Jezdec: Jenson Button
Informace
Před formulí jedna
Syn Johna Buttona, rallycrossového závodníka, byl vždy označován za velkého playboye, který každý svůj závodnický úspěch s chutí oslaví. První úspěchy nasbíral již ve věku osmi let, kdy dokázal zvítězit ve 34 závodech britského šampionátu v motokárách a získal tak titul. V roce 1997 se stal nejmladším vítězem Evropské Super A, což byl úspěch, kterým si u manažérů na vyšších místech zajistil velkou pozornost.
Již v osmnácti letech přešel Button do britské série Formule Ford, kde také sbíral úspěchy. Hned v prvním roce získal devět vítězství a zajistil si mistrovský titul. Na konci roku 1998 získal McLaren Autosport BRDC Young Driver Award, ocenění mu mimo jiné dalo příležitost svést se ve voze Formule 1.
Ani po přechodu do Formule 3 nebyl britskému závodníkovi úspěch cizí, v první sezóně dominoval hned ve třech závodech sezóny a stal se nejlepším nováčkem roku. Na konci roku 1999 si vybral svou vyhranou cenu a testoval ve Formuli 1, konkrétně okusil monoposty McLarenu a Prostu.
Williams (2000)
V té době Frank Williams hledal vhodného kandidáta, který by byl stájovým kolegou Ralfa Schumachera v jeho stáji. Jenson Button byl ze všech jmen tím nejvhodnějším a proto v roce 2000 dostal příležitost. Ve své první sezóně ve Formuli 1 prokazoval své kvality, ačkoli se někdy dopustil až zbytečných chyb. Jeho výkon při závodě v belgickém Spa však nadchl snad všechny fanoušky, Button se kvalifikoval na třetím místě, závod dokončil o pozici hůře.
Benetton (2001)
Pro rok 2001 byl Button stále vázán smlouvou s Williamsem, ovšem příležitost dostal ve stáji Benetton, stáj v té době byla ovšem velmi nekonkurenceschopná a řadila se mezi týmy jako Prost nebo Minardi. Button se v této sezóně ukázal jen jednou, ve Velké ceně Německa získal páté místo, ovšem v celkovém souhrnu skončil až na sedmnáctém místě.
Renault (2002)
Rok na to už v Renaultu místo nebylo, Flavio Briatore se rozhodl angažovat mladého testovacího pilota Fernanda Alonsa, který byl podle italského manažéra vhodnější volbou. Čas ukázal, že Briatore se nemýlil, španělský závodník získal v roce 2005 a 2006 mistrovský titul, zatímco Button měl v té době na svém kontě teprve první vítězství.
Honda (2003-2008)
2003
Zejména v roce 2003 prokázal Button své kvality, když s průměrným vozem BAR dokázal porážet i takového mazáka, jako byl Jacques Villeneuve. Na konci sezóny mu patřilo deváté místo se sedmnácti body a první zkušeností, jaké to je, když pilot vede startovní pole.
2004
Další rok byla stáj BAR-Honda o hodně lepší, Button to potvrdil třetím místem v závodě v Malajsii. V San Marinu byl po startu z pole position Button velmi blízko vítězství, ovšem nakonec skončil až jako druhý a celou sezónu zakončil na třetím místě v poháru jezdců, za oběma piloty stáje Ferrari.
2005
Do dalšího roku nastupoval Button se smlouvou od Hondy, ačkoli se z kontraktu u Williamsu musel vykoupit, což mezi oběma stranami vyvolalo velké nepokoje. Stáj se v tomto roce příliš nepředvedla, na konto si připsala diskvalifikaci ze tří Velkých cen, z důvodů pokusu o podvod při měření hmotnosti vozu. Smůlu zažil Brit v závodě v Kanadě, kde po startu z pole position ve 46. kole havaroval a musel odstoupit.
2006
Sezóna 2006 přinesla Buttonovi jeho první vítězství v kariéře pilota Formule 1, stalo se tak ve Velké ceně Maďarska. Jinak to ale pro Buttona byla sezóna plná zklamání, před domácím publikem v Británii po souboji s Coulthardem nebodoval a několik závodů pro vlastní chyby ani nedokončil. Na konci roku mu náležela šestá příčka v poháru jezdců.
2007
Další sezóna byla plná zklamání, Honda pro rok 2007 nedokázala postavit dostatečně konkurenceschopný monopost, který by mohl konkurovat celému startovnímu poli. Pilotům zelenočerné stáje často náležela až druhá desítka startovní listiny. Patnácté místo v poháru jezdců znamenalo i to, že Button přišel o titul nejlepšího britského závodníka ve Formuli 1, který mu sebral Lewis Hamilton, závodící za McLaren.
2008
Sezóna 2008 nebyla z pohledu stáje o moc lepší, Button dokázal bodovat jen v závodě ve Španělsku, kde za šesté místo bral 3 body. Šok však přišel po sezóně, kdy Honda oznámila úmysl opustit Formuli 1, což by znamenalo i konec závodnické kariéry Jensona Buttona a Rubense Barrichella. Stáj však naštěstí odkoupil bývalý inženýr Ferrari, Ross Brawn, který si dal pro nadcházející ročník jasný cíl – udržet tým před krachem ve Formuli 1. Nastala nová éra stáje BrawnGP.
Brawn (2009)
Stáj, která měla pokračovat v tradicích Hondy a bojovat spíše v dolních patrech startovní listiny však všechny překvapila svými výkony v předsezóních testech a konkurence se jen obávala, aby stáj skvělé výkony neudržela.
Nová stáj na startovním roštu si hned v prvním závodě sezóny připsala double, Button získal své teprve druhé vítězství v kariéře a po závodě se stal jedním z hlavních kandidátů na zisk titulu. Button vyhrál i v deštivém závodě v Malajsii, kde však jezdci brali pouze polovičku získaných bodů, protože nebyla odjeta většina závodu. Až čínská Velká cena přerušila Buttonovu vítěznou šňůru, v dalším velmi napínavém závodě zvítězil Sebastien Vettel, Button obsadil až třetí místo.
Další čtyři závody však opět byli v režii britského závodníka, ze čtyřiceti možných bodů získal plný počet a jeho náskok na čele poháru jezdců stále rostl. Blížila se domácí Velká cena, kde překvapivě nebyl hlavním tématem úřadující mistr světa Lewis Hamilton, ale skvělou formu vlastnící Jenson Button. Od závodu před domácím publikem se od něj hodně čekalo, jenže Brit obsadil až šesté místo a vůbec poprvé se nevešel na stupně vítězů.
Vítězství v turecké Velké ceně se stalo Buttonovým letos vůbec posledním, především díky vzrůstající formě u konkurence, rychlost totiž našlo nejen Ferrari, ale také McLaren a nečekanou formu nabralo i BMW. Button považoval za svého největšího konkurenta v boji o titul Brazilce Rubense Barrichella, což se také naplnilo. Jenže Button dokázal Barrichella v závěru sezóny porážet a to i když se jednalo o souboj o šestou příčku. Před předposledním závodem v Brazílii byl hlavním kandidátem na zisk vítězství Rubens Barrichelo, který by se ziskem deseti bodů velmi přiblížil Buttonovi a jeho pozici lídra šampionátu. Barrichello ovládl kvalifikaci, ovšem v závodě jej zradila technika, Button se tak díky pátému místu ve Velké ceně Brazílie mohl radovat ze zisku svého prvního titulu mistra světa, který paradoxně získal na půdě svého hlavního rivala v souboji o titul šampióna – Rubense Barrichella.
Před velkou premiérou v Abu Dhabi tak již bylo o obou mistrovských titulech rozhodnuto a jezdci byli rádi, že o šampiónech nerozhodne zcela neznámá trať, kterou všichni až do příjezdu na trať znali jen vizuálně. V závodě nakonec vyhrál Vettel, ovšem Button celému světu dokázal, proč právě on by měl být mistrem světa. Během posledních kol v závodě dokázal stáhnout náskok druhého Marka Webbera a v průběhu posledních dvou kol s ním sváděl krásné souboje, které nakonec skončili lépe pro Australana, Button dojel třetí.
Po sezóně se ozvalo i několik negativních názorů, že Button si titul za výkon především v druhé části sezóny nezaslouží, ovšem ve Formuli 1 získává titul ten pilot, který má na konci roku na svém kontě nejvíce bodů, což byl tentokráte Jenson Button.
McLaren (2010-nyní)
2010
Když Mercedes oznámil odkoupení stáje Brawn, Jenson Button se rozhodl přestoupit do britského McLarenu, kde nahradil finského závodníka Heikkiho Kovalainena. Vítězství se stříbrným šípem se dočkal hned ve druhém závodě v australském Melbourne. Druhé a zároveň poslední prvenství v roce 2010 získal britský jezdec na okruhu v Číně, na stupně vítězů se posléze podíval ještě pětkrát (3x druhý, 2x třetí).
V Brazílii došlo ke konfliktu, kdy byl Jenson a několik dalších zaměstnanců McLarenu v ohrožení skupiny ozbrojenců, nikomu se ale naštěstí nic nestalo. Jenson si třetím místem v závěrečné Velké ceně Abú Dhabí zajistil celkově páté místo v poháru jezdců s počtem 214 mistrovských bodů.
2011
Ročník 2011 začal pro britského závodníka šestým místem v Austrálii, na stupně vítězů se Button podíval již ve druhé Velké ceně, kdy obsadil druhou pozici. Pravidelně se mu dařilo sbírat mistrovské body a v Kanadě se dočkal dle vlastních slov nejlepšího vítězství v jeho kariéře. V samotném závěru až do posledního kola stahoval do té doby vedoucího Sebastiana Vettela, v posledním kole udělal Němec chybu, Button toho využil a půl kola před koncem jezdce Red Bullu předjel.
Kromě závodu v Kanadě vyhrál také v Maďarsku a Japonsku, celkově nasbíral 270 mistrovských bodů a nebýt v té sezóně zcela dominantního Sebastiana Vettela s Red Bullem, který si zejména výkony v první polovině sezóny vybudoval obrovský náskok, mohl Brit jistě bojovat o zisk svého druhého mistrovského primátu až do posledního závodu.
2012
Hned v úvodním závodě v Austrálii získává Jenson Button vítězství a McLaren se zdá být velmi konkurenceschopný. Kvůli několika smolným kolizím a odstoupením z důvodů poruchy vozu ale britský závodník nedostal příležitost navázat na výsledky z předchozího ročníku.
Stejně jako v roce 2011 získal i tento rok Button celkem tři vítězství (Austrálie, Belgie, Brazílie), díky pravidelnému bodovému zisk zejména v závěru ročníku nakonec obsadil pátou příčku v poháru jezdců, celkem získal 188 mistrovských bodů.
Zejména jeho vítězství v Brazílii bylo velmi šťastné, získal jej po kolizi stájového kolegy Lewise Hamiltona a Nica Hülkenberga, kteří do té doby bojovali na prvních dvou místech. Brit Hamilton ze závodu pro poškození vozu odstoupil, Hülkenberg kolizí ztratil drahocenný čas a navíc dostal penalizaci, která jej z boje o vítězství odsunula.
Kariéra
2013 - F1: Vodafone McLaren Mercedes
2012 - F1: Vodafone McLaren Mercedes, 5. místo, 188 bodů (3 vítězství, 6 stupňů vítězů, 1 nejlepší startovní pozice, 2 nejrychlejší kola)
2011 - F1: Vodafone McLaren Mercedes, 2. místo, 270 bodů (3 vítězství, 12 stupňů vítězů, 3 nejrychlejší kola)
2010 - F1: Vodafone McLaren Mercedes, 5.místo, 214 bodů (2 vítězství, 7 stupňů vítězů, 1 nejrychlejší kolo)
2009 - F1: Brawn GP Formula 1 Team, Mistr světa, 95 bodů (6 vítězství, 9 stupňů vítězů, 4 nejlepší startovní pozice, 2 nejrychlejší kola)
2008 - F1: Honda Racing F1 Team, 18.místo, 3 body
2007 - F1: Honda Racing F1 Team, 15.místo, 6 body
2006 - F1: Lucky Strike Honda Racing F1 Team, 6.místo, 56 bodů (1 vítězství, 3 stupně vítězů, 1 nejlepší startovní pozice)
2005 - F1: Lucky Strike BAR Honda, 9.místo, 37 bodů (2 stupně vítězů, 1 nejlepší startovní pozice)
2004 - F1: Lucky Strike BAR Honda, 3.místo, 85 bodů (10 stupňů vítězů, 1 nejlepší startovní pozice)
2003 - F1: Lucky Strike BAR Honda, 9.místo, 17 bodů
2002 - F1: Mild Seven Renault F1 Team, 7.místo, 14 bodů
2001 - F1: Mild Seven Benetton Renault, 17.místo, 2 body
2000 - F1: BMW Williams F1 Team, 8.místo, 12 bodů
1999 - F3 Masters: Promatecme UK, 5.místo
1999 - F3 Macau: Promatecme Renault Fina UK, 2.místo
1999 - F3 British: 3.místo, 168 bodů
Výsledky a tabulková data
Sezóna | # | Konstruktér | Pořadí | Body celkem |
---|---|---|---|---|
2000 | 10 | Williams | 8. | 12 |
2001 | 8 | Benetton | 17. | 2 |
2002 | 15 | Renault | 7. | 14 |
2003 | 17 | B.A.R. | 9. | 17 |
2004 | 9 | B.A.R. | 3. | 85 |
2005 | 3 | B.A.R. | 9. | 37 |
2006 | 12 | Honda | 6. | 56 |
2007 | 7 | Honda | 14. | 6 |
2008 | 16 | Honda | 18. | 3 |
2009 | 22 | Brawn | 1. | 95 |
2010 | 1 | McLaren | 5. | 214 |
2011 | 4 | McLaren | 2. | 270 |
2012 | 3 | McLaren | 5. | 185 |
2013 | 5 | McLaren | 9. | 73 |
2014 | 22 | McLaren | 8. | 126 |
2015 | 22 | McLaren | 16. | 16 |
2016 | 22 | McLaren | 15. | 21 |
2017 | 22 | HRT | 20. | 0 |
2019 | 22 | McLaren | 11. | 0 |
Žádné příspěvky nenalezeny.