Konstruktér: Red Bull
Informace
Red Bull Racing je původem rakouský tým, jehož sídlo se ovšem nachází ve Velké Británii. Vlastníkem stáje je výrobce energetických nápojů Red Bull, tým vznikl roku 2004 odkoupením stáje Jaguar Racing. Roku 2005 tato společnost odkoupila i tým Minardi, který byl přejmenován na Scuderii Toro Rosso a v současné době je považován za tzv. „béčko“ Red Bullu. Šéfem rakouského týmu je aktuálně Christian Horner.
První sezonou pro nově vzniklý tým byla ta v roce 2005, kdy se jedničkou stáje stal zkušený Skot David Coulthard, bývalý závodník McLarenu. V druhém voze se pravidelně po čtyřech závodech měl střídat Christian Klien (v roce 2004 pilot Jaguaru) a Vitantonio Liuzzi, šampión F3000 z téhož roku. K původnímu plánu o střídání ale nakonec přistoupeno nebylo a Liuzzi odjel za nováčkovský tým pouze čtyři závody, přičemž získal jeden bod. O většinovou část bodového zisku se postaral právě David Coulthard, tým byl tento rok velkým překvapením a až do samotného závěru bojoval o šestou příčku v Poháru konstruktérů, kterou této stáji nakonec sebral tým BAR, jehož forma se v závěru sezóny rapidně zvedla.
Kdo čekal, že tým naváže na úspěšné tažení i v roce 2006, byl zklamán. Ačkoli do týmu přišel zkušený Adrian Newey, bývalý technický ředitel McLarenu, stáj svůj potenciál naplnit nedokázala. V průběhu celé sezony tým bojoval na hranici první desítky, přičemž maximem v tomto roce bylo třetí místo Davida Coultharda při Velké ceně Monaka. V závěrečných třech závodech ještě Christiana Kliena nahradil Robert Doornbos, ale ten bodový zisk nezaznamenal. Tým v tomto roce získal pouze 16 mistrovských bodů, v Poháru konstruktérů si oproti předchozímu ročníku ovšem nepohoršil.
Rok 2007 znamenal premiéru pro monopost Adriana Neweye, který nesl označení RB3. Vůz (stejně jako v roce 2006) poháněl agregát Ferrari, jezdecké složení se také změnilo, vedle zkušeného Coultharda tentokrát usedl australský závodník Mark Webber. Právě tento pilot se také postaral o další stupně vítězů tohoto týmu, když v chaotické Velké ceně Evropy dojel na třetím místě. Oproti předchozí sezoně zaznamenal tým určitý pokrok, ačkoli nepatřil na špičku startovního pole, své konkurenty ve středu roštu porážel pravidelně a konečným výsledkem bylo páté místo v Poháru konstruktérů, devět bodů za Williamsem.
Sezona 2008 se pro rakouský tým nevyvíjela zrovna nejlépe, ačkoli monopost pro letošní ročník nebyl o moc horší, než-li loňská verze, vůz se pravidelně potýkal s problémy a nedokázal naplnit svůj potenciál. Jezdecké složení zůstalo stejné, jako v roce předchozím. Nejlepším výsledkem bylo opět třetí místo, tentokrát se o něj zasloužil David Coulthard ve Velké ceně Kanady. Stáj nakonec skončila na sedmém místě, poprvé v historii tento tým porazila i sesterská stáj Toro Rosso, díky vítězství Sebastiana Vettela ve Velké ceně Itálie.
Nadcházející sezona přinesla několik výrazných změn. Zkušeného Davida Coultharda vystřídal mladičký Sebastian Vettel, jež se v předchozím ročníku dokázal vyznamenat několika skvělými výsledky ve voze Toro Rosso. Red Bull tento rok již nepatřil do středu startovního pole, naopak se stal jedním z kandidátů na mistrovský titul. Již ve třetím závodě získal tým premiérové vítězství, o které se postaral Němec Vettel. Stáj získala celkem šest vítězství, což byl nad očekávání dobrý výsledek. V boji o titul ale rakouská stáj podlehla týmu Brawn GP, jež byl v tomto roce opravdu bezkonkurenční. V šampionátu konstruktérů skončil tým na druhém místě, 18 bodů za prvním Brawnem. Sebastian Vettel se blýskl druhým místem v pořadí jezdců.
Rok 2010 byl prvním mistrovským počínáním Red Bullu. Stáj získala celkem devět vítězství ve Velkých cenách, ačkoli se pravidelně musela vyrovnávat s technickými problémy svých vozů. K nepříjemnosti došlo především ve Velké ceně Turecka, kdy oba vozy jely na prvních dvou příčkách, ale došlo ke vzájemné kolizi. Sebastian Vettel musel odstoupit, Mark Webber nakonec obsadil třetí místo. I přes tyto problémy mířil Red Bull do Abú Dhabí jako kandidát na mistrovský titul, ve hře byl totiž stále mladičký Sebatian Vettel, jež jako jediný mohl Fernanda Alonsa z Ferrari ohrozit. Německý pilot dokázal v závěrečné Grand Prix zvítězit, zatímco Alonso dojel až sedmý. Pro nadaného Němce to znamenalo první mistrovský titul a pro stáj Red Bull zisk prvního vítězství v Poháru konstruktérů.
I pro rok 2011 si stáj sponzorovaná výrobcem energetických drinků ponechala Sebastiana Vettela i Marka Webbera, Němec byl v první polovině sezony úspěšnější, než stájový kolega Webber. Již v polovině ročníku měl na svém kontě šest vítězství a míří tak za svým druhým titulem mistra světa.
Výsledky a tabulková data
Sezóna | Pořadí | Body celkem |
---|---|---|
2005 | 7. | 34 |
2006 | 7. | 16 |
2007 | 5. | 24 |
2008 | 7. | 29 |
2009 | 2. | 153.5 |
2010 | 1. | 498 |
2011 | 1. | 650 |
2012 | 1. | 468 |
2013 | 1. | 596 |
2014 | 2. | 405 |
2015 | 4. | 187 |
2016 | 2. | 463 |
2017 | 3. | 368 |
2018 | 3. | 419 |
2019 | 3. | 32 |
Sezóna | # | Jezdec | |
---|---|---|---|
2005 | 14 | David Coulthard | |
2005 | 15 | Christian Klien | |
2005 | 15 | Vitantonio Liuzzi | |
2005 | 37 | Scott Speed | |
2006 | 37 | Michael Ammermüller | |
2006 | 14 | David Coulthard | |
2006 | 15 | Robert Doornbos | |
2006 | 15 | Christian Klien | |
2007 | 14 | David Coulthard | |
2007 | 15 | Mark Webber | |
2008 | 9 | David Coulthard | |
2008 | 10 | Mark Webber | |
2009 | 15 | Sebastian Vettel | |
2009 | 14 | Mark Webber | |
2010 | 5 | Sebastian Vettel | |
2010 | 6 | Mark Webber | |
2011 | 1 | Sebastian Vettel | |
2011 | 2 | Mark Webber | |
2012 | 1 | Sebastian Vettel | |
2012 | 2 | Mark Webber | |
2013 | 1 | Sebastian Vettel | |
2013 | 2 | Mark Webber | |
2014 | 3 | Daniel Ricciardo | |
2014 | 1 | Sebastian Vettel | |
2015 | 26 | Daniil Kvyat | |
2015 | 3 | Daniel Ricciardo | |
2016 | 26 | Daniil Kvyat | |
2016 | 3 | Daniel Ricciardo | |
2016 | 33 | Max Verstappen | |
2017 | 3 | Daniel Ricciardo | |
2017 | 33 | Max Verstappen | |
2018 | 3 | Daniel Ricciardo | |
2018 | 33 | Max Verstappen | |
2019 | 3 | Daniel Ricciardo | |
2019 | 33 | Max Verstappen |
Žádné příspěvky nenalezeny.