Okruh: Sepang
Informace
Mezinárodní Okruh Sepang se nachází u mezinárodního letiště asi 60 kilometrů od hlavního města Malajsie Kuala Lumpuru. Koná se zde mnoho mezinárodních motorsportových závodů – Formule 1, MotoGP a další.
Stavba okruhu byla zahájena prvního listopadu 1997 a areál byl otevřen sedmého března 1999. Navrhl ho dvorní architekt F1 Herman Tilke. Několik rovinek a patnáct zatáček dohromady skládá pět a půl kilometru dlouhý okruh. Zatáčky jsou většinou rychlé a ty pomalé jsou zrádné z pohledu brzdného bodu a co nejrychlejšího průjezdu. Rovinky jsou tu dlouhé a široké.
Okruh má tři verze, na kterých lze závodit. Na hlavní, kterou vidíte na mapce, se jezdí Formule 1, MotoGP a další velké závody. Severní okruh je prakticky první polovina hlavního spojená rovinkou. Jižní okruh je zase druhá polovina hlavního okruhu. Všechny verze se jezdí po směru hodinových ručiček.
Startovní/cílová rovinka je velmi dlouhá a obsahuje DRS zónu, takže je velmi důležité mít dobrý výjezd z poslední zatáčky – vlásenky. První zatáčka je pravotočivá, velmi dlouhá a pomalá a vede přímo do zatáčky číslo dva, což je velmi úzká levotočivá vlásenka, která vede z kopce. Obtížně se zde hledá přítlak. Třetí zatáčka je velmi rychlá pravotočivá a vede do kopce k zatáčce číslo 4, která je pravoúhlá. Poté následuje krátká rovinka, která vede do dvojice zatáček 5-6, nejdříve levoruká, pak pravoruká zatáčka. Projíždí neuvěřitelnou rychlostí, což je velice nešetrné k pneumatikám a piloti jsou při nich pod neustálým přetížením. Prakticky se zde nedá předjíždět, protože jakmile vyjedete ze stopy, vynese vás to do šterku/trávy. Po této dvojici zatáček následuje kraťoučká rovinka a pak dlouhá pravotočivá dvouzatáčka 7-8, která se projíždí o něco pomaleji, než předchozí dvě. Poté následuje delší rovinka a pilot si může odpočinout po náročných rychlých zatáčkách. Na konci rovinky je levotočivá vlásenka do kopce, opět zde piloti nemají dostatek přítlaku. Ta vás zavede do zatáčky 10, která vás zavede rovnou do zatáčky 11, což je pravoruká obtížná zatáčka ve střední rychlosti, i které je potřeba brzdit a zatáčet najednou, zde je důležitá dobrá stabilita vozu. Následuje zatáčka 12 do leva, opět velmi rychlá a navazuje na zatáčku 13 doprava, která vás dovede k zatáčce 14, která, podobně jako zatáčka 11, vyžaduje tvrdé brzdění a zároveň zatáčení doprava. Krom stability je tu důležitá i výborná trakce, protože se objevíte na velmi dlouhé rovince, která vede téměř vodorovně s cílovou rovinkou a je zakončena vlásenkou vedoucí na cílovou rovinku.
Závodní rekord s Formulí 1 zde drží Juan Pablo Montoya, který zde v roce 2004 zajel čas 1:34.223. Nejrychlejší čas v MotoGP byl zajet teprve v letošním roce Danim Pedrosou na Hondě s hodnotou 2:00.100.
První závod Formule 1 se zde jel sedmnáctého října 1999, kdy zde vyhrál Eddie Irvine.
V roce 2011 se na okruhu stala smrtelná nehoda při závodu MotoGP, když právě v obtížné zatáčce číslo 11 zemřel Marco Simoncelli, když upadl z motorky, která pak zkřížila cestu i Colinu Edwardsovi a Valentinu Rossimu. Mnoho pilotů F1 se s ním znalo a zármutek nad jeho smrtí dávali najevo jeho jménem či číslem na helmě, či na voze.
Žádné fotky v této kategorii nebyly zatím publikovány.
Žádné příspěvky nenalezeny.