Okruh: Circuit Gilles Villeneuve
Městský okruh s dlouhou tradicí.
Informace
Circuit Gilles Villeneuve je závodní okruh v Montrealu v Kanadě. Krom Formule 1 hostil také Champ World Series, FIA World Sportscar Championship, NASCAR Canadian Tire Serie, NASCAR Nationwide Series a Grand-Am Rolex Sports Car Series. Závody v rámci šampionátu Formule 1 se na něm jezdí už přes třicet let s jedinou přestávkou, a to v roce 2009, kdy ho nahradila Velká Cena Abu Dhabi.
Okruh je podobně jako Albert Park v Melbourne umístěn v Parku kolem rybníku na ostrově Ile Notre-Dame, který byl vytvořen uměle. Původně se jmenoval Ile Notre-Dame Circuit, avšak po smrti kanadského závodníka Gillese Villeneuva b roce 1982 ho přejmenovali.
Je to napůl městský okruh, který je mimo závodní víkend využíván hlavně ke sportu jako cyklistice, běhání apod. Bariéry jsou jako na každém městském okruhu velmi blízko tratě. Dvojnásob to platí pro bariéru za poslední šikanou, které se říkalo „Welcome to Quebec“. Po závodě v roce 1999, kdy zeď ukončila závod tří mistrů světa Damona Hilla, Michaela Schumachera a Jacquese Villeneuve, se zdi začalo říkat „The Wall of Champions“. V poslední době zeď ukončila závod dvěma mistrům – Jensonovi Buttonovi a Sebastianovi Vettelovi.
Okruh je poměrně rychlý kvůli množství dlouhých rovinek, kvůli čemuž volí týmy nízký přítlak, podobně jako v Monze. Měří 4,361km a obsahuje 13 zatáček.
Vlastník nejrychlejšího kola je Brazilec Rubens Barrichello, který zde v roce 2004 s jeho Ferrari zajel čas s hodnotou 1:13.622
Po startovní čáře úvodní rovinka zatáčí lehce doprava k první levotočivé zatáčce, před kterou začnete brzdit relativně pozdě – až padesát metrů před vrcholem zatáčky. Pravotočivá druhá zatáčka následuje hned za první. Ta je pomalejší a její výjezd je velmi důležitý pro následující část tratě. Z druhé zatáčky se totiž pilot dostane na krátkou rovinku před šikanou pravá-levá, ve které se vyplatí využít maximum obrubníků pro udržení rychlosti. Pozor si ovšem piloti musí dát na blízkou zeď hned za touto šikanou. Poté piloti naplno projíždějí lehkou pravotočivou pátou zatáčkou, za kterou se dostanou k zatáčkám 6 a 7, což je podobná šikana jako ta ze zatáček 3 a 4, akorát že je levá-pravá. Důležitá je dobrá stopa, využití obrubníků a dobrý výjezd co nejblíže bariéry. Poté jezdec vjíždí na dlouho rovinku vedoucí k další šikaně, prakticky stejné jako zatáčky 3 a 4. Piloti se opět snaží využít maximum obrubníků a udržet si tak co nejvyšší výjezdovou rychlost na rovinku k vlásence. Tato desátá zatáčka s názvem L’Epingle je velmi úzká a těsná vlásenka, ve které je docela časté předjíždění. Piloti ale od toho poslední dobou upouštějí, neboť za tou to vlásenkou je jedna z nejdelších rovinek kalendáře, na které je k dispozici DRS. Na konci rovinky piloti prudce brzdí do poslední šikany zatáček 13 a 14, jedny z nejslavnějších zatáček okruhu. Dobré projetí vyžaduje agresivní jízdu přes obrubníky, což se nemusí vždycky povést dobře a mnoho pilotů se tak intimně seznámí se zdí šampionů. Kvůli povaze zatáček je zde vyhnutí se občasnému zkrácení dráhy nevyhnutelné a tak jde druhá zatáčka střihnout po únikové cestě.
Kanada je poněkud z ruky a tamější čas je o pět hodin pozadu, takže Velká Cena u nás začíná až v osm hodin.
Žádné příspěvky nenalezeny.