Jezdec: Nico Rosberg
Nico Rosberg je německý závodník Formule 1, který jezdí za Německo, dříve ale reprezentoval také Finsko, rodnou vlast svého otce, státní příslušnost má však obou států. Před samotným vstupem do Formule 1 se mu v roce 2005 podařilo vyhrát šampionát GP2, o rok později jej angažovala stáj Williams, kde působil až do roku 2009. Aktuálně hájí barvy týmu Mercedes.
Informace
Před formulí jedna
Syn finského závodníka Kekeho Rosberga, šampióna Formule 1 z roku 1982, a jeho německé ženy Siny se k motorsportu dostal již v roce 1996, kdy začal závodit na motokárách. Nico Rosberg v průběhu své kariéry soutěžil střídavě pod německým i finským občanstvím a byl velkým závodním talentem.
V roce 2000 byl v závodech motokár jeho stájovým kolegou britský pilot Lewise Hamilton. Pro rok 2002 se Rosberg přesunul do německé Formule 3, kde získal mistrovský titul. Díky dobrým výsledkům se posunul do evropského šampionátu F3, navíc do týmu svého otce, kde závodil až do sezóny 2004.
O rok později se Nico Rosberg přesunul do nově vzniklé série GP2 a s týmem ART Grand Prix získal hned v prvním ročníku mistrovský titul. To samozřejmě nadchlo bossy stájí ve Formuli 1 a později v témže roce jej jako svého závodního pilota angažoval pro rok 2006 britský Williams, kariéra ve Formuli 1 tak mohla začít.
Williams (2006-2009)
2006
Williams nepostavil příliš konkurenceschopné auto, ani start do prvního závodu se Rosbergovi příliš nevydařil, hned v prvním kole poškodil své přední přítlačné křídlo, nicméně i přesto dokázal dojet na sedmém místě a krom prvních mistrovských bodů v kariéře ve Formuli 1 si připsal také nejrychlejší kolo závodu, byl vůbec nejmladším závodníkem, kterému se to do té doby podařilo.
Skvěle se mladičkému Němci vyvedla kvalifikace v Malajsii, kde si dojel pro třetí místo na startovním roštu, jenže v závodě jej zklamala technika, konkrétně jeho motor Cosworth. Pro další body si Nico Rosberg dojel až ve Velké ceně Evropy, kde opět obsadil sedmou pozici. Bohužel pro Němce to ale byli vůbec poslední body, které v tomto ročníku získal. Odstoupil z celkem poloviny závodů celé sezóny a nakonec skončil na 17. místě v poháru jezdců s pouhými čtyřmi získanými body.
2007
Sezóna nadcházející byla lepší nejen pro Rosberga, ale také pro celý Williams. Tým opustil Mark Webber, který se přestěhoval do konkurenčního Red Bullu, nahradil jej Alexander Wurz. Do sezóny vstoupil německý závodník stejně jako loni sedmým místem v úvodním závodě a stejně jako v roce 2006 druhý závod v Malajsii nedokončil.
Williams s novými motory Toyota měl ale mnohem méně starostí s technickými problémy, Nico nedokončil pouze tři Velké ceny, navíc mnohem pravidelněji bodoval, nejlepší výsledek si vyjel v poslední Velké ceně Brazílie, kde skončil čtvrtý. Celkově nasbíral dvacet mistrovských bodů a v šampionátu skončil na deváté pozici, což byl pro německého pilota velký úspěch.
2008
Na skvělý výkon v loňském závěrečném závodě v Brazílii navázal i v úvodu sezóny 2008, v australské Velké ceně totiž vylepšil své maximum, když se svým Williamsem dojel na třetí pozici. K pravidelnému sbírání mistrovských bodů ale nedošlo, skončil celkem třikrát osmý.
Největšího úspěchu se dočkal až v Singapuru, kde se v roce 2008 jelo vůbec poprvé. Německý pilot dokonce prvně v kariéře vedl Velkou cenu, nicméně kvůli safety caru a penalizaci stop&go skončil až druhý, i tak to ale byl pro Williams a mladého Němce výborný výsledek.
Celkově si Němec oproti loňskému ročníku v celkovém hodnocení o čtyři pozice pohoršil, skončil až třináctý se ziskem sedmnácti mistrovských bodů.
2009
Tento ročník byl pro Němce Rosberga do té doby nejpovedenější sezónou, ačkoli se oproti roku 2008 ani jednou nepostavil na stupně vítězů, konečně se mu dařilo pravidelně sbírat mistrovské body, jeho maximem byla dvě čtvrtá místa z Velkých cen v Německu a Maďarsku. Celkově skončil Rosberg sedmý se ziskem 34,5 bodu. Půlbod si připsal ve druhém závodě v Malajsii, kde se kvůli nízkému počtu odjetých kol dělil bodový zisk dvěma.
Na konci sezóny se ale pro Nica Rosberga udál podstatný krok v jeho kariéře, po čtyřech letech u Williamsu totiž změnil působiště a přestoupil ke stáji Mercedes, která vznikla z v roce 2009 mistrovského týmu Brawn GP. Vedle Němce usedl jeho krajan Michael Schumacher, sedminásobný šampión Formule 1. Zdálo se, že Mercedes tedy bude mít jednu z nejkonkurenceschopnějších závodních dvojic ve startovním poli.
Mercedes (2010-2016)
2010
Jako důvod svého odchodu od Williamsu Rosberg uvedl, že mu konkurenceschopnost britských monopostů nepřijde dostatečná k tomu, aby s ním mohl vyhrávat jednotlivé závody, což po čtyřech letech ve Formuli 1 Němec samozřejmě již chtěl. Vstup do ročníku se mu velmi vyvedl, dvakrát skončil pátý, následně dvakrát třetí, dařilo se mu pravidelně bodovat a dokonce porážet zkušenějšího navrátilce Michaela Schumachera.
Rosberg nebodoval pouze ve čtyřech Velkých cenách, z toho dvakrát nedokončil. Celkem třikrát se umístil na stupních vítězů, pokaždé se jednalo o pozici bronzovou. S celkovým výsledkem své první sezóny u Mercedesu tak mohl být spokojený, v poháru jezdců skončil znovu sedmý, tentokrát se ziskem 142 bodů.
2011
Postup německého závodníka kupředu zastavil rok 2011, byť Rosberg nebodoval pouze v pěti závodech z devatenácti, jeho výsledky nebyly nijak oslnivé. Maximem byla dvě pátá místa ze závodů z Číny a Turecka, celkově v této sezóně skončil Němec znovu sedmý, získal 89 mistrovských bodů.
Po této sezóně vyjádřil Rosberg svou frustraci i do médií, kterým sdělil, že pokud mu Mercedes v nejbližší budoucnosti neposkytne vítězné auto, německý tým opustí. I přes průměrné výsledky znovu porazil zkušenějšího stájového kolegu Michaela Schumachera.
2012
V prvních dvou závodech Nico Rosberg nebodoval, což si ale vyhradil ve Velké ceně Číny, kdy si se svým Mercedesem dojel pro první vítězství v kariéře. Nechybělo mnoho a Mercedes si mohl připsat první double v historii týmu, nicméně Michaela Schumachera zradila v průběhu závodu technika. Nico Rosberg se na stupně vítězů podíval ještě jednou, v Monaku dojel druhý.
Zejména kvůli tragickému závěru sezóny ale tento ročník nebyl o moc lepší, než-li ten předchozí. Rosberg v posledních šesti závodech nebodoval, tři z nich dokonce nedokončil. Celkově sice získal o čtyři mistrovské body více než v roce 2011, v konečném pořadí si ale o dvě pozice pohoršil. I pro rok 2013 se rozhodl Nico Rosberg pokračovat se stájí Mercedes.
2013
Po třech letech působení vedle sedminásobného šampióna Michaela Schumachera došlo v jezdeckém složení Mercedesu ke změně. Legendární Schumacher se totiž již podruhé rozhodl ukončit svou závodnickou kariéru a Formuli 1 opustil. Na jeho místo byl angažovaný britský pilot Lewis Hamilton, se kterým se Rosberg znal již od motokár.
2014
Rok 2014 byl pro Rosberga prvním rokem, kdy bojoval o titul mistra světa. Jeho rivalem byl jeho týmový kolega Lewis Hamilton, který již byl mistrem světa z roku 2008. V této sezoně získal cenu za nejlepšího jezdce v kvalifikacích, vyhrál jich 11. Vyhrál pět závodů a skončil 15x na pódiu.
V posledním závodu sezonu v Abu Dhabi měl stále matematickou šanci na zisk titulu, nicméně v druhé půlce závodu ho postihly velké technické problémy. Tým ho prosil o odstoupení ze závodu, ale s velmi pomalým a rozbitým vozem Rosberg chtěl dojet do cíle, i když na titul už neměl naději. Nakonec do cíle se svým vozem dokulhal až na čtrnáctém místě a titul mistra světa šel podruhé k Hamiltonovi.
Tento rok poprvé poznal, pod jakým tlakem se může ocitnout od Hamiltona, se kterým byl do té doby velký kamarád. Netřeba říkat, že jejich rivalita v závodě o titul se na jejich vztahu drasticky podepsala.
2015
Vyzbrojen zkušenostmi se Robserg vrhl do druhého boje s Hamiltonem o šampionát. Většinu roku se mu dařilo držet s Hamiltonem krok, nicméně v druhé části sezony ho opustilo štěstí.
Začalo to odstoupením při Velké ceně Itálie, ve které ho zradil motor Mercedes, který začal uprostřed závodu hořet a Hamilton tak získal vítězství. Další rána přišla v Rusku, kde Rosberg po startu z pole-position musel odstoupit ze závodu kvůli problémům s plynovým pedálem.
Když kolotoč Formule 1 dorazil do Austinu v USA, Hamilton měl drtivý náskok v šampionátu a mohl získat titul, pokud by vyhrál závod. Ale Rosberg získal pole-position, nicméně start na mokrém okruhu nezvládl a spadl až na páté místo. Po první části závodu se ale díky svým manévrům a vhodné strategii dokázal probojovat zpátky do čela závodu, kde kontroloval většinu zbytku závodu. Nicméně deset kol před cílem mu povolily nervy pod tlakem od dorážejícího Hamiltona a udělal chybu, kvůli které vyjel mimo trati a Hamilton se dostal do vedení. Tato chyba Rosberga stála nejenom vítězství v závodu, ale i vítězství v šampionátu.
Rosberga ale toto selhání naštvalo a sezonu dokončil ve výborné formě, všechny tři závody po USA dominantně vyhrál.
2016
Tuto formu si Rosberg přinesl i do následující sezony. Dominantním způsobem vyhrál první čtyři závody sezony, zatímco Hamilton se zdál rozptýlený svým třetím titulem mistr světa. Hamilton si asi uvědomil zvyšující se tlak od Rosberga v pátém závodě sezony ve Španělsku, kdy po startu došlo ke kolizi obou pilotů a jejich odstupu ze závodu.
Po této nehodě jakoby Rosberga opustilo štěstí a Hamilton ho po několika vítězstvích, např. v Monaku a Kanadě v šampionátu dohnal. S náskokem pouhých devíti bodu Rosberg nastoupil do premiérového závodu v Baku, kde po chybě Hamiltona v kvalifikaci získal pole-position i vítězství a jeho náskok opět narostl.
V následujícím závodě v Rakousku Rosberg jel na prvním místě a bránil se před dorážejícím Hamiltonem, ale v posledním kole Rosberg svou obranu přehnal a způsobil kolizi, ze které Hamilton vyvázl dobře a dojel si pro vítězství, zatímco Rosberg se propadl na čtvrté místo. Třetí místo v Anglii a druhé v Maďarsku způsobily, že Rosberg se v šampionátu propadl za Hamiltona.
Rosberg se ale vzchopil a vyhrál následující tři závody v Belgii, Itálii a Singapuru. Pomohl mu i závod v Malajsii, kde Hamiltonovi vypověděl službu motor, zatímco Rosberg dojel na třetím místě. Následně svůj náskok ještě více zvětšil výhrou v Japonsku.
Do konce sezony už zbývaly pouhé čtyři závody a Rosberg měl tak velký náskok, že mu stačilo dojíždět na druhém místě a jednou si mohl dovolit dojet i na třetím. A vskutku, Hamilton do posledních závodů vstoupil s loveckou náladou a naprosto svou konkurenci drtil v kvalifikacích i závodech. Rosberg třikrát dojel na druhém místě.
V posledním závodě v Abu Dhabi Hamilton startoval z prvního místa a na tom také kontroloval celý závod. Rosberg odstartoval z druhého místa a musel se bránit Red Bullům a Ferrari za sebou, jejichž piloti jeli na jiných strategiích. Rosberg se tak musel dostávat zpátky na druhé místo, což se mu po odvážném manévru na Verstappena, který je známý svou velkou neochotou nechat se předjíždět, podařilo. Hamilton následně nasadil velmi pomalé tempo a držel za sebou Rosberga, čímž měl umožnit závodníkům za ním, aby ho předjeli a Rosberg nedokončil závod na pódiu, což by pro Hamiltona znamenalo zisk titulu. Rosberg se ale ubránil dotírajícímu Vettelovi i ostatním, udržel chladnou hlavu, neudělal jedinou chybu a do cíle si dojel pro druhé místo a svůj první titul mistra světa.
Pouhých pět dní poté na předávání cen FIA Rosberg oznámil, že se rozhodl svou kariéru ve Formuli 1 ukončit. Splnil si svůj sen, kterému obětoval vše, a chce se nyní věnovat své rozrůstající rodině, která ho v jeho snu podporovala.
Výsledky a tabulková data
Sezóna | # | Konstruktér | Pořadí | Body celkem |
---|---|---|---|---|
2006 | 10 | Williams | 17. | 4 |
2007 | 16 | Williams | 9. | 20 |
2008 | 7 | Williams | 13. | 17 |
2009 | 16 | Williams | 7. | 34.5 |
2010 | 4 | Mercedes | 7. | 142 |
2011 | 8 | Mercedes | 7. | 89 |
2012 | 8 | Mercedes | 9. | 93 |
2013 | 9 | Mercedes | 6. | 171 |
2014 | 6 | Mercedes | 2. | 317 |
2015 | 6 | Mercedes | 2. | 322 |
2016 | 6 | Mercedes | 1. | 385 |
2019 | 6 | Mercedes | 1. | 50 |
Žádné příspěvky nenalezeny.