Jezdec: Sebastian Vettel
Sebastian Vettel (* 3. července 1987, Heppenheim) je německý závodník, který ve formuli 1 debutoval v roce 2007 při Velké ceně USA a hned získal první mistrovský bod. V letech 2010-2013 získal se stájí Red Bull čtyři mistrovské tituly, od roku 2015 se stal závodníkem stáje Ferrari.
Informace
Před formulí 1
Německý závodník Sebastian Vettel se k motorsportu dostal v roce 1995, kdy začal závodit na motokárách a již od osmi let sbíral první úspěchy. Přestupu do německé Formule BMW se dočkal v roce 2003, vyhrál celkem pět závodů a celkově skončil druhý. O rok později ale neměl problém s ovládnutím celé této soutěže, vyhrál 18 z 20 závodů a vybojoval tak mistrovský titul.
Rok 2005 znamenal přesun do evropské série Formule 3, kde se umístil na pátém místě a hned v první sezóně získal titul nováčka roku. Mimo jiné právě v tomto ročníku Formuli 3 dominoval další mladičký talent - Brit Lewis Hamilton. Za úspěchy ve Formuli BMW se dočkal prvního testu s monopostem Formule 1, konkrétně se svezl vozem Williams FW27.
O rok později získal čtyři vítězství ve Formuli 3 a celkově obsadil druhou pozici, startoval také v šampionátu Formule Renault, kde si hned v prvním závodě po diskvalifikaci Pastora Maldonada připsal první vítězství. V dalším závodě v Belgii ho při havárii zasáhly střepy vozu a téměř přišel o svůj prst, podle prvních odhadů lékařů se zdálo, že nebude závodit minimálně několik týdnů, nakonec ale nastoupil hned k dalšímu závodu mistrů F3 a dojel šestý.
V roce 2006 dostal první příležitost v rámci závodního víkendu ve Formuli 1. U stáje BMW Sauber se posunul na místo třetího jezdce, protože z týmu byl vyhozen Jacques Villeneuve. V druhém pátečním tréninku na okruhu v Turecku nenašel mladičký Němec konkurenci a s přehledem zvítězil, stejně se mu vedlo i v obou pátečních trénincích na italské Monze.
Pro rok 2007 byl stájí BMW Sauber opět potvrzen jako testovací jezdec, i nadále pokračoval v závodech Světové série Renault, kde těsně před definitivním vstupem do Formule 1 vedl celý šampionát. Při Velké ceně Kanady 2007 ošklivě havaroval Polák Robert Kubica, který ze zdravotních důvodů nemohl nastoupit do nadcházející Grand Prix v USA a právě Sebastian Vettel byl první možnou náhradou.
BMW Sauber a Toro Rosso (2007-2008)
2007
První Velké ceny ve Formuli 1 se tedy mladý Němec Vettel dočkal na okruhu Indianapolis, kde si rozhodně nevedl špatně. Již v kvalifikaci si vedl velmi konkurenceschopně a obsadil sedmou pozici, i přes relativně málo zkušeností s vozem Formule 1 si v závodě vedl jako profesionál a nakonec dojel osmý, stal se nejmladším závodníkem v historii tohoto sportu, kterému se podařilo bodovat. Bylo mu 19 let a 349 dní.
Posledního července roku 2007 musela stáje BMW Sauber německého jezdce uvolnit, protože měl smlouvu s Red Bullem. Pro Vettela závod v USA nebyl poslední zkušeností s Velkou cenou Formule 1 v tomto roce, od závodu v Maďarsku jej totiž nasadila stáj Toro Rosso namísto propuštěného Scotta Speeda. Kromě toho tým ještě před závodem na Hungaroringu potvrdil, že Sebastian bude pro italskou stáj závodit i v roce 2008.
Ze sedmi závodů pro Toro Rosso bodoval pouze jednou, ve Velké ceně Číny si v deštivých podmínkách dojel pro senzační čtvrté místo, což byl do té doby pro italský tým nejlepší výsledek. Kromě toho ale další úspěch nezaznamenal. Celkově Vettel skončil čtrnáctý se ziskem šesti bodů.
2008
Nadcházející sezóna nezačala pro Sebastiana Vettela vůbec dobře, ani v jednom z prvních čtyřech závodů totiž nedojel do cíle. Prvních mistrovských bodů se dočkal až při závodě v Monaku, kde dojel pátý, následně si připsal jeden mistrovský bodík i za osmé místo z Kanady.
Vrcholem jeho dosavadní kariéry ale byla Velká cena Itálie, v průběhu celého závodního víkendu pršelo a Vettel byl zcela dominantní, dojel si pro pole position a následně i pro vítězství v nedělní Velké ceně. Bylo to nejen první vítězství pro Vettela ve Formuli 1, ale také pro celý tým Toro Rosso.
Vcelku povedenou sezónu uzavřel německý závodník solidním výkonem v závěrečné Velké ceně Brazílie, kde dojel těsně pod stupni vítězů. Celkově skončil Němec osmý s pětatřiceti body. Již v průběhu ročníku bylo oznámeno, že se Sebastian Vettel pro sezónu 2009 přesune do stáje Red Bull, kde nahradí odcházejícího Davida Coultharda.
Red Bull (2009-nyní)
2009
Ani start do tohoto ročníku neměl Sebastian Vettel úplně dle představ. Ani v jednom z prvních dvou závodů nedojel na bodech, což si ale vynahradil v Číně, kde si dojel pro další vítězství. V Bahrajnu dojel druhý a jako jeden z mála dokázal konkurovat těmto rok zcela dominantním vozům Brawn.
Vítězství si připsal ještě ve Velké Británii, Japonsku a Abú Dhabí. Pro Vettela to byl povedený ročník a nakonec se mohl radovat z titulu vicemistra světa. Získal celkem 84 mistrovských bodů.
2010
Sezónu odstartoval Sebastian Vettel čtvrtým místem ve Velké ceně Bahrajnu, v Austrálii ale vzápětí nedokončil Chuť si napravil ve třetím závodě v Malajsii, kde si dojel pro vítězství. Vztah mezi ním a stájovým kolegou Markem Webberem se vyostřil po kolizi v Turecku, mezi oběma jezdci došlo ke kontaktu v boji o první místo, přičemž Sebastian musel po nehodě odstoupit ze závodu, Webber dojel až třetí.
Vítězství si v průběhu sezóny připsal i ve Velké ceně Evropy a Japonska, na nově vybudovaném okruhu v Korei dlouhou dobu vedl, deset kol před koncem jej ale zradila technika. Po závodě k překvapení všech na zisk mistrovského titulu rezignoval. Šance na jeho zisk byla před závěrečnými závody velmi nízká, Sebastian ale dokázal zvítězit v Brazílii i v Abú Dhabí a protože Fernando Alonso svůj náskok promrhal, mohl se Sebastian Vettel radovat z prvního mistrovského titulu ve Formuli 1. Získal jej s 256 mistrovskými body, s náskokem jen čtyř bodů na druhého Alonsa.
2011
Rok 2011 byl pro Sebastiana jak z říše snů. Vyhrál 11 z 19 Velkých cen, na stupně vítězů se nepodíval jen dvakrát, před domácím publikem dojel čtvrtý, v předposledním závodě v Abú Dhabí kvůli poškozené pneumatice odstoupil již v prvním kole.
Díky obrovské dominanci Red Bullu patřil tento ročník mezi ty nudnější, Sebastian Vettel nechal vzpomenout na zlatou éru Michaela Schumachera, který podobným způsobem dominoval sezóně 2002. Německý pilot získal neuvěřitelných 392 bodů a s předstihem se tak mohl radovat z druhého titulu.
2012
První polovina ročníku patřila mezi ty průměrnější, ve vyrovnané konkurenci se dočkal jen jediného vítězství v Bahrajnu. Sebastianova dominantní éra se ale vrátila v Singapuru, kde zvítězil a odstartoval šňůru čtyř vítězných závodů, díky kterým se vyhoupl do čela průběžného pořadí.
Ačkoli byl Fernando Alonso v posledních závodech pravidelně lepší, na návrat na čelo tabulky mu to nestačilo, zisk mistrovského titulu si Sebastian Vettel pohlídlal i v závěrečné Velké ceně Brazílie, kde se sice po prvním kole dostal do potíží a propadl se až na poslední místo, bojovat nepřestal a nakonec dojel šestý, což mu i přes druhé místo Španěla Alonsa stačilo k zisku třetího titulu.
Celkem získal Sebastian Vettel 281 mistrovských bodů.
Kariéra
2007 - WS Renault: Carlin Motorsport, 5.místo, 74 bodů (1 vítězství, 4 stupně vítězů, 1 nejlepší startovní pozice, 1 nejrychlejší
2006 - WS Renault: Carlin Motorsport, 3 závody, 15.místo, 31 bodů (2 vítězství, 1 nejlepší startovní pozice)
2006 - F3 Masters: ASM Formule 3, 6.místo
2006 - F3 Macau: Carlin Motorsport, 23.místo
2006 - F3 Euro: ASM Formule 3, 2.místo, 75 bodů (4 vítězství, 9 stupňů vítězů, 1 nejlepší startovní pozice, 5 nejrychlejších kol)
2005 - F1 Testy: BMW WilliamsF1 Team
2005 - F3 Masters: ASL-Mücke Motorsport, 11.místo
2005 - F3 Macau: ASM Formule 3, 3.místo
2005 - F3 Euro: ASL-Mücke Motorsport, 5.místo, 63 bodů (6 stupnů vítězů, 1 nejrychlejší kolo)
2005 - F3 Euro (R): Mistr světa, 157 bodů
2005 - F3 Spain: Racing Engineering, 1 závod, 15.místo, 8 bodů (1 stupeň vítězů)
2004 - F.BMW ADAC: ADAC Berlin-Brandenburg e.V., Mistr světa, 387 bodů (18 vítězství, 20 stupňů vítězů, 14 nejlepších startovních pozic, 13 nejrychlejších kol)
2003 - F.BMW ADAC: Eifelland Racing, 2.místo, 216 bodů (5 vítězství, 12 stupňů vítězů, 5 nejlepších startovních pozic, 4 nejrychlejší kola)
Výsledky a tabulková data
Sezóna | # | Konstruktér | Pořadí | Body celkem |
---|---|---|---|---|
2006 | 38 | Sauber | 20. | 0 |
2007 | 10 | BMW | 14. | 6 |
2008 | 15 | Toro Rosso | 8. | 35 |
2009 | 15 | Red Bull | 2. | 84 |
2010 | 5 | Red Bull | 1. | 256 |
2011 | 1 | Red Bull | 1. | 392 |
2012 | 1 | Red Bull | 1. | 289 |
2013 | 1 | Red Bull | 1. | 397 |
2014 | 1 | Red Bull | 5. | 167 |
2015 | 5 | Ferrari | 3. | 278 |
2016 | 5 | Ferrari | 4. | 217 |
2017 | 5 | Ferrari | 2. | 317 |
2018 | 5 | Ferrari | 2. | 320 |
2019 | 5 | Ferrari | 4. | 30 |
Žádné příspěvky nenalezeny.