Velká cena Austrálie 2009
Informace
V Austrálii panovalo teplé počasí, teplota vozovky byla 31°C a vzduchu 21°C. Závod byl odstartován v 17:00 místního času a slunce bylo již velmi nízko nad obzorem. Někteří jezdci si stěžovali na slunce, které je v určitých místech oslňuje. Novinku KERS měli ve voze pouze jezdci Ferrari, McLarenu, Renaltu a Nick Heidfeld z BMW. Bylo odstartováno a dopředu vyrazil Jenson Button, který si tak udržel první pozici. Jeho týmový kolega na startu zaostal a propadl se dozadu. Nahoru se probojoval Felipe Massa na 3. místo ze 6. a i Räikkönen se posunul na 5. místo. Startovní pole se nevyhnulo kontaktům a do boxů jel Nick Heidfeld s poškozenou pneumatikou, Heikki Kovalainen měl poškozené zavěšení kola a v boxech zatlačili jeho vůz mechanici do garáže. Stal se prvním jezdcem, pro kterého závod končí.
Uražené přední křídlo měl Adrian Sutil (Force India). Fernando Alonso (Renault) se dostal mimo trať. Nové přední křídlo dostal také Mark Webber. Pořadí po 2 kolech na bodech bylo: 1. Jenson Button (BrawnGP), 2. Sebastian Vettel (Red Bull), 3. Felipe Massa (Ferrari), 4. Robert Kubica (BMW), 5. Kimi Räikkönen (Ferrari), 6. Nico Rosberg (Williams), 7. Rubens Barrichello (BrawnGP) a 8. Kazuki Nakajima (Williams).
Lewis Hamilton se probojovával startovním polem. Problémy s postupem mu dělal Nelson Piquet (Renault), kterého předjel v 6. kole. O dvě kola později zajel nejrychlejší čas S. Vettel. Kimi Räikkönen podlehl v souboji s Nico Rosbergem a hned na něho dotíral i Barrichello. Dostali se oba do kolize a Räikkönen musel k mechanikům. Na druhého pilota Ferrari F. Massu dotíral Robert Kubica. Po 11 kolech otevřel zastávky v boxech Felipe Massa a také Lewis Hamilton.
K mechanikům míří i Robert Kubica, který obouvá stejně jako Hamilton tvrdší směs pneumatik. Měkčí směs je značená zelenými proužky na pneumatice. Ty se rychle opotřebovávají a hodí se na kratší sprinty. Jezdci musejí stejně jako v loňské sezóně vystřídat oba dva druhy pneumatik. Po zastávkách v boxech byl Massa na 11. a Räikkönen na 13. místě. Hamilton se vrátil na 15. pozici. Z druhého místa jel k mechanikům v 17. kole S. Vettel.
Jenson Button zajel v čel závodu nejrychlejší kolo. Závod skončil pro jezdce Williamsu Nakajimu, když vjel na obrubník a to rozhodilo jeho vůz tak, že se za zatáčkou č.4 neřiditelně rozbil o zeď. Na plánované zastávce byl Barrichello, který konečně vyměnil porušené přední křídlo po kolizi s Räikkönenem.
Z čela jede k mechanikům také Button a hned nato vyjíždí Safety car, protože na trati, kde se vyboural Nakajima jsou úlomky jeho vozu. Když jel do boxů G. Fisichella, jakoby zapoměl kde jeho tým sídlí a naposlední chvíli strhl volant k mechanikům. Jenže bylo pozdě nevešel se tam a musel znovu najet na určené místo. Letošní sezónu se opět může zajíždět do boxů i při Safety caru a tak toho využili někteří jezdci.
Před zajetím SC do garáže bylo pořadí: 1. Jenson Button (BrawnGP), 2. Sebastian Vettel (Red Bull), 3. Felipe Massa (Ferrari), 4. Robert Kubica (BMW), 5. Kimi Räikkönen (Ferrari), 6. Nico Rosberg (Williams), 7. Nelson Piquet (Renault) a 8. Jarno Trulli (Toyota). Na konci 23. kola opustil SC trať.
Ve výjezdu do první zatáčky dostal Piquet hodiny a ocitl se v kačítku se štěrkem. Bylo jasné, že odtud se již nedostane. Kimi Räikkönen byl ještě v plné síle a dotíral na 4. místo Kubici. Hamilton a Alonso se dostávají před Timo Glocka (Toyota). Ze třetího místa zajíždí na druhou plánovanou zastávku Felipe Massa. Vrací se na 14. místě. Kubica zajíždí nejrychlejší kolo a vzápětí ho překonává svým vlastním rychlejším časem. Do konce závodu zbývá 21 kol a i ostatní jezdci mají za sebou zastávku v boxech. V čele závodu stále krouží Jenson Button. U BMW se připravují mechanici a k nim míří Robert Kubica a s ním k Ferrari Kimi Räikkönen. Timo Glock udělal hodiny, když zaútočil na Fernada Alonsa. U mechaniků byl Hamilton, který se vrátil těsně před Massou, na kterého dotíral Buemi.
Kimi Räikkönen měl kontakt se zdí a musel potřetí do boxů pro nové přední křídlo. To ho posunulo dozadu jezdeckého pole a kroužil poté na posledním místě. Druhá rána pro Ferrari byla, když ve 47. kole zpomalil Felipe Massa a závod pro něho skončil. Naposledy u mechaniků byl vedoucí jezdec Jenson Button a vrátil se zpět na svoji pozici.
Do konce závodu zbývá posledních 10 kol. Lewis Hamilton jezdí stále na nebodovaných pozicích, ale postupně se dostane na 9. místo za Glocka. U mechaniků také ještě Alonso a Barrichello. Ve 48. kole přebírá nejrychlejší kolo Nico Rosberg, ale o jeho
4. pozici ho připravil Rubens Barrichello. Rosberg se postupně propadá v poli jezdců dozadu, jede na měkčí směsi.
Největší zvrat v závodě se stává 3 kola před cílem při boji o 2. místo. Na tom jede Vettel, útočí na něho Kubica. Sice nechává v zatáčce Vettelovi místo, ten ale nezvládá manévr a naráží do jezdce BMW. Oba mají poškozeny svoje vozy, Kubicovi chybí celé přední křídlo, Vettelovi jeho velká část. Vozy se tak stávají neovladatelné a oba ještě nabourají do zdi. Vettel se pak šourá mezi jezdci bez jednoho kola a na trati jsou trosky. Vyjíždí Safety car a jelikož zbývá do konce závodu 2 kola, dojíždí se pod jeho vedením. Kimi Räikkönen ještě jede do boxů, kde svůj vůz odstavuje a cílovou pásku už neprotne. Pro Ferrari je to katastrofický scénář GP Austrálie.
Lewis Hamilton se tak posouvá na 4. pozici a boduje. Vítězem se stává suveréně Jenson Button (BrawnGP), za ním dojíždí Rubens Barrichello, který se díky vypadnutí Vettela a Kubici posouvá na skvělé druhé místo a tým BrawnGP získává double. 3. místo Jarno Trulli, jehož místo je ještě ohroženo, protože se prošetřuje, zda nepředjížděl Hamiltona při Safety caru poté, co se dostal mimo trať a Hamilton se dostal před něho.
O pár hodin po závodě byl Jarno Trulli penalizován a přišel o svoje třetí místo, na které se posouvá Lewis Hamilton. K jeho času bylo přičteno 25 sekund a propadá se tak na 12. místo a přišel o jakékoliv body. Potvrdilo se, že když předtím vyjel mimo trať na trávu a tak se Hamilton dostal před něho, což nebyl předjížděcí manévr, když byl mimo trať. Sám pak ale předjížděl Hamiltona na trati zpět na 3. místo, což je bráno jako předjížděcí manévr a to je při SC zakázáno.
I Vettel neodešel s prázdnou, při projednávání jeho kolize na konci GP s Kubicou dospěli komisaři, že je vinen za zavinění této kolize a bude posunut v následující GP o deset míst dozadu. Tým musí zaplatit 50 000 dolarů, protože prý poškozený jedoucí vůz ohrožoval ostatní jezdce.
Výsledky a tabulková data
P | # | Jezdec | Konstruktér | B | Čas | K | Tým | Pneu. | Model vozu | Motor | Poznámka | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 22 | Jenson Button | Brawn | 10 | 1:34:15.784 | 58 | Brawn GP Formula One Team | BGP 001 | Mercedes FO108W | |||
2. | 23 | Rubens Barrichello | Brawn | 8 | + 0.8 | 58 | Brawn GP Formula One Team | BGP 001 | Mercedes FO108W | |||
3. | 9 | Jarno Trulli | Toyota | 6 | + 1.6 | 58 | Panasonic Toyota Racing | TF109 | Toyota RVX-09 | |||
4. | 10 | Timo Glock | Toyota | 5 | + 4.4 | 58 | Panasonic Toyota Racing | TF109 | Toyota RVX-09 | |||
5. | 7 | Fernando Alonso | Renault | 4 | + 4.8 | 58 | ING Renault F1 Team | R29 | Renault RS27 | |||
6. | 16 | Nico Rosberg | Williams | 3 | + 5.7 | 58 | AT&T Williams | FW31 | Toyota RVX-09 | |||
7. | 12 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 2 | + 6.0 | 58 | Scuderia Toro Rosso | STR4 | Ferrari 056 | |||
8. | 11 | Sébastien Bourdais | Toro Rosso | 1 | + 6.2 | 58 | Scuderia Toro Rosso | STR4 | Ferrari 056 | |||
9. | 20 | Adrian Sutil | Force India | 0 | + 6.3 | 58 | Force India F1 Team | VJM02 | Mercedes FO108W | |||
10. | 6 | Nick Heidfeld | BMW | 0 | + 7.0 | 58 | BMW Sauber F1 Team | F1.09 | BMW P86/9 | |||
11. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India | 0 | + 7.3 | 58 | Force India F1 Team | VJM02 | Mercedes FO108W | |||
12. | 14 | Mark Webber | Red Bull | 0 | + 1 Kolo | 57 | Red Bull Racing | RB5 | Renault RS27 | |||
13. | 15 | Sebastian Vettel | Red Bull | 0 | Nehoda | 56 | Red Bull Racing | RB5 | Renault RS27 | |||
14. | 5 | Robert Kubica | BMW | 0 | Nehoda | 55 | BMW Sauber F1 Team | F1.09 | BMW P86/9 | |||
15. | 4 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 0 | Diferenciál | 55 | Scuderia Ferrari Marlboro | F60 | Ferrari 056 | |||
RET | 3 | Felipe Massa | Ferrari | 0 | Závěsy kol | 45 | Scuderia Ferrari Marlboro | F60 | Ferrari 056 | |||
RET | 8 | Nelson Piquet | Renault | 0 | Hodiny | 24 | ING Renault F1 Team | R29 | Renault RS27 | |||
RET | 17 | Kazuki Nakajima | Williams | 0 | Nehoda | 17 | AT&T Williams | FW31 | Toyota RVX-09 | |||
RET | 2 | Heikki Kovalainen | McLaren | 0 | Nehoda | 0 | Vodafone McLaren Mercedes | MP4-24 | Mercedes FO108W | |||
DSQ | 1 | Lewis Hamilton | McLaren | 0 | + 2.9 | 58 | Vodafone McLaren Mercedes | MP4-24 | Mercedes FO108W |
P | # | Jezdec | Konstruktér | |
---|---|---|---|---|
1. | 22 | Jenson Button | Brawn | |
2. | 23 | Rubens Barrichello | Brawn | |
3. | 15 | Sebastian Vettel | Red Bull | |
4. | 5 | Robert Kubica | BMW | |
5. | 16 | Nico Rosberg | Williams | |
6. | 3 | Felipe Massa | Ferrari | |
7. | 4 | Kimi Räikkönen | Ferrari | |
8. | 14 | Mark Webber | Red Bull | |
9. | 6 | Nick Heidfeld | BMW | |
10. | 7 | Fernando Alonso | Renault | |
11. | 17 | Kazuki Nakajima | Williams | |
12. | 2 | Heikki Kovalainen | McLaren | |
13. | 12 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | |
14. | 8 | Nelson Piquet | Renault | |
15. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India | |
16. | 20 | Adrian Sutil | Force India | |
17. | 11 | Sébastien Bourdais | Toro Rosso | |
18. | 1 | Lewis Hamilton | McLaren | |
19. | 10 | Timo Glock | Toyota | |
20. | 9 | Jarno Trulli | Toyota |
Kvalifikace - 28.3.2009
P | # | Jezdec | Konstruktér | Q1 | Q2 | Q3 | K | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 22 | Jenson Button | Brawn | 1:25.211 | 1:24.855 | 1:26.202 | 19 | |
2. | 23 | Rubens Barrichello | Brawn | 1:25.006 | 1:24.783 | 1:26.505 | 21 | |
3. | 15 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:25.938 | 1:25.121 | 1:26.830 | 21 | |
4. | 5 | Robert Kubica | BMW | 1:25.922 | 1:25.152 | 1:26.914 | 19 | |
5. | 16 | Nico Rosberg | Williams | 1:25.846 | 1:25.123 | 1:26.973 | 21 | |
6. | 3 | Felipe Massa | Ferrari | 1:25.844 | 1:25.319 | 1:27.033 | 21 | |
7. | 4 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:25.899 | 1:25.380 | 1:27.163 | 21 | |
8. | 14 | Mark Webber | Red Bull | 1:25.427 | 1:25.241 | 1:27.246 | 20 | |
9. | 6 | Nick Heidfeld | BMW | 1:25.827 | 1:25.504 | 14 | ||
10. | 7 | Fernando Alonso | Renault | 1:26.026 | 1:25.605 | 12 | ||
11. | 17 | Kazuki Nakajima | Williams | 1:26.074 | 1:25.607 | 16 | ||
12. | 2 | Heikki Kovalainen | McLaren | 1:26.184 | 1:25.726 | 15 | ||
13. | 1 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:26.454 | 5 | |||
14. | 12 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 1:26.503 | 10 | |||
15. | 8 | Nelson Piquet | Renault | 1:26.598 | 12 | |||
16. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India | 1:26.677 | 10 | |||
17. | 20 | Adrian Sutil | Force India | 1:26.742 | 9 | |||
18. | 11 | Sébastien Bourdais | Toro Rosso | 1:26.964 | 10 | |||
19. | 10 | Timo Glock | Toyota | 19 | ||||
20. | 9 | Jarno Trulli | Toyota | 20 |
Sobotní Trénink - 28.3.2009
P | # | Jezdec | Konstruktér | Čas | K | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 16 | Nico Rosberg | Williams | 1:25.808 | 21 | |
2. | 9 | Jarno Trulli | Toyota | 1:25.811 | 19 | |
3. | 22 | Jenson Button | Brawn | 1:25.981 | 20 | |
4. | 3 | Felipe Massa | Ferrari | 1:26.020 | 17 | |
5. | 17 | Kazuki Nakajima | Williams | 1:26.078 | 18 | |
6. | 23 | Rubens Barrichello | Brawn | 1:26.348 | 19 | |
7. | 14 | Mark Webber | Red Bull | 1:26.355 | 16 | |
8. | 10 | Timo Glock | Toyota | 1:26.410 | 25 | |
9. | 5 | Robert Kubica | BMW | 1:26.514 | 18 | |
10. | 6 | Nick Heidfeld | BMW | 1:26.555 | 19 | |
11. | 2 | Heikki Kovalainen | McLaren | 1:26.652 | 13 | |
12. | 1 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:26.714 | 18 | |
13. | 15 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:27.009 | 12 | |
14. | 20 | Adrian Sutil | Force India | 1:27.062 | 12 | |
15. | 11 | Sébastien Bourdais | Toro Rosso | 1:27.152 | 16 | |
16. | 12 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 1:27.192 | 17 | |
17. | 7 | Fernando Alonso | Renault | 1:27.357 | 18 | |
18. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India | 1:27.492 | 20 | |
19. | 8 | Nelson Piquet | Renault | 1:27.739 | 22 | |
20. | 4 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:28.801 | 5 |
Páteční Trénink 1 - 27.3.2009
P | # | Jezdec | Konstruktér | Čas | K | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 16 | Nico Rosberg | Williams | 1:26.687 | 19 | |
2. | 17 | Kazuki Nakajima | Williams | 1:26.736 | 21 | |
3. | 4 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:26.750 | 24 | |
4. | 23 | Rubens Barrichello | Brawn | 1:27.226 | 21 | |
5. | 2 | Heikki Kovalainen | McLaren | 1:27.453 | 15 | |
6. | 22 | Jenson Button | Brawn | 1:27.467 | 12 | |
7. | 3 | Felipe Massa | Ferrari | 1:27.642 | 24 | |
8. | 10 | Timo Glock | Toyota | 1:27.710 | 24 | |
9. | 20 | Adrian Sutil | Force India | 1:27.993 | 20 | |
10. | 7 | Fernando Alonso | Renault | 1:28.123 | 16 | |
11. | 6 | Nick Heidfeld | BMW | 1:28.137 | 20 | |
12. | 9 | Jarno Trulli | Toyota | 1:28.142 | 21 | |
13. | 5 | Robert Kubica | BMW | 1:28.511 | 22 | |
14. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India | 1:28.603 | 16 | |
15. | 12 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 1:28.785 | 27 | |
16. | 1 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:29.042 | 18 | |
17. | 14 | Mark Webber | Red Bull | 1:29.081 | 7 | |
18. | 8 | Nelson Piquet | Renault | 1:29.461 | 25 | |
19. | 11 | Sébastien Bourdais | Toro Rosso | 1:29.499 | 21 | |
20. | 15 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:32.784 | 4 |
Páteční Trénink 2 - 27.3.2009
P | # | Jezdec | Konstruktér | Čas | K | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 16 | Nico Rosberg | Williams | 1:26.053 | 36 | |
2. | 23 | Rubens Barrichello | Brawn | 1:26.157 | 38 | |
3. | 9 | Jarno Trulli | Toyota | 1:26.350 | 42 | |
4. | 14 | Mark Webber | Red Bull | 1:26.370 | 30 | |
5. | 22 | Jenson Button | Brawn | 1:26.374 | 38 | |
6. | 10 | Timo Glock | Toyota | 1:26.443 | 42 | |
7. | 17 | Kazuki Nakajima | Williams | 1:26.560 | 33 | |
8. | 15 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:26.740 | 19 | |
9. | 20 | Adrian Sutil | Force India | 1:27.040 | 29 | |
10. | 3 | Felipe Massa | Ferrari | 1:27.064 | 35 | |
11. | 4 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:27.204 | 32 | |
12. | 7 | Fernando Alonso | Renault | 1:27.232 | 28 | |
13. | 21 | Giancarlo Fisichella | Force India | 1:27.282 | 32 | |
14. | 6 | Nick Heidfeld | BMW | 1:27.317 | 34 | |
15. | 5 | Robert Kubica | BMW | 1:27.398 | 36 | |
16. | 11 | Sébastien Bourdais | Toro Rosso | 1:27.479 | 36 | |
17. | 2 | Heikki Kovalainen | McLaren | 1:27.802 | 35 | |
18. | 1 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:27.813 | 31 | |
19. | 8 | Nelson Piquet | Renault | 1:27.828 | 35 | |
20. | 12 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 1:28.076 | 33 |
Žádné fotky v této kategorii nebyly zatím publikovány.