Itálie

Jezdec: Giuseppe Farina

Jméno
Giuseppe Farina
Datum narození
30.10.1906 - 30.6.1966
Národnost
Itálie
Poslední úprava
13.2.2013 11:03

Řečený Nino Farina.

Informace

Před formulí 1

První závodní zkušenosti získal Giuseppe Farina v devíti letech, kdy mu jeho otec sestrojil malou motokáru. Když mu bylo 16, doprovázel pravidelně strýce Pinina. O tři roky později se zúčastnil svého prvního velkého závodu, který pro něj skončil havárií. Bohužel tento nemilý trend se s ním táhl po celou dobu jeho kariéry. 

Farina byl již od mládí velmi atleticky a akademicky založený. V mládí byl velmi rychlý běžec a mezi koníčky patřil i fotbal a lyžovaní. Na univerzitě v Turíně získal doktorát v oblasti práv. Zatímco cesta k akademickému titulu nebyla příliš náročná, cesta za titulem mistra světa Formule 1 byla neuvěřitelně trnitá. 

Formule 1

Po druhé světové válce pokračoval Giuseppe v závodnické kariéře a navíc se oženil. Vzal si elegantní a stylovou dámu jménem Elsa Giaretto. Podle ní bylo závodění velmi nebezpečné a tak se mu tuto činnost snažila rozmluvit. Ovšem tři dny po jejich svatbě odletěl na závod do Argentiny. V roce 1950 byl nominován do čela stáje Alfa Romeo, která se v té době zúčastňovala série závodů Grand Prix a byla pozvána na historicky první závod vozů Formule 1. Vozy Alfa Romeo v tomto ročníku zcela dominovaly a tři piloti tohoto týmu se umístili na prvních třech příčkách: 1. Giuseppe Farina (44 let), 2. Juan Manuel Fangio (39) a 3. Luigi Fagioli (52). Piloti později přezdívaní jako „Tři F“. 

Ačkoli byl Farina označován za šarmantního a laskavého člověka, hodně lidí jej nařklo pro jeho arogantnost a odměřenost. Byl dokonce přirovnáván k nesentimentálnímu snobovi, který si ničeho neváží. Ovšem při GP Itálie 1952, kdy zažil Fangio těžkou nehodu byl vítěz tohoto závodu Farina prvním, kdo jej na nemocničním lůžku navštívil a předal mu věnec pro vítěze, protože jediný kdo tehdy na italském okruhu vyhrál byl Fangio. Zvítězil v boji o holý život. Od té doby se k jeho jménu přidávala i přezdívka „Turínský gentleman“, což Farinovu pověst velmi napravilo. 

Ovšem stále více a více se potkával s různými typy zranění (včetně toho, že se velmi vážně popálil na Monze v roce 1954), což znamenalo, že Farina musel čím dál častěji užívat léky a jeho pravidelné bolesti jej nakonec v roce 1955 přinutily ke konci kariéry. Poté se však i nadále věnoval motorsportu a stal se prodejcem vozů Alfa Romeo. Farina se Formuli 1 věnovat nepřestal a i nadále věřil svým řidičským schopnostem. To se mu nakonec stalo osudné, protože 30. června 1966 dostává nabídku řídit Lotus-Cortina při Velké ceně Francie. V Alpách poblíž Chambery se jeho vůz dostal do smyku a první mistr světa Formule 1 po nehodě tragicky zahynul.

Výsledky a tabulková data

Sezóna # Konstruktér Pořadí Body celkem
1950 2 Alfa Romeo 1. 30
1951 22 Alfa Romeo 4. 19
1952 28 Ferrari 2. 24
1953 12 Ferrari 2. 32
1954 10 Ferrari 8. 6
1955 10 Ferrari 5. 10.3
Název   Okruh # Konstruktér P B
Velká cena Velké Británie 1950 Velká Británie Silverstone 2 Alfa Romeo 1. 9
Velká cena Monaka 1950 Monako Circuit de Monaco 32 Alfa Romeo RET 0
Velká cena Švýcarska 1950 Švýcarsko Bremgarten 16 Alfa Romeo 1. 9
Velká cena Belgie 1950 Belgie Spa-Francorchamps 8 Alfa Romeo 4. 4
Velká cena Francie 1950 Francie Reims 2 Alfa Romeo 7. 0
Velká cena Itálie 1950 Itálie Monza 10 Alfa Romeo 1. 8
Velká cena Švýcarska 1951 Švýcarsko Bremgarten 22 Alfa Romeo 3. 4
Velká cena Belgie 1951 Belgie Spa-Francorchamps 4 Alfa Romeo 1. 8
Velká cena Francie 1951 Francie Reims 2 Alfa Romeo 5. 2
Velká cena Velké Británie 1951 Velká Británie Silverstone 1 Alfa Romeo RET 1
Velká cena Německa 1951 Německo Nürburgring 76 Alfa Romeo RET 0
Velká cena Itálie 1951 Itálie Monza 34 Alfa Romeo RET 3
Velká cena Španělska 1951 Španělsko Circuit de Catalunya 20 Alfa Romeo 3. 4
Velká cena Švýcarska 1952 Švýcarsko Bremgarten 28 Ferrari RET 0
Velká cena Belgie 1952 Belgie Spa-Francorchamps 2 Ferrari 2. 6
Velká cena Francie 1952 Francie Rouen 10 Ferrari 2. 6
Velká cena Velké Británie 1952 Velká Británie Silverstone 16 Ferrari 6. 0
Velká cena Německa 1952 Německo Nürburgring 102 Ferrari 2. 6
Velká cena Nizozemska 1952 Nizozemsko Zandvoort 4 Ferrari 2. 6
Velká cena Itálie 1952 Itálie Monza 10 Ferrari 4. 3
Velká cena Argentiny 1953 Argentina Buenos Aires 12 Ferrari RET 0
Velká cena Nizozemska 1953 Nizozemsko Zandvoort 6 Ferrari 2. 6
Velká cena Belgie 1953 Belgie Spa-Francorchamps 12 Ferrari RET 0
Velká cena Francie 1953 Francie Reims 14 Ferrari 5. 2
Velká cena Velké Británie 1953 Velká Británie Silverstone 6 Ferrari 3. 4
Velká cena Německa 1953 Německo Nürburgring 2 Ferrari 1. 8
Velká cena Švýcarska 1953 Švýcarsko Bremgarten 24 Ferrari 2. 6
Velká cena Itálie 1953 Itálie Monza 6 Ferrari 2. 6
Velká cena Argentiny 1954 Argentina Buenos Aires 10 Ferrari 2. 6
Velká cena Belgie 1954 Belgie Spa-Francorchamps 4 Ferrari RET 0
Velká cena Argentiny 1955 Argentina Buenos Aires 10 Ferrari SHR 3.3
Velká cena Monaka 1955 Monako Circuit de Monaco 42 Ferrari 4. 3
Velká cena Belgie 1955 Belgie Spa-Francorchamps 2 Ferrari 3. 4
Velká cena Itálie 1955 Itálie Monza 2 Ferrari DNS 0

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.