Jezdec: Lewis Hamilton
Lewis Carl Davidson Hamilton (7. ledna 1985, Stevenage, Hertfordshire, Velká Británie) je závodník Formule 1 a držitel Řádu britského impéria. V letech 2008 a 2014 získal své dva mistrovské tituly.
Informace
K závodění se malý Lewis dostal už v roce 1993, kdy mu bylo osm, v Rey House Kart Circuit. Rychle začal vyhrávat závody a vyhrál i několik šampionátů Cadet Class. Když mu bylo deset let, poprvé se setkal s tehdejším šéfem McLarenu Ronem Dennisem při autogramiádě a řekl mu „Ahoj, já jsem Lewis Hamilton. Vyhrál jsem British Championship a jednoho dne chci řídit vaší formuli.“ Dennis mu do knihy jako odpověď vepsal „Zavolej mi za devět let, něco vymyslíme,“ a přidal k tomu svoje číslo.
Hamilton se v roce 1997 zúčastnil Junior Yamaha závodů a poté co v roce 1998 vyhrál Super One sérii a druhé British Championship mu Ron Dennis skutečně zavolal a zařadil ho do vývojového programu jezdců McLarenu. Tato dohoda obsahovala i možnou budoucnost v F1.
Hamilton pokračoval v menších závodních sériích jako Intercontinental A, Formula A a Formula Super A a nakonec se stal šampionem European Champion v roce 2000 s maximem možých bodů. V závodních sériích Formula A a Formula Super A byl jeho týmovým kolegou Nico Rosberg, který se také dostal do kolotoče formule 1.
British Formula Renault
Hamilton započal svou profesionální závodní kariéru v roce 2001 v British Formula Renault Winter Series. Sice hned v prvním testování boural, ale sezonu zakončil na pátém místě. Tím si vysloužil kontrakt od týmu Manor Motorsport na kompletní 2002 sezonu ve Formuli Renault UK. Hamilton tuto sezonu zakončil na třetím místě se třemi vítězstvími a třemi pole position. S týmem zůstal i v roce 2003 a vyhrál šampionát s deseti vítězstvími a 419 body. Druhý za ním se umístil Alex Lloyd s dvěma vítězstvími a 377 body. Ony dva závody vyhrál, když Hamilton měl už titul v kapse a vynechal poslední dva závody sezony, aby mohl debutovat v British Formula Three.
British Formula Three
Zde už se Hamiltonovi tolik nedařilo. V prvním závodě odstoupil a v druhém naboural do svého týmového kolegy a byl odvezen do nemocnice. Svou rychlost ovšem dokázal, když v Macau a v Koreji získal pole position.
Formula 3 Euro Series
V roce 2004 Williams F1 oznámil, že byli blízko podepsání smlouvy s Hamiltonem, avšak jejich německý dodavatel motorů BMW to zarazil. Hamilton tedy podepsal další smlouvu s McLarenem a přešel z British Formula Three do evropské Formula 3 Euro Series, kde vyhrál jeden závods a Hamilton sezonu dokončil na pátém místě.
V tomto roce také Hamilton poprvé testoval s McLarenem na britském SIlverstonu.
V roce 2005 zůstal v evropské formuli 3 s týmem ASM a dominoval celou sezonu, když vyhrál patnáct z dvaceti závodů. Mohlo to být i šestnáct, avšak Lewis byl diskvalifikován ze závodu ve Spa Francorchamps kvůli technickému porušení pravidel. Po sezoně ho britský magazín Autosport zařadil v žebříčku TOP 50 Drivers of 2005 na 24. místo.
GP2
Díky svému úspěchu ve formuli 3 s Hamiltonem podepsal GP2 tým ART Grand Prix pro rok 2006. Hamilton svou první sezonu bez problému vyhrál a porazil Nelsona Piqueta Juniora a Timo Glocka, další budoucí piloti F1.
Vyhrál závod na Nürnburgringu navzdory penalizaci za překročení rychlosti v boxové uličce. V Istambulu zase předvedl neobyčejný výkon, když se v první zatáčce roztočil a propadl na osmnácté místo, ale ve zbytku závodu se prodral na druhé místo, které získal v poslední zatáčce.
Na konci roku 2006 Kimi Räikkönen přestoupil do Ferrari a Juan Pablo Montoya do NASCAR, čímž se v McLarenu uvolnili obě místo. Jedno získal mistrsvěta Fernando Alonso a druhé místo zbylo právě na Lewise Hamiltona.
Formule 1
McLaren (2007-2012)
V jeho prvním F1 závodě v Austrálii Hamilton dokončil na třetím místě. V Bahrajnu a Barceloně dojel dokonce druhý, pokaždé za Felipem Massou ve Ferrari, čímž stanul na prvním místě v šampionátu. Tím překonal rekord Bruce McLarena jakožto nejmladšího pilota vedoucího šampionát. V Monaku dokončil opět druhý za jeho kolegou Alonsem, poněvadž mu tým doporučil, aby s ním nezávodil. V Kanadě Hamilton získal své první pole position a v závodě i své první vítězství. Ve francouzském Magny-Cours dokončil třetí za piloty Ferrari Kimim Räikkönenem a Felipem Massou. Svůj náskok v šampionátu tím rozšířil na 14 bodů.
Ve svém domácím závodě v Silverstone dokončil na třetím místě a dorovnal rekord Jima Clarka devíti pódiových umístění za sebou pro britského pilota z roku 1963.
Ve Velké Ceně Evropy během třetí části kvalifikace boural a byl odvezen do lékařského centra, takže nebyl schopen dokončit kvalifikaci a startoval desátý. Do závodu mohl znovu nastoupit, avšak kvůli těžkému dešti byl závodu zastaven a Hamilton uklouzl a sjel do štěrku. Naštěstí jeho motor stále běžel a poté, co ho jeřáb dostal zpět na dráhu, byl schopen dokončit závod na devátém místě, což bylo jeho první nebodované a nepódiové umístění. Po tomto závodě FIA zakázala jakoukoli asistenci k dostání vozu zpět na trať.
Hamilton poté vyhrál maďarskou velkou cenu po kontroverzní kvalifikaci, kdy Alonso zajel nejrychlejší čas a byl penalizován pěti místy dolů za blokování Hamiltona při výjezdu z boxové uličky. Po závodě Hamilton prohlásil, že jeho vztah s Alonsem zůstal nezměněný.
V Turecku Hamilton dokončil pátý po punktuře pneumatiky. V Itálii a Belgii Alonso Hamiltona porazil a zmenšil jeho náskok v šampionátu na dva body, avšak Hamilton kontroval vítězstvím v Japonsku, kdy Alonso v dešti naboural a zvětšil svůj náskok na dvanáct bodů. V Číně si Hamilton zajistil pole position, avšak v kvůli špatné strategii zůstal příliš dlouho na trati na sjetých pneumatikách navzdory doporučením od Bridgestonu. Na obnošených pneumatikách se sklouzl do štěrku a tam zůstal. Hamilton tudíž měl před posledním závodem náskok čtyř bodů na Alonsa a sedm bodů na třetího Räikkönena.
V posledním závodě v Brazílii měl Hamilton problémy s převodovkou a závod dokončil na sedmém místě. Závod vyhrál Räikkönen a umístil se tak v šampionátu o jeden bod před Hamiltonem i Alonsem. FIA ovšem oznámila, že vyšetřuje palivo BMW Sauberu a Williamsu pro abnormálnosti. Jestliže by byli ze závodu diskvalifikováni, titul by připadl Hamiltonovi. Nakonec však FIA neudělila žádné penalizace. McLaren se proti rozhodnutí odvolal, ačkoli Hamilton sám prohlásil, že nechce titul vyhrát kvůli diskvalifikaci ostatních jezdců. Soud odvolání McLarenu zamítl a titul tak oficiálně získal Kimi Räikkönen.
Po sezoně 2007 se Alonso vrátil do Renaultu a místo něj přišel Heikki Kovalainen. Hamilton podepsal novou smlouvu s McLarenem na pět let, do konce sezony 2012. Hamilton vyhrál kvalifikaci i první závod v Austrálii, v Malajsii ale dostal penalizaci za zdržování Nicka Heidfelda během jeho kvalifikačního kola a dokončil pátý. V Barceloně byl zpět na bedně se třetím místem. V Turecku dokončil druhý a v Monaku vyhrál další závod, čímž se dostal do vedení šampionátu. V Kanadě odstoupil poté, co neviděl Kimiho Räikkönena stát na konci boxové uličky kvůli červenému světlu na semaforu a smetl ho. Díky tomu dostal penalizaci deseti míst v kvalifikaci pro další závod ve Francii.
Ve Velké Ceně Británie vyhrál po velmi obtížných mokrých podmínkách. Jeho jízda byla poté označována jako jeho nejlepší jízda v kariéře. Sám Hamilton na to řekl, že to byla jeho nejobtížnější a nejvýznamnější výhra. Na německém Hockenheimu Lewis opět zvítězil, navzdory strategické chybě týmu. V Belgii vyhrál taktéž, ale po závodě mu byla udělena 25 vteřinová penalizace za ilegální předjetí Kimiho Räikkönena, protože si zkrátil poslední šikanu před cílovou rovinkou, čímž získal výhodu ve vyšší rychlosti. Kvůli penalizaci se propadl na třetí místo. McLaren okamžitě podal odvolání k FIA soudu pro motosport, ale to byl ihned odmítnuto.
V Itálii se Hamilton do cíle dostal až na sedmém místě, čímž se jeho náskok na druhého Massu snížil na jeden bod. V Singapuru se ovšem umístil třetí a Massa nezískal žádné body, takže svůj náskok znovu zvětšil na sedm bodů. Ve Fuji Hamilton dostal penalizaci v podobě průjezdu boxy a dokončil dvanáctý. To znamenalo, že dva závody před koncem sezony měl Hamilton náskok pět bodů na druhého Massu.
V Číně Hamilton vyhrál závod před Felipem Massou a Kimim Räikkönenem, takže do posledního závodu sezony vstupoval se sedmibodovým náskokem na Massu.
V Brazílii na Interlagosu potřeboval Hamilton dokončit nejhůře pátý za předpokladu, že Massa vyhraje závod. Ve velmi zmateném závodě se mu to podařilo. V posledním kole se v poslední zatáčce podařilo předjet Glocka, který zůstal na suchých pneumatikách v dešti, a získat páté místo. Stal se tak nejmladším mistrem světa té doby, prvním černým mistrem světa a prvním britským šampiónem od roku 1996, kdy titul získal Damon Hill.
Hamilton zahájil novou sezonu startem z 18. Místa v Austrálii. V závodě se mu podařilo předjet mnoho vozů díky nehodě Sebastiana Vettela a Roberta Kubici, a získal třetí místo po penalizaci Trulliho, který ho předjel během žlutých vlajek. Stewardi se domnívali, že to Trulli udělal na příkaz svého týmu a vyslýchali Hamiltona, zda s Trulliho týmem byli domluveni. Hamilton to popřel, avšak radiová komunikace stewardům prozradila opak. Hamilton byl diskvalifikován ze závodu za poskytování nepravdivých informací. Osobně se omluvil Charliemu Whitingovi za lhaní. Kvůli této aféře Hamilton dokonce zvažoval opuštění F1.
Během sezony bylo auto velmi nekonkurence schopné a Hamilton vítězství získal pouze v Maďarsku a v Singapuru. Další drobné body přivezl z Malajsie, Číny, Brahrajnu, Valencii, Japonsku a Brazílii. V Abu Dhabi vedl závod, ale ve dvacátém kole odstoupil, kvůli poruše brzdového systému, což bylo Hamiltonovo první odstoupení v F1 v kariéře, způsobeném technickou poruchou.
Do nové sezony Hamilton nastoupil s novým týmovým kolegou Jensonem Buttonem, mistra světa z roku 2009, který nastoupil místo Heikkiho Kovalainena, odcházejícího do nového týmu Lotus Racing.
Začátek sezony se Hamiltonovi moc nepovedl. V úvodní Velké Ceně Bahrajnu sice dokončil třetí, avšak v Austrálii dojel na šestém místě kvůli kolizi s Markem Webberem. V Malajsii zase tým podcenil počasí a nechal Lewise v dešti na suchých pneumatikách a dokončil opět na šestém. Během tohoto závodu se FIA nelíbilo jeho urputné bránění pozice vlněním ze strany na stranu. Po závodě FIA uvedla v platnost pravidlo, které povoluje pouze jeden obranný pohyb, což se mnohým pilotům nelíbilo.
V Číně se Hamiltonovi podařilo získat druhé místo za jeho týmovým kolegou Jensonem Buttonem. Během závodu se zapletl do incidentu s Red Bullem Sebastiana Vettela, za což byli oba piloti napomenuti.
V Monaku se Lewis kvalifikoval pátý a na tomto místě také dokončil závod. V Turecku Hamilton získal svoje první vítězství v sezoně a hned za ním dojel i týmový kolega Button.
V Kanadě se Lewis kvalifikoval na pole position novým kvalifikačním rekordem okruhu. Během jeho in-lap kola (kolo, během kterého pilot zajíždí do boxů) mu tým poručil ihned zastavit, kvůli nedostatku paliva, které FIA potřebovala pro kontrolu směsi. Za to si Lewis vysloužil napomenutí a McLaren pokutu 10 000 dolarů. Hamilton následovně vyhrál závod s Buttonem v zádech a ujal se vedení v šampionátu.
Ve Valencii si Alonso rádiem stěžoval, že Hamilton získal výhodu během Safety Car fáze. Lewis dostal penalizaci v podobě průjezdu boxy. Alonso i Ferrari si po závodě stěžovali, že rozhodnutí udělit penalizaci zabralo příliš času a neovlivnilo výsledek závodu (Hamilton dokončil druhý).
V domácím závodě ve Velké Británii Hamilton dokončil na slušném druhém místě, které následovalo čtvrté místo v Německu.
Ve Spa Hamilton vjel do štěrku, ale dokázal se z něj vyhrabat a dojet si pro své třetí vítězství sezony, čímž si udržel vedení v šampionátu.
O to ale vzápětí přišel, když dokončil pátý v Japonsku, druhý v Jižní Koreji a čtvrtý v Brazílii. Místo něj vedení převzal Vettel, který si ho udržel i v posledním závodu v Abu Dhabi, kde vyhrál následován právě Lewisem.
Vettel tímto ziskem titulu překonal Hamiltonův rekord nejmladšího mistra světa.
Hamilton započal novou sezonu 2011 druhým místem v Austrálii navzdory poškozené podlaze jeho McLarenu.
V Malajsii se kvalifikoval druhý, avšak závod dokončil až na sedmém místě kvůli obnošenosti pneumatik a drobnému poškození kvůli kontaktu s Ferrari Fernanda Alonsa. Po závodě byl ještě dodatečně penalizován za vlnění při bránění pozice. K jeho konečnému času bylo přičteno dalších 20 sekund, což ho v pořadí srazilo o jedno místo níže.
První vítězství přišlo až v Číně, následovalo čtvrté místo v Turecku a druhé místo ve Španělsku.
V Monaku se kvalifikoval desátý po vyvěšení červených vlajek, způsobených nehodou Sergia Péreze, předtím, než mohl zajet své letmé kolo. V závodě dostal penalizaci průjezd boxy poté, co naboural do Massy. Později v závodě Alguersuari poškodil jeho zadní přítlačné křídlo, avšak v tu samou dobu byl závod zastaven kvůli nehodě Vitalije Petrova, což týmu umožnilo zadní křídlo opravit. Po restartu závodu havaroval s Maldonadem, za což mu byla dána druhá penalizace v podobě průjezdu boxy. Po závodě byl novináři dotázán, proč je od komisařů tak často trestán. Hamilton odpověděl „Možná kvůli tomu, že jsem černý.“ Po tomto výroku se musel jít komisařům omluvit a vysvětlit, že šlo pouze o vtip.
V Kanadě Hamilton kolidoval s Markem Webberem v první zatáčce a dostal se za Buttona. Ve snaze dostat zpět ztracené pozice se svým týmovým kolegou havaroval a byl nucen odstoupit ze závodu. Oba piloti McLarenu se po závodě shodli na tom, že takové věci se holt občas stávají.
Ve Valencii a Británii Hamilton dokončil na čtvrtém místě.
V Německu získal své druhé vítězství sezony, když za sebou dokázal udržet Marka Webbera a Alonsa.
V Maďarsku byl pětkrát v boxech a dostal jednu penalizaci průjezd boxy. Dokončil čtvrtý, stejně jako v následujícím závodě v Itálii, kde dlouho zápasil s Michaelem Schumacherem, kterého odmítl obvinit za agresivní defenzivní taktiku.
V Singapuru Lewis způsobil nehodu nabouráním do Felipeho Massy, za což dostal penalizaci průjezd boxy. V po závodní tiskové konferenci Massou označen za „neschopného používat svůj mozek.“ Během rozhovorů v paddocku Massa prošel kolem Hamiltona a poplácal ho po rameni s větou „Dobrá práce, chlape, výborná,“ na což mu Hamilton řekl, aby ho nechal na pokoji.
Před závodem v Japonsku Hamilton trval na tom, že v dosavadní sezoně by nic neudělal jinak. V závodě trpěl punkturou pneumatiky a opět se zamotal do menšího incidentu s Massou. Ačkoli Ferrari se domáhalo trestu, Hamilton zůstal nepotrestán. Později Hamilton přiznal, že to trochu přeháněl, a doporučil Felipemu Massovi, aby „už vyrostl.“
V Koreji Hamilton získal poleposition, čímž přerušil řadu šestnácti po sobě jdoucích pole position pro Red Bull. Vedení mu ovšem vydrželo jen do čtvrté zatáčky, kde ho Sebastian Vettel předjel.
V první Velké Ceně Indie Hamilton získal páté místo po penalizaci za ignorování žlutých vlajek během pátečního tréninku. V závodě dokončil sedmý po dalším kontaktu s Felipem Massou.
V Abu Dhabi se Hamilton kvalifikoval druhý a závod vyhrál. V Brazílii byl nucen odstoupit ze závodu a v celkovém pořadí šampionátu se umístil až pátý.
Sestava McLarenu zůstala i třetím rokem stejná, když v závodních sedačkách zůstali jak Lewis Hamilton, tak Jenson Button.
Pro první závod v Austrálii se kvalifikoval na pole position, ale dokončil až na třetím místě po předjetí Buttonem a Vettelem.
V Malajsii dopadl podobně, když se opět kvalifikoval na poleposition, ale v závodě ho předjel Fernando Alonso a Sergio Pérez.
V Číně Hamilton zkompletoval třetí třetí místo po sobě v prvních třech závodech, když dojel za Nicem Rosbergem a Jensonem Buttonem.
V Bahrajnu se kvalifikoval na druhém místě, ale po sérii mizerných pitstopů klesl až na osmé místo.
Ve Španělsku se kvalifikoval na poleposition, avšak musel zastavit vůz, aby mu zbyl nutný vzorek paliva pro kontrolu FIA. Komisaři to shledali za porušení pravidel, představených po stejné situaci v Kanadě v roce 2010. Hamilton byl vyloučen z kvalifikace a odstartoval z boxů, navzdory tomu dokončil na osmém místě.
První vítězství přišlo v kanadské velké ceně po předjetí Fernanda Alonsa v závěrečné části závodu. Následovalo další vítězství v Maďarsku.
V Belgii byl Hamilton donucen odstoupit kvůli havárii s Romainem Grosjeanem. V Itálii Hamilton získal další pole position a zároveň závod i vyhrál, čímž si udržel malé šance na titul. V Singapuru se opět kvalifikoval na první místo, avšak odstoupil po poruše převodovky.
Po tomto závodě a po mnoha spekulacích bylo oznámeno, že Hamilton podepsal novou tříletou smlouvu s Mercedesem AMG a připojí se k Nicu Rosbergovi místo odcházejícího Michaela Schumachera.
V Abu Dhabi získal další pole position, ale už po několikáté v sezoně byl z prvního místa nucen odstoupit kvůli mechanické poruše ve prospěch Kimiho Räikkönena.
Ve zbrusu nové Grand Prix USA si spravil chuť a po předjetí Sebastiana Vettela získal vítězství.
Sezonu zakončil dalším prvním místem v kvalifikaci a dalším odstoupením, tentokrát způsobeným Nicem Hülkenbergem.
V celkovém pořadí šampionátu se umístil čtvrtý za Sebastianem Vettelem, Fernandem Alonsem a Kimim Räikkönenem.
Mercedes (2013-nyní)
Doplníme.
Výsledky a tabulková data
Sezóna | # | Konstruktér | Pořadí | Body celkem |
---|---|---|---|---|
2007 | 2 | McLaren | 2. | 109 |
2008 | 22 | McLaren | 1. | 98 |
2009 | 1 | McLaren | 5. | 49 |
2010 | 2 | McLaren | 4. | 240 |
2011 | 3 | McLaren | 5. | 227 |
2012 | 4 | McLaren | 4. | 190 |
2013 | 10 | Mercedes | 4. | 189 |
2014 | 44 | Mercedes | 1. | 384 |
2015 | 44 | Mercedes | 1. | 381 |
2016 | 44 | Mercedes | 2. | 380 |
2017 | 44 | Mercedes | 1. | 363 |
2018 | 44 | Mercedes | 1. | 408 |
2019 | 44 | Mercedes | 3. | 36 |
Žádné příspěvky nenalezeny.