skládá z prvního sektoru až do zatáčky Dunlop (zatáčka číslo 7), a poté míří zpět k cílové rovince využívajíc těsnou pravotočivou zatáčku. Západní Suzuka je udělána za zbytku okruhu, který zahrnuje boxy před zatáčkou 130R, zatáčku 130R, most křížící trať, zatáčku Spoon a vlásenku.

Závodní rekord na Suzuce drží Kimi Räikkönen, který zde v roce 2005 okruh měřící 5,807 kilometru objel ve svém McLarenu MP4-20 za 1:31.540.

Když se podíváme na kompletní kolo na Suzuce, tak piloti začínají na poměrně krátké startovní rovince, která vede z kopce do první pravotočivé zatáčky jedna, ve které začínáte brzdit do o poznání pomalejší zatáčky číslo dva, která piloty vede dále doprava k sekci tratě nazvané „Snake“, která se skládá z mnoha po sobě jdoucích esíček. Nejdříve levotočivá zatáčka číslo tři, poté pravotočivá čtyřka, opět levotočivá pětka, pak zase pravotočivá šestka, která je o něco delší a pomalejší, než předešlé tři zatáčky a vede piloti do zatáčky číslo sedm, což je dlouhá levotočivá zatáčka vedoucí do kopce a nesoucí název Dunlop. Pak se dostávají k pravotočivé zatáčce Degner, která je velmi rychlá a piloti využívají maximum dostupného obrubníku jak při vjezdu na výjezdu ze zatáčky. Poté brzdí do zatáčky číslo devět, která je zavede doprava pod most. Piloti pak dále pokračují do zatáčky číslo deset, což je mírná pravotočivá zatáčka, která vede piloty do kopce. Za ní jdou piloti tvrdě na brzdy do vlásenky, která piloty dále vede do kopce k zatáčce číslo dvanáct, která je dlouhá pravotočivá a vede piloty k sekci zatáček nazvané Spoon, kvůli svému tvaru připomínající lžíci. Po velmi dlouhé dvanácté zatáčce, kterou piloti celou projíždějí na plný plyn, se dostávají k levotočivé zatáčce číslo třináct, která je středně rychlá a vede piloty z kopce do zatáčky číslo čtrnáct, což je další levotočivá, poměrně dlouhá zatáčka. Piloti zde velmi často vyjíždějí mimo trať do štěrku, je to velmi náročná zatáčka, ze které je důležitý dobrý výjezd, protože pak následuje nejdelší rovinka na okruhu, podél které vede i druhá boxová ulička, využívaná při západní konfiguraci tratě. Po ní se piloti dostávají k už několikrát zmiňované slavné zatáčce 130R. Zatáčka je velmi rychlá levotočivá, ti nejstatečnější s nejlepšími vozy se jí snaží projet na plný plyn. Poté se dostáváme k závěrečné sekci zatáček Casino Triangle, která se skládá ze zmiňované šikany ze zatáček 16 a 17 (pravá-levá) a vyjíždíme do poslední pravotočivé dlouhé zatáčky číslo osmnáct, která nás vede na cílovou rovinku.

Na Suzuce bohužel přišlo i několik pilotů o život. První fatální nehoda se zde stala v roce 1963, kdy v zatáčce 130R boural Masao Asano, který po třech měsících v nemocnici zemřel na následky poranění hlavy. Byla to i první z mnoha dalších smrtí, která se na Suzuce udála. Většina dalších fatálních nehod se zde udála na motocyklech, i z tohoto důvodu se zde přestala jezdit série MotoGP. Kompletní seznam úmrtí na Suzuce naleznete zde.

Suzuka také bude věčně pamatována jako hlavní dějiště boje mezi Ayrtonem Sennou a Alainem Prostem, kteří zde dvakrát společně bourali v šikaně před cílovou rovinkou. Také zde získalo několik velkých jmen titul, včetně Michaela Schumachera a Sebastiana Vettela.

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.