Sezóna 2013

Rok: 2013 | Poslední úprava: 1.11.2013 09:44

Sezóna 2013 je 64. ročníkem v historii světového šampionátu Formule 1, který spadá pod Mezinárodní automobilovou federaci (FIA). Tohoto ročníku se zúčastní celkem 11 týmů a 22 jezdců v 19 Velkých cenách, které tvoří kompletní kalendář tohoto ročníku. Start nové sezóny se odehrál 17. března v australském Melbourne a její konec je naplánován na 24. listopadu do brazilského Interlagosu.

Tento ročník je vůbec posledním, ve kterém budou působit 2,4litrové osmiválcové motory. Od roku 2014 totiž budou monoposty Formule 1 pohánět 1,6litrové šestiválcové agregáty.

Sebastian Vettel začíná sezónu jako úřadující šampión, který v posledním závodě ročníku 2012 vybojoval svůj třetí mistrovský titul v řadě. V podobné situaci je i jeho tým Red Bull, ten si v roce 2012 též připsal třetí mistrovský zářez za poslední tři roky. Mezi hlavní favority roku 2013 tedy znovu patří právě rakouská stáj, dále pak Ferrari, Mercedes, McLaren a Lotus.

Informace

Týmy a jezdci

Následující týmy a jezdci jsou smluvně vázáni k působení ve Formuli 1 pro rok 2013. V průběhu závodního víkendu v Malajsii roku 2012 bylo samotným Berniem Ecclestonem oznámeno, že většina týmů souhlasila s novou Concordskou dohodou, zároveň ale nechtěl potvrdit, které týmy s podmínkami této dohody nesouhlasily. Souhlas všech stájí byl oficiálně oznámen při závodním víkendu ve Velké Británii, Concordská dohoda pak byla představena při Velké ceně Indie. Všem stájím této sezóny opět bude dodávat pneumatiky italská společnost Pirelli.

Dne 30. listopadu vydala FIA předběžný seznam jezdců a týmů pro rok 2013. 

Tým KonstruktérVůz Motor#1 Jezdec#2 Jezdec
Red Bull Racing Rakousko Red Bull-Renault RB9 Renault RS27-2013 Sebastian Vettel Mark Webber
Scuderia Ferrari Itálie Ferrari F138 Ferrari Typ 056 Fernando Alonso Felipe Massa
McLaren Mercedes Velká Británie McLaren-Mercedes MP4-28 Mercedes FO 108Z Jenson Button Sergio Pérez
Lotus F1 Team Velká Británie Lotus-Renault E21 Renault RS27-2013 Kimi Räikkönen Romain Grosjean
Mercedes F1 Team Německo Mercedes F1 W04 Mercedes FO 108Z Nico Rosberg Lewis Hamilton
Sauber F1 Team Švýcarsko Sauber-Ferrari C32 Ferrari Typ 056 Nico Hülkenberg Esteban Gutiérrez 
Force India F1 Team Indie FI-Mercedes VJM06 Mercedes FO 108Z Paul di Resta Adrian Sutil
Williams F1 Team Velká Británie Williams-Renault FW35 Renault RS27-2013 Pastor Maldonado Valtteri Bottas 
Scuderia Toro Rosso Itálie Toro Rosso-Ferrari STR8 Ferrari Typ 056 Jean-Éric Vergne Daniel Ricciardo
Caterham F1 Team Indie Caterham-Renault CT03 Renault RS27-2013 Charles Pic G. van der Garde
Marussia F1 Team Indie Marussia-Cosworth MR02  Cosworth CA2013 Jules Bianchi Max Chilton

Týmové změny

Ještě před koncem sezóny 2012 bylo oficiálně oznámeno, že tým HRT je na prodej. Znamenalo to tedy, že buď se najde nový majitel, který tým odkoupí, nebo se stáj bude muset se světem Formule 1 rozloučit. Španělská stáj však potřebovala sehnat kupce do 30. listopadu, což byl poslední den, do kterého bylo možno zaplatit vstupní poplatek pro nadcházející ročník. Ačkoli se našlo několik nabídek k odkoupení týmu, jeho vedení později oznámilo likvidaci a majetek byl prodán společnosti Teo Martín, která se zabývá recyklací dílů pro automobilový průmysl.

Jezdecké změny

Při restartu své závodnické kariéry se Michael Schumacher upsal Mercedesu na tři roky, což byl kontrakt, který měl vypršet právě na konci sezóny 2012. Německý tým dal sedminásobnému šampiónovi šanci smlouvu prodloužit, ale legendární Schumacher byl rozhozen ze špatných výsledků a Mercedes se tak začal shánět po jeho náhradě. Po několikaměsíčním vyjednávání bylo oznámeno, že novou posilou německé stáje se na minimálně další tři roky stane Lewis Hamilton, mistr světa z roku 2008. Brit tento přestup později vysvětlil tak, že po několika letech u McLarenu potřebuje novou výzvu a chce Mercedesu pomoci v jeho vývoji.

Po odchodu Lewise Hamiltona pochopitelně McLaren potřeboval adekvátní náhradu a rozhodl se pro talentovaného Mexičana Sergia Péreze. Právě Pérez byl dříve členem závodnické akademie Ferrari a byl považován za hlavního kandidáta na sedačku Felipeho Massy, po rozhovorech s týmem mu ale bylo jasné, že v nejbližší době uplatnění u rudých vozů z Maranella nenalezne a proto se mu zdál přestup do McLarenu jako nejlepší řešení.

Po jedné sezóně u Force Indie opustil tento indický tým Nico Hülkenberg, nadějný Němec měl sice původně podepsanou víceletou smlouvu, nakonec se ale rozhodl pro vyplnění mezery u Sauberu. Zde se mu stájovým kolegou stal nováček Esteban Gutiérrez, který předtím působil jako testovací a rezervní jezdec švýcarské stáje, zároveň byl také součástí šampionátu GP2. Do týmu Force India se po roční pauze vrátil Adrian Sutil.

(c) F1-Fansite.com

Jezdci sezóny 2013 na startu v Melbourne. (F1-Fansite.com)

Jelikož bylo složení Sauberu kompletní, bez angažmá zůstal po třech letech Kamui Kobayashi. Ten ve snaze zajistit si závodní sedačku i pro rok 2013 uspořádal sbírku a tisíce fanoušků mu přispěli finančními prostředky k zaplacení závodní sedačky. Krátce na to ale Lotus oficiálně oznámil setrvání Romaina Grosjeana v týmu a Kobayashi veřejně oznámil, že se vzdal šance na zisk závodní sedačky pro tuto sezónu a přesunul se do nižších závodních sérií.

U Williamsu si zase pěstovali Valtteriho Bottase, šampióna GP3 z roku 2011, který v loňské sezóně pravidelně nastupoval do pátečních tréninků. Finský pilot byl oficiálně oznámen jako nový jezdec britské stáje vedle Pastora Maldonada, což znamenalo, že o závodní sedačku u tohoto týmu přišel Bruno Senna. Ten se snažil vyjednávat s Force Indií, ale to velmi rychle ztroskotalo.

Charles Pic se přesunul z Marussie do Caterhamu, kde měl příležitost se znovu potkat s bývalým stájovým kolegou z GP2 - Giedem van der Gardem. V důsledku toho se bez angažmá ocitl Heikki Kovalainen i Vitaly Petrov. Vedení stáje Caterhma později přiznalo, že vztah Kovalainena s týmem nebyl dobrý již několik týdnů a proto se stáj rozhodla finského závodníka propustit. Vitaly Petrov si závodní sedačku neudržel pro nedostatek sponzorů.

Kontrakt s Marussií měl do konce sezóny 2014 také Timo Glock, Marussia vysvětlila jeho propuštění tvrdými ekonomickými podmínkami a musel německého závodníka nechat odejít. Tým nakonec angažoval hned dva nováčky - Maxe Chiltona a Luize Raziu. Druhý zmíněný byl ale odvolán krátce před startem nového ročníku, protože nedodržel své sponzorské závazky. Nahradil jej Jules Bianchi, jezdec z akademie Ferrari a vítěz šampionátu Formule Renault 3.5 z roku 2012.

Kvůli odchodu stáje Hispania Racing z Formule 1 zůstali bez závodní sedačky také Pedro de la Rosa a Narain Karthikeyan. Španělský pilot se později připojil k Ferrari za účelem pomoci týmu s vývojem simulátoru.

Kalendář

Pro sezónu 2013 bylo oficiálně potvrzeno 19 závodů. Bernie Ecclestone se již dříve nechal slyšet, že 20 Velkých cen v jednom roce je absolutním maximem, které je kolotoč Formule 1 schopen zvládnout. I počet závodů v jednom ročníku královny motorismu určuje Concordská dohoda. V době, kdy nová Concordská smlouva vznikala, samotný Ecclestone změnil názor a médiím tvrdil, že i 20-25 závodů za sezónu je reálných, pokud se jednotlivém týmy dovedou dohodnout.

Kompletní kalendář sezóny 2013.

Při Velké ceně Maďarska 2012 bylo oficiálně potvrzeno, že se kalendář pro tento ročník bude skládat z 20 závodů po celém světě. Jediným prozatímně potvrzeným závodem byla Velká cena Singapuru, která byla potvrzena až koncem září roku 2012. Součástí nového kalendáře měl být i závod v ulicích New Jersey, jenže výstavba okruhu se zpozdila a později se tedy dospělo k závěru, že ročník 2013 se odjede jen na devatenácti tratích.

Změny v kalendáři

Do kalendáře Formule 1 se po roční pauze opět vrátil německý Nürburgring, který se již od roku 2008 střídá s Hockenheimem o pořádání Velké ceny Německa. Naposledy vozy Formule 1 závodily na okruhu Nürburgring v roce 2011.
Podobný systém střídání dvou okruhů bude od letošního roku využívat i Circuit de Catalunya a okruh ve Valencii, který ještě v loňském roce pořádal Grand Prix Evropy. Ta ale již součástí šampionátu není. Se střídáním o pořádání Velké ceny Španělska začne letos první zmíněný okruh.
Na zasedání Světové rady motoristického sportu požádali organizátoři Velké ceny Ameriky v Austinu o změnu termínu závodu pro sezónu 2013 kvůli jiné sportovní akci, kterou bude město Austin v tomto roce pořádat.

(c) F1.f-e-n.net

Nový okruh v Austinu a stoupání do první zatáčky. (F1.f-e-n.net)

Neúspěšné projekty

V prosinci roku 2012 vedení stáje Red Bull Racing oznámilo, že s vedením Formule 1 jednalo o obnovení Velké ceny Rakouska na okruhu A1-Ring, který závody Formule 1 hostil naposledy v roce 2003. Později byla v rámci renovovace okruhu zbourána hlavní tribuna i pit-lane, ale k rekonstrukcím nikdy nedošlo. Trať ležela ladem až do roku 2008, kdy byla odkoupena společností Red Bull a v roce 2011 nově otevřena. Okruh dostal licenci FIA-Grade 1, což umožňuje pořádání Velké ceny Formule 1. Vzhledem k tomu, že letošní ročník byl kompletně zaplněný, rozhodl se Bernie Ecclestone pořádání závodů v Rakousku zatím odložit.
Pro sezónu 2013 byla naplánována další Velká cena v Americe, tentokrát na nově vybudovaném okruhu v New Jersey, který navrhoval sám Hermann Tilke. Krátce po uvedení předběžného data pořádání tohoto závodu Bernie Ecclestone připustil, že smlouva s organizátory byla anulována a závod se bude konat až v sezóně 2014.
V březnu roku 2012 prozradil argentinský prezident Cristina Fernández de Kirchner své plány na obnovu závodů Formule 1 v jeho zemi. Grand Prix by se měla konat na městském okruhu ve městě Mar del Plata. I přes tyto plány zatím není okruh zahrnut v žádném z předběžných kalendářů pro nadcházející sezóny. Bernie Ecclestone spekuloval o návratu závodů do Argentiny již v roce 2009, tehdy to též dopadlo neúspěšně.
Po podepsání sponzorské smlouvy s Emirates Airlines bylo Ecclestonovi navrhnuto pořádání dalšího závodu na Blízkém východě, tentokrát v Dubaji. Bernie tuto myšlenku ale vyvrátil, nechal se slyšet, že v této lokalitě jsou již dva stabilní závody (Abú Dhabí a Bahrajn), proto by bylo složité prosadit i další.
V srpnu 2012 se nechal francouzský tisk slyšet, že se intenzivně spekuluje o návratu francouzské Velké ceny do kalendáře Formule 1. V úvahu připadal okruh Paul Ricard i Magny-Cours. Ačkoli nebyl ani jeden z okruhů zařazen do předběžného kalendáře pro rok 2013, zdroje blízké vedení Formule 1 uvedly, že obě tratě byly ve hře ještě týden před uzavřením předběžného návrhu. Podle všeho se organizátoři s vedením královny motorismu nemohli dohodnout na závodním poplatku.
V červnu roku 2012 Bernie Ecclestone oznámil, že byl osloven s návrhem Velké ceny přímo v centru Londýna, Bernie se dokonce osobně zavázal k tomu, že k pořádání tohoto závodního víkendu sám finančně přispěje. Za krachem tohoto projektu stála údajně nejistota podnikatelského plánu.
První měsíc roku 2013 obdržel Ecclestone nabídku na pořádání Velké ceny v Portugalsku na okruhu Autódromo Internacional do Algarve. Protože ale Bernie nechtěl měnit plány a rozšiřovat letošní kalendář znovu na dvacet závodů, byl návrh na pořádání závodů v Portugalsku zamítnut.
Spekulovalo se i o druhém závodě v Itálii, konkrétně o Velké ceně Říma, která by se konala na městském okruhu přímo v centru. Celý projekt ale neměl dostatečnou podporu obyvatel města a politický tlak Luca di Montezemola, prezidenta Ferrari nakonec vedl k tomu, že se od tohoto projektu upustilo.
Po odstranění okruhu Istanbul Park z kalendáře Formule 1 v roce 2012 se pořadatelé turecké Grand Prix rozhodli narychlo jednat s Ecclestonem o zaplnění mezery, která vznikla zrušením závodu v New Jersey. Turecká vláda byla pro pořádání Grand Prix a finančně by celý závod podpořila, kvůli tamním organizačním neshodám ale jednání o Velké ceně ztroskotala.

Výsledky a tabulková data

P   Konstruktér Body
1. Rakousko Red Bull 596
2. Německo Mercedes 360
3. Itálie Ferrari 354
4. Velká Británie Lotus 315
5. Velká Británie McLaren 122
6. Indie Force India 77
7. Švýcarsko Sauber 57
8. Itálie Toro Rosso 33
9. Velká Británie Williams 5
10. Velká Británie Marussia 0
11. Velká Británie Team Caterham 0

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.