Argentina

Jezdec: Juan Manuel Fangio

Jméno
Juan Manuel Fangio
Datum narození
24.6.1911 - 17.7.1995
Národnost
Argentina
Poslední úprava
15.12.2010 22:16

Informace

Kariéra

 

Fangio se narodil 24. Června 1911 v argentinském městě Blcarce. Celá jeho rodina, jenž do Argentiny emigrovala z Itálie, byla vždy pevně věřící. Fangio získal 5 mistrovských titulů, z toho čtyři s různými týmy. Nejen to z něj dělalo tak velkého pilota.
V roce 1957, kdy získal svůj pátý titul mistra světa, mu bylo již 46 let a většina závodníků a jeho oponentů se nestačila divit. Právě oni byli tak mladí, že většina by se klidně mohla stát jeho synem. I proto si Fangio ve Formuli 1 vysloužil přezdívku „Old Man“ (Starý muž).
Když mu bylo šestnáct, vyučil se automechanikem a začal pracovat jako mechanik ve své vlastní dílně. Zde strávil téměř čtyřicet let. Účastnil se také závodů v nižších argentinských soutěžích.
V roce 1947, po druhé světové válce, se opět vrátil do motoristického světa. V roce 1950 se mu podařilo podepsat smlouvu s továrním týmem Alfa Romeo, ve kterém po celou sezonu bojoval o mistrovský titul se svým stájovým kolegou Giuseppem Farinou, který se ten rok stal prvním šampionem Formule 1 v historii. Další sezona však již byla v režii Fangia, který tak v roce 1951 získává svůj první titul mistra světa.
V roce 1952 utrpěl na italské Monze Fangio těžkou havárii, která jej vyřadila ze zbytku šampionátu. Do Itálie se totiž dostavil naprosto vyčerpaný, protože ještě před pár hodinami závodil v Belfastu. Po několika kolech nezvládl svůj monopost a těžce havaroval. Do další sezony vstupuje již v plném nasazení a nestačí jen na Alberta Ascariho, jenž v posledních letech Formuli 1 dominuje. Další rok má Fangio zahájit sezonu s vozem Mercedes, ale ten není na začátku ročníku připraven a tak jej odstartuje na voze Maserati. Vyhrává 8 z dvanácti Velkých cen a získává svůj druhý titul mistra světa.
V roce 1955 získává Fangio třetí titul. Nic na tom nemění ani nový stájový kolega Stirling Moss. McLaren se opět stává neporazitelným. To se však změní po tragédii v LeMans, kde tragicky zahynulo 82 lidí. V další sezoně se tak Fangio objevuje ve Ferrari, kde získává svůj čtvrtý titul. Poslední Fangiova plná sezona byla v roce 1957 a jak jinak by se měl rozloučit než mistrovským titulem. V dalším roce se  Fangio ještě zúčastnil dvou Grand Prix a ta úplně poslední byla GP Francie, kterou odjel s vozem Maserati.
Že byl Fangio opravdu respektovaným člověkem ve Formuli 1 ukázala jedna nenávratná historka. V posledním kole Velké ceny Francie měl vedoucí muž závodu Mike Hawthorn možnost předjet Fangia o kolo, ale zpomalil a nechal jej projet jako prvního. Po závodě tuto scénku okomentoval slovy: „Fangio se o kolo nepředjíždí.“
Fangio vždy patřil a vždy bude patřit mezi závodnickou elitu. Ten kdo závodí v kokpitu v šestačtyřiceti letech si zaslouží uznání. Fangio zemřel v roce 1995, ve věku 84 let, doma v Argentině.

Juan Manuel Fangio se narodil 24. června 1911 v argentinském městě Blcarce. Celá jeho rodina, jež do Argentiny emigrovala z Itálie, byla vždy pevně věřící. Fangio získal 5 mistrovských titulů, z toho čtyři s různými týmy. Nejen to z něj dělalo tak velkého pilota.

V roce 1957, kdy získal svůj pátý titul mistra světa, mu bylo již 46 let a většina závodníků a jeho oponentů se nestačila divit. Právě oni byli tak mladí, že většina by se klidně mohla stát jeho synem. I proto si Fangio ve Formuli 1 vysloužil přezdívku „Old Man“ (Starý muž).

Když mu bylo šestnáct, vyučil se automechanikem a začal pracovat jako mechanik ve své vlastní dílně. Zde strávil téměř čtyřicet let. Účastnil se také závodů v nižších argentinských soutěžích. V roce 1947, po druhé světové válce, se opět vrátil do motoristického světa. V roce 1950 se mu podařilo podepsat smlouvu s továrním týmem Alfa Romeo, ve kterém po celou sezonu bojoval o mistrovský titul se svým stájovým kolegou Giuseppem Farinou, který se ten rok stal prvním šampionem Formule 1 v historii. Další sezona však již byla v režii Fangia, který tak v roce 1951 získává svůj první titul mistra světa.

V roce 1952 utrpěl na italské Monze Fangio těžkou havárii, která jej vyřadila ze zbytku šampionátu. Do Itálie se totiž dostavil naprosto vyčerpaný, protože ještě před pár hodinami závodil v Belfastu. Po několika kolech nezvládl svůj monopost a těžce havaroval. Do další sezony vstupuje již v plném nasazení a nestačí jen na Alberta Ascariho, jež v těchto letech Formuli 1 dominuje. Další rok má Fangio zahájit sezonu s vozem Mercedes, ale ten není na začátku ročníku připraven a tak jej odstartuje na voze Maserati. Vyhrává 8 z dvanácti Velkých cen a získává svůj druhý titul mistra světa.

V roce 1955 získává Fangio třetí titul. Nic na tom nemění ani nový stájový kolega Stirling Moss. McLaren se opět stává neporazitelným. To se však změní po tragédii v LeMans, kde tragicky zahynulo 82 lidí. V další sezoně se tak Fangio objevuje ve Ferrari, kde získává svůj čtvrtý titul. Poslední Fangiova plná sezona byla v roce 1957 a jak jinak by se měl rozloučit než mistrovským titulem. V dalším roce se  Fangio ještě zúčastnil dvou Grand Prix a ta úplně poslední byla GP Francie, kterou odjel s vozem Maserati.

Že byl Fangio opravdu respektovaným člověkem ve Formuli 1 ukázala jedna nenávratná historka. V posledním kole Velké ceny Francie měl vedoucí muž závodu Mike Hawthorn možnost předjet Fangia o kolo, ale zpomalil a nechal jej projet jako prvního. Po závodě to okomentoval slovy: „Fangio se o kolo nepředjíždí.“

Fangio vždy patřil mezi závodnickou elitu. Ten kdo závodí v kokpitu v šestačtyřiceti letech si zaslouží uznání. Argentinec zemřel v roce 1995, ve věku 84 let, doma v Argentině.

 

Výsledky a tabulková data

Sezóna # Konstruktér Pořadí Body celkem
1950 1 Alfa Romeo 2. 27
1951 24 Alfa Romeo 1. 31
1953 2 Maserati 3. 27
1954 2 Maserati 1. 57
1955 2 Mercedes 1. 41
1956 30 Ferrari 1. 29
1957 2 Maserati 1. 46
1958 2 Maserati 14. 6
Název   Okruh # Konstruktér P B
Velká cena Velké Británie 1950 Velká Británie Silverstone 1 Alfa Romeo RET 0
Velká cena Monaka 1950 Monako Circuit de Monaco 34 Alfa Romeo 1. 9
Velká cena Švýcarska 1950 Švýcarsko Bremgarten 14 Alfa Romeo RET 0
Velká cena Belgie 1950 Belgie Spa-Francorchamps 10 Alfa Romeo 1. 8
Velká cena Francie 1950 Francie Reims 6 Alfa Romeo 1. 9
Velká cena Itálie 1950 Itálie Monza 18 Alfa Romeo RET 1
Velká cena Švýcarska 1951 Švýcarsko Bremgarten 24 Alfa Romeo 1. 9
Velká cena Belgie 1951 Belgie Spa-Francorchamps 2 Alfa Romeo 9. 1
Velká cena Francie 1951 Francie Reims 8 Alfa Romeo 1. 5
Velká cena Velké Británie 1951 Velká Británie Silverstone 2 Alfa Romeo 2. 6
Velká cena Německa 1951 Německo Nürburgring 75 Alfa Romeo 2. 7
Velká cena Itálie 1951 Itálie Monza 38 Alfa Romeo RET 0
Velká cena Španělska 1951 Španělsko Circuit de Catalunya 22 Alfa Romeo 1. 9
Velká cena Argentiny 1953 Argentina Buenos Aires 2 Maserati RET 0
Velká cena Nizozemska 1953 Nizozemsko Zandvoort 12 Maserati NC 0
Velká cena Belgie 1953 Belgie Spa-Francorchamps 4 Maserati RET 0
Velká cena Francie 1953 Francie Reims 18 Maserati 2. 6
Velká cena Velké Británie 1953 Velká Británie Silverstone 23 Maserati 2. 6
Velká cena Německa 1953 Německo Nürburgring 5 Maserati 2. 6
Velká cena Švýcarska 1953 Švýcarsko Bremgarten 32 Maserati RET 0
Velká cena Itálie 1953 Itálie Monza 50 Maserati 1. 9
Velká cena Argentiny 1954 Argentina Buenos Aires 2 Maserati 1. 8
Velká cena Belgie 1954 Belgie Spa-Francorchamps 26 Maserati 1. 9
Velká cena Francie 1954 Francie Reims 18 Mercedes 1. 8
Velká cena Velké Británie 1954 Velká Británie Silverstone 1 Mercedes 4. 3
Velká cena Německa 1954 Německo Nürburgring 18 Mercedes 1. 8
Velká cena Švýcarska 1954 Švýcarsko Bremgarten 4 Mercedes 1. 9
Velká cena Itálie 1954 Itálie Monza 16 Mercedes 1. 8
Velká cena Španělska 1954 Španělsko Circuit de Catalunya 2 Mercedes 3. 4
Velká cena Argentiny 1955 Argentina Buenos Aires 2 Mercedes 1. 9
Velká cena Monaka 1955 Monako Circuit de Monaco 2 Mercedes RET 1
Velká cena Belgie 1955 Belgie Spa-Francorchamps 10 Mercedes 1. 9
Velká cena Nizozemska 1955 Nizozemsko Zandvoort 8 Mercedes 1. 8
Velká cena Velké Británie 1955 Velká Británie Aintree 10 Mercedes 2. 6
Velká cena Itálie 1955 Itálie Monza 18 Mercedes 1. 8
Velká cena Argentiny 1956 Argentina Buenos Aires 30 Ferrari RET 4
Velká cena Monaka 1956 Monako Circuit de Monaco 20 Ferrari 4. 4
Velká cena Belgie 1956 Belgie Spa-Francorchamps 2 Ferrari RET 0
Velká cena Francie 1956 Francie Reims 10 Ferrari 4. 4
Velká cena Velké Británie 1956 Velká Británie Silverstone 1 Ferrari 1. 8
Velká cena Německa 1956 Německo Nürburgring 1 Ferrari 1. 9
Velká cena Itálie 1956 Itálie Monza 22 Ferrari 8. 0
Velká cena Argentiny 1957 Argentina Buenos Aires 2 Maserati 1. 8
Velká cena Monaka 1957 Monako Circuit de Monaco 32 Maserati 1. 9
Velká cena Francie 1957 Francie Rouen 2 Maserati 1. 8
Velká cena Velké Británie 1957 Velká Británie Aintree 2 Maserati RET 0
Velká cena Německa 1957 Německo Nürburgring 1 Maserati 1. 9
Velká cena Pescara 1957 Itálie Pescara 2 Maserati 2. 6
Velká cena Itálie 1957 Itálie Monza 2 Maserati 2. 6
Velká cena Argentiny 1958 Argentina Buenos Aires 2 Maserati 4. 3
Velká cena Francie 1958 Francie Reims 34 Maserati 4. 3

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.