Spojené státy

Okruh: Circuit Of The Americas

Název:
Circuit Of The Americas
Země:
Spojené státy
Adresa:
Poslední úprava:
13.11.2013 19:33

Okruh známý také pod zkratkou COTA patří k nejnovějším a nejmodernějším okruhům v kalendáři Formule 1. Nachází se nedaleko hlavního města Texasu Austinu a první velká cena se na něm jela 18. listopadu 2012.

Informace

Kromě Formule 1 se na něm uskutečňují také závody MotoGP, Australian V8 Supercars Series, World Endurance Championship, American Le Mans Series a Rolex Sports Car Series.

Závodní rekord na něm drží Sebastian Vettel, který zde při prvním závodu zajel kolo za 1:39.347. Vítězem závodu se však stal Lewis Hamilton, který zde získal své poslední vítězství za McLaren.

O návratu Formule 1 do Ameriky se začalo hovořit uprostřed roku 2010. První návrhy byly vytvořeny ještě toho roku a to speciálně pro Formuli 1. Autorem návrhu je Tavo Hellmund, promotér Velké ceny USA, a dvorní návrhář Formule 1 Hermann Tilke, který mimo jiné navrhnul okruh Sepang, Yas Marina, Yeongam, nebo Buddh.

Tavo Hellmund plány na okruh zveřejnil 27. července 2010. Plán umístil na 890 akrů nevyužité půdy v jihovýchodní Travis County. Hlavním sponzorem stavby byl texaský miliardář Red McCombs, který si přál okruh nazvat „Speed City“. Vlastníci však chtěli prodat práva na pojmenování různých částí okruhu za 7 milionů amerických dolarů. 12. dubna 2011 bylo oznámeno, že okruh ponese název „Circuit of the Americas“ (Okruh Amerik).

Tilke zaslal FIA žádost o homologaci designu okruhu 17. prosince 2010. Stavba okruhu začala 31. prosince 2010 a očekávané datum dokončení bylo odhadnuto na červen 2012.

Stavba začala postavením plotů okolo areálu, zajištěním podloží a odstraněním stávající vegetace. První vrstva asfaltu byla položena 3. srpna 2012 a asfalt byl kompletně dokončen o měsíc později. 21. října byla trať oficiálně otevřena a Mario Andretti ji párkrát objel v Lotusu 79, ve kterém v roce 1978 získal jako poslední Američan titul mistra světa Formule 1.

Kapacita byla původně odhadována na 100 000 diváků usazených v permanentních, i dočasných diváckých zónách, avšak na první závod v roce 2012 přišlo 117 429 lidí.

Okruh je dlouhý 5,5 kilometru, skládá se z 20 zatáček a převýšení činí 133, což je v dnešní době moderních plochých okruhů neobvyklé. Tilke chtěl připomenout evropskou tradici okruhů, které se přizpůsobovaly krajině, například okruh ve Spa je toho nejlepším příkladem.

Okruh si vzal inspiraci nejen z Evropy i v designu zatáček. Můžeme zde najít sekvenci Maggotts-Becketts ze Silverstonu, zatáčky u arény na Hockenheimu, repliku legendární osmé zatáčky z Istanbulu a zatáčky připomínající Sennovy esíčka na Interlagosu a několik zatáčku z rakouského Red Bull Ringu.

Jednou charakteristickou věcí okruhu je rozšiřování okruhu v zatáčkách, ve kterých piloti můžou volit mnoho alternativních závodních stop. Podobný přístup byl použit na indickém Buddh International okruhu, kde se trať u některých zatáček rozšiřuje podobným způsobem.

Trať je jedna z mála v kalendáři, která se jede proti směru hodinových ručiček, což je nezvyk pro svalstvo pilotů, které je zvyklé na jiné přetížení. Mezi další okruhy, které se jedou proti směru hodinových ručiček, patří pouze Marina Bay, Yeongam, Yas Marina a Interlagos.

Po startu piloti vyjíždí do kopce k první ostré levotočivé zatáčce, do které najíždí poslepu. Je inspirovaná první a třetí zatáčkou na Red Bull Ringu. Zde se nachází nejvyšší bod okruhu. Poté piloti klesají k esíčkům 3,4 a 5, což jsou rychlé po sobě jdoucí zatáčky. První trojka je velmi rychlá doleva, poté piloti lehce přibrzdí do čtvrté pravotočivé a zrychlují skrz pětkou opět doleva. Šestá zatáčka je dlouhá pravotočivá zatáčka, která se projíždí velmi rychle. Po výjezdu z ní piloti trošku prudčeji brzdí do sedmé zatáčky, která je téměř pravoúhlá levotočivá. Pak zvednou nohu z plynu a najedou do osmé pravotočivé zatáčky. Zde opět šplhají do kopce. Pak na plný plyn projedou mírnou levotočivou devítkou a jedou opět z kopce skrz ještě rychlejší levotočivou desítkou a sjíždí stále z kopce po rovince k jedenácté zatáčce. To je velmi ostrá levá vlásenka, avšak je zde použit onen prvek široké tratě, piloti zde tedy mohou volit mnoho různých stop. Zde je extrémně klíčová dobrá trakce a maximální rychlost, poněvadž piloty čeká přesně kilometr dlouhá rovinka s DRS zónou. Po hodně dlouhé době s nohou na podlaze piloti prudce brzdí z maximální rychlosti na méně než 100km/h do dvanácté zatáčky, která je velmi ostrá skoro-vlásenka doleva. Poté se piloti dostávají k pomalejšímu závěrečnému sektoru. Zatáčka 13 je opět velmi ostrá zatáčka doprava, následuje zatáčka podobná pravotočivá zatáčka čtrnáct, která se díky své délce projíždí trošku rychleji. Poté se rychle změní směr a piloti zatáčí opět doleva do zatáčky číslo patnáct, která se rychle zavírá a je zakončena pravoúhlou zatáčkou. Z ní piloti akcelerují do již zmíněné napodobeniny turecké zatáčky 8 z istanbulského okruhu. První z této složené více vrcholové dlouhé pravotočivé zatáčky je zatáčka číslo 16, kterou piloti projíždí na plný plyn do zatáčky číslo sedmnáct, ve které musí plyn pustit, dokud neprojedou následující zatáčky číslo osmnáct, která se opět otvírá, a piloti akcelerují. Poté však opět prudce brzdí do trošku překvapivě prudké levotočivé zatáčky číslo 19, tou pokračují z kopce a následně o něco více prudce do kopce k poslední dvacáté zatáčce okruhu, která je dost podobná zatáčce číslo dvanáct – levotočivá, poměrně ostrá zatáčka. Pak už piloti opět akcelerují na cílovou rovinku.

 

Okruh má poměrně velké asfaltové únikové zóny, tudíž zde má Sebastian Vettel dostatek prostoru pro dělání 

koblih. Piloti zde intenzivně využívají široké obrubníky, hlavně v prvním a třetím sektoru. Také kvůli tomu zde týmy nastavují měkčí pružiny, než obvykle.

V areálu okruhu se nachází několik atrakcí pro diváky. Grand Plaza je dvaceti akrový prostor s bazénem, trávníkem a promenádou.Mezi piloty byla trať přijata velmi pozitivně. Fernando Alonso i Lewis Hamilton trať po prvním závodě velmi chválili a dodali k tomu, že trať je k naučení těžší, než jiné novější okruhy. Jenson Button dokonce první sektor popsal slovem spektakulární. Mark Webber na druhou stranu řekl, že první sektor si sice užíval, ale zbytek okruhu byl nudnější.

Diváci také můžou ke sledování závodu využít pozorovací věž, která je 77 metrů vysoká. Vede na ní výtah, nebo 419 schodů. Horní platforma věže nabízí 360 stupňový výhled na okruh a město Austin. Věž je veřejně přístupná za poplatek. Vejde se na ní 70 návštěvníků. Design věže byl inspirován vozem jedoucím v noci.

V areálu je také umístěn amfiteátr, který byl pojmenován Austin360 Amphitheater, a je ihned pod pozorovací věží. Do amfiteátru se vejde 14 000 lidí.

Kvalifikační kolo Sebastiana Vettela v roce 2012.

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.