Jezdec: Daniel Ricciardo
Daniel Ricciardo je australský pilot Formule 1, který se přes štace u týmů HRT a Toro Rosso dostal až do mistrovského týmu Red Bull Racing, ve kterém působí od roku 2014. Hned ve své první sezóně u rakouského týmu se dočkal i prvního vítězství, které vybojoval ve Velké ceně Kanady.
Informace
Před formulí 1
K závodění se Daniel Ricciardo dostal v devíti letech, kdy poprvé vyzkoušel řídit motokáru. Od té doby se zúčastnil několika motokárových akcí až do roku 2005, kdy vstoupil do západoaustralské Formule Ford s patnáct let starým vozem Van Diemen a sezonu zakončil na osmém místě. Půjčil si peníze na o dva roky novější Van Diemen a přihlásil se s ním do národní Formule Ford. Bohužel jeho staré auto bylo nespolehlivé a pomalé a tak závody dojížděl na šestnáctých a sedmnáctých místech a několikrát odstoupil.
Nicméně další rok vyhrál stipendium do Formule BMW Asian šampionátu s týmem Eurasia Motorsport. Hned v první sezoně vybojoval dvě vítězství a jedno pole position. Celkově v šampionátu dokončil třetí s 231 body. Tento rok se mu dostalo také možnosti zúčastnit se britské Formule BMW. V prvním závodě odstoupil, ale ve druhém se mu podařilo získat osmé místo a tři body. Na konci roku vstoupil do finále Formule BMW World a dokončil na páté pozici.
Formule Renault (2007-2008)
V roce 2007 Daniel přešel do Formule Renault s týmem RP Motorsport. Konkrétně se zúčastnil evropského a italského šampionátu, přičemž se více soustředil na italský. V tom se zúčastnil čtrnácti závodů, kdežto v evropském pouze ve čtyřech. Italský dokončil na sedmém místě se 196 body na kontě. V evropském se mu nepodařilo získat žádné body.
Ve Formuli Renault zůstal i v roce 2008, tentokrát ale místo italského šampionátu vzal útokem západoevropský. Na konci roku mladý pilot získal svůj první titul a to v západoevropském šampionátu a umístil se druhý v evropském, když ho porazil Fin Valtteri Bottas.
Formule 3 (2008-2009)
V polovině roku 2008 Ricciardo debutoval ve Formuli 3 Euroseries. S omezenými zkušenostmi s autem se kvalifikoval na osmém místě a závod dokončil na šestém.
V roce 2009 už přestoupil do britské Formule 3 na plný úvazek a to s týmem Carlin Motorsport. Také se poprvé zúčastnil Formule Renault 3.5, když závodil ve stejném týmu, jako Charles Pic, v Portugalsku. V britské Formuli 3 se ujal vedení a stal se prvním australským šampionem britské Formule 3 od roku 1989, kdy se narodil. Sezonu ukončil s 87 bodovým náskokem před Walterem Grubmüllerem. S týmem Carlin se zúčastnil i GP v Macau, ale naboural a vyřadil tím i sedm dalších jezdců.
Formule Renault 3.5 (2010-2011)
Na konci roku 2009 Ricciardo podepsal s týmem Tech 1 v sérii Formule Renault 3.5 na sezonu 2010. Kvůli nehodě na kole musel vynechat druhé předsezonní testy, ale přesto získal pole position v úvodním závodu sezony. Závod samotný pak dokončil na třetím místě. Druhý závod získal opět pole position, závod pak dokončil na druhém místě. Tyto dva skvělé výsledky mu vynesly prozatímní první místo v šampionátu. V dalším závodě ve Spa však startoval z posledního místa kvůli blokování ostatních aut v kvalifikaci. Závod dokončil až na třináctém místě. Druhý závod ve Spa pak dokončil na pátém místě.
O týden později v Monaku získal své třetí poleposition sezony a první místo si udržel až do cíle. Další dvě vítězství získal v Maďarsku a Německu, kde v obou závodech jasně dominoval. Během prvních 12 závodů Ricciardo získal 6 pole position, což mu vyneslo slova chvály od šéfa týmu Tech 1 Simona Abadieho. Vyjádřil se také, že výhra v šampionátu není nereálná.
Během prvního závodu v Anglii na Silverstonu se Ricciardo zapletl do velké nehody s Jonem Lancasterem jedoucím na prvním místě. Australan předvedl několik otoček ve vzduchu, než přistál na kola. Jeho týmový kolega Jean Eric Vergne nakonec získal vítězství pro sebe. Do druhého závodu si Australan Ricciardo zajistil další pole position a téměř celý závod vedl, avšak během posledního kola ho zradily brzy a Esteban Guerrieri ho zvládl předjet a ukrást mu vítězství.
V posledním závodu sezony byl Ricciardo pouze tři body za vedoucím šampionátu Mikgailem Aleshinem a třináct bodů před Esterbanem Guerrierim. Pro závod si zajistil osmé pole position sezony a první závod vyhrál stylem start-cíl. Do druhého závodu se kvalifikoval druhý. Na tomto místě se držel až do pitstopů, kdy ho předjeli tři z jeho rivalů a již nebyl schopen získat pozice zpět. Sezonu tak zakončil na druhém místě pouhé dva body za vítězem.
V tomto roce ho podepsal F1 tým Toro Rosso jako testovacího pilota. Také se zúčastnil testování v Abu Dhabi s týmem Red Bull Racing, kde během několika dnů překonal kvalifikační čas Sebastiana Vettela o 1.3 sekundy.
V následujícím roce Ricciardo zůstal ve Formuli Renault 3.5 a podepsal s týmem ISR, který však neměl dostatečně rychlý vůz a z dvanácti závodů získal pouze jedno vítězství, dvě pole position a celkově šest podiových umístění. Díky tomu sezonu dokončil až na pátém místě.
Formule 1
HRT (2011)
Během roku ho Red Bull Racing dotlačil do F1 do týmu HRT, kde nahradil Naraina Karthikeyana pro všechny zbývající závody roku. S pomalým vozem se pohyboval okolo 20. místa ve většině závodů. Avšak to byl záměr Red Bullu, který ho chtěl připravit na jeho následující působení v týmu Toro Rosso. To v roce 2011 potvrdilo, že v roce 2012 pro ně bude jezdit jako závodní pilot.
Toro Rosso (2012-2013)
V týmu tak společně s Jeanem-Ericem Vergnem, dřívějším týmovým kolegou, nahradil dvojici Buemi a Alguersuari, kterým nebyla nabídnuta nová smlouva.
Během úvodní a zároveň Ricciardovo domácí Velké Ceny Austrálie se mu podařilo během posledního kola předjet právě Vergneho, a tak si dojel pro deváté místo a své první dva mistrovské body.
V Malajsii doplatil na mokré podmínky a dokončil dvanáctý, kvůli přecenění situace a přezutí na pneumatiky do sucha příliš brzo. V Bahrajnu se mu povedlo do závodu kvalifikovat na šestém místě, avšak během závodu se propadl až na patnácté místo. Během velké ceny Monaka poprvé a naposledy během sezony odstoupil po startu ze třináctého místa.
Další mistrovské body se mu podařilo zajistit v závodech v Belgii, Singapuru a Koreji, kde získal další devátá místa. Jeden bod sbíral za desátá místa v Japonsku a v Abu Dhabi. Závěrečný závod v Brazílii dokončil na třináctém místě. Celkově sezonu zakončil na osmnáctém místě s deseti body.
Na konci října roku 2012 oznámilo Toro Rosso podepsání nové smlouvy s Ricciardem pro rok 2013 a rozhodně to ze strany italského týmu nebyl špatný krok. Australský závodní získal v této sezóně dvakrát více bodů než v roce 2012 a jeho nejlepším umístěním bylo dvakrát sedmé místo z Velkých cen v Číně a Itálii. Celkově tento rok skončil na čtrnáctém místě v šampionátu jezdců.
Red Bull (2014-nyní)
Talentu mladičkého Australana si samozřejmě nemohli nevšimnout u stáje Red Bull Racing, pod kterou vlastně Daniel Ricciardo závodil v průběhu celého jeho působení ve formuli 1. Když stáj pro rok 2014 hledala náhradu za zkušeného Marka Webbera, rozhodla se právě pro tohoto australského mladíka, kterého tak angažovala vedle Sebastiana Vettela.
Výsledky a tabulková data
Sezóna | # | Konstruktér | Pořadí | Body celkem |
---|---|---|---|---|
2011 | 19 | Toro Rosso | 20. | 0 |
2012 | 16 | Toro Rosso | 18. | 10 |
2013 | 19 | Toro Rosso | 14. | 20 |
2014 | 3 | Red Bull | 3. | 238 |
2015 | 3 | Red Bull | 8. | 92 |
2016 | 3 | Red Bull | 3. | 253 |
2017 | 3 | Red Bull | 5. | 200 |
2018 | 3 | Red Bull | 6. | 170 |
2019 | 3 | Red Bull | 6. | 20 |
Žádné příspěvky nenalezeny.