Jezdec: Heikki Kovalainen
Informace
Začátky na motokárách
Asi jako každý závodník začínal i Kovalainen na motokárách. Jeho začátek nemalé kariéry se datuje od roku 1991 a vydržel v nich nepřetržitých devět let. V roce 1999 se umístil na druhém místě ve finském šampionátu třídy Formula A a o rok později se už mohl pyšnit titulem pro Skandinávského šampióna v této kategorie. Dostalo se mu také ocenění pro „Nejlepšího finského pilota roku“.
2001 - Nováček roku
Začala profi kariéra jezdce, který toho určitě má ještě mnoho před sebou. První štací byla Brittish Formule Renault. V předchozím roce zde začínal i jeho krajan, tehdy neznámý Kimi Räikkönen. Kovalainen se umístil na čtvrtém místě, dvakrát vyhrál a stejný počet měl na svém kontě pole position. Nadále měl na svém kontě tři kola a na konci sezony mu byl udělen primát „Nováček roku 2001“.
2002 ve jménu Renaultu, aneb opět Nováčkem roku
Mladičký Fin přitahoval pozornost speciálního programu Renaultu pro mladé jezdce a tak se v tomto roce dostal do British Formula 3. Zakotvil v týmu Fortec, jenž měl k dispozici motory od Renaultu. Celkově Heikki skončil třetí a byl opět vyhlášen Nováčkem roku.
2003 - Série Nissan, pouze jeden triumf
Kovalainen vstoupil do Světové série Nissan vlastněné Renaultem. V týmu Gabord byl společně s příštím kolegou z Renaultu Franckem Montagnym, jenž přesvědčivě celý šampionát vyhrál. Kovalainen triumfoval pouze v jednom zápase.
2004 - První velký úspěch
Heikki zůstal ve Světové sérii Nissan a dokázal se 192 body (šest vítězství) skončit první. Poprvé se dostal do Závodu šampiónů a jako první jezdec, který nepůsobil v rally dokázal vyhrát tuto trofej. Cesta do finále, kde porazil Sébastiena Loeba 2:0 vedla v prvním kole přes Davida Coultharda, v druhém přes Jeana Aleisiho a v semifinále Kovalainenovi nestačil skoro o deset sekund Michael Schumacher! Společně s krajanem Marcusem Grönholmem pak soutěžil o Pohár národů, kde však kvůli problémům s Heikkiho vozem Ferrari 360 Modena skončili druzí, právě za Loebem.
2005 - GP2 Series
V tomto roce Kovalainen vstoupil do nástupce Formule 300 – GP2 Series. Do noého šampionátu se zapsal zlatým písmem, když vyhrál první závod. Dlouho, společně s týmem Arden International vedl celý seriál, v koncovce sezony však převzal vedení Nico Rosberg a na konci jeho náskok na druhého Kovalainena činil rovných patnáct bodů. V tomto roce skončil v Závodě šampiónů v semifinále proti Tomovi Kirstenovi. Objevil se také v díle Top Gear s maskou Stig a jako první (a nadlouho jediný) zajel jedno kolo pod šedesát sekund.
Úvod do F1 - 23 000km za volantem
Kovalainen nejprve začínal jako druhý testovací jezdec v Renaultu za Franckem Montagnym. Toho v jeho roli vystřídal na sklonku roku 2005 a celý následující rok testoval pro francouzskou stáj. Natestoval přes 23 tisíc kilometrů. Po odchodu Fernanda Alonsa do mclarenu mu byla dána šance v královně motosportu a oficiálně byl jmenován do role druhého jezdce 6. září roku 2006.
2007 - Trpká realita
Takového úvodu jako v McLarenu se u renaultu Kovalainen nedočkal. Po prvním závodě, kdy i nutno přiznat díky velkému množství chyb dojel desátý, přiznal šéf stáje, Flavio Briatora, že je z výkonu perspektivního Fina zklamán. Druhý závod v Malajsii přinesl zlepšení, Kovalainen si přijel pro jeden bod za osmé místo. Nadále získával body a v zámořských závodech se mu dokonce podařilo porazit tehdejšího týmového kolegu Giancarla Fisichellu. Na Brazílii 2007 zřejmě bude vzpomínat hořkosladce. Sice po závodě bylo jasné, že se umístil na 7. místě se třiceti body před stájovým kolegou. Ovšem, také bohužel pro něj, závod nedokončil a přišel o primát jezdce, který dojel do cíle v každém závodě.
2008 - Opět v barvách McLarenu
Možná se Kovalainen mohl cítit jako vyhnanec. Renault oznámil jezdeckou dvojici pro příští sezonu a mladý Fin si musel začít hledat nové působiště. 14. prosince 2007 byl oficiálně už potvrzen jako stájový kolega Lewise Hamiltona. Dalo by se říct, že proběhl hokejový trejd. Ačkoliv Kovalainen se ve svém prvním působení ve stáji hodně od Alonsa měnil. Snažil se od prvních dnů o největší začlenění se do týmu, dokonce navštívil také továrnu ve Wokingu, aby se seznámil s jednotlivými inženýry. Heikkiho si ve stáji nesmírně vážili a jako první představil zbrusu nový vůz MP4-23. Společně s testovacím jezdcem Pedrem de la Rosou společně „zvládli“ šedesát devět kol. Hned na druhý den se mohl srovnat s kolegou Hamiltonem a zaostal za ním pouze o 33 desetin. První závod se mu vydařil i nevydařil. Kovalainen se po závodě plném strasti, do kterého se kvalifikoval jako třetí, na trať však mnohokrát vyjel safety car, Kovalainen se „dokázal“ propadnout na chvost, vrátit až na čtvrté místo. Avšak potom omylem stisknul omezovač rychlosti a dojel pátý.
2009 - Problémy a trápení
Od začátku sezony se McLaren trápil a zaostával za rivaly. Několikrát odstoupil, avšak v Číně získal první body pro McLaren. Vůz se začal zlepšovat a Heikki pravidelně bodoval, sezonu zakončil na 12. místě s 22 body, přičemž odstoupil pětkrát. Na konci sezony se dozvěděl, že McLaren pro další sezonu podepsal mistra světa Jensona Buttona a Fin byl bez práce.
2010 - Nový začátek
V roce 2010 do F1 vstoupili tři nové týmy - HRT, Virgin Racing a Lotus Racing. S tím třetím Heikki podepsal smlouvu a stal se týmovým kolegou Jarna Trulliho. Zajímavé je, že nové týmy často trpí nedostatkem financí, jako například HRT, takže jezdci u nich za svou sedačku musí platit, avšak Lotus naopak platil oba své piloty. Heikki celou sezonu zajížděl slušné výsledky, ale byl zapleten do několika velkých incidentů. První s Markem Webberem ve Valencii, kdy Mark neubrzdil svůj vůz a najel zezadu do Fina a byl katapultován do vzduchu. Druhý se stal v Singapuru, kde Heikkiho vůz začal hořet a místo toho, aby svůj vůz dovezl do pit-lane, odstavil ho na cílové rovince a začal ho sám hasit, čímž od diváků získal potlesk a začalo se mu přezdívat Fireman (hasič).
2011 - Team Lotus
Heikki zůstal v tomto novém týmu, který se přejmenoval na Team Lotus, čímž chtěl navázat na úspěšný tým Lotus. Několikrát kolidoval a měl několik poruch, ale dokázal se několikrát protlouct i do středu pole na místech jako 14., 15. nebo 16. Heikki znovu porazil svého týmového kolegu Jarna Trulliho (zaskočeného Karunem Chandhokem), které porazil v kvalifikaci v 17 z 19 závodů. Šéf týmu Tony Fernandes Heikkiho chválil a byl spokojen s jeho výkony po celou sezonu.
2012 - Caterham
Fin zůstal v týmu, tentokrát přejmenovaném na Caterham F1 Team s novým kolegou Vitaly Petrovem, který přišel z Lotusu Renault, kde ho nahradil Kimi Räikkönen. Heikki podával vyrovnané výsledky, pravidelně porážel týmového kolegu a dokončil všechny závody až na úvodní Velkou Cenu Austrálie. Po sezoně se s vedením týmu nedokázal domluvit a pro rok 2013 zůstal bez práce.
Kariéra
2013 - F1: Caterham F1 Team, Pozice testovacího jezdce
2012 - F1: Caterham F1 Team, 22. místo
2011 - F1: Team Lotus, 22. místo
2010 - F1: Lotus Racing, 20. místo
2009 - F1: Vodafone McLaren Mercedes, 12.místo, 22 bodů
2008 - F1: Vodafone McLaren Mercedes, 7.místo, 53 bodů (1 vítězství, 3 stupně vítězů, 1 nejlepší startovní pozice, 2 nejrychlejší kola)
2007 - F1: ING Renault F1 Team, 7.místo, 30 bodů (1 stupeň vítězů)
2006 - F1 Testy: Mild Seven Renault F1 Team
2005 - F1 Testy: Mild Seven Renault F1 Team
2005 - GP2: Arden International, 2.místo, 105 bodů (5 vítězství, 12 stupňů vítězů, 2 nejlepší startovní pozice, 1 nejrychlejší kolo)
2004 - F1 Testy: Mild Seven Renault F1 Team, European Minardi Cosworth
2004 - Nissan-WS: Pons Racing, Mistr světa, 184 bodů (6 vítězství, 11 stupňů vítězů, 9 nejlepších startovních pozic, 8 nejrychlejších kol)
2003 - Nissan-WS: Gabord Competicion, 2.místo, 131 bodů (1 vítězství, 4 stupně vítězů, 3 nejlepší startovní pozice, 1 nejrychlejší kolo)
2002 - F3 Masters: Fortec Motorsport, 4.místo
2002 - F3 Macau: Fortec Motorsport, 2.místo
2002 - F3 British: 3.místo, 256 bodů
2001 - F3 Macau: Fortec Motorsport, 8.místo
2001 - F.Renault 2.0 UK: Fortec Motorsport, 4.místo, 243 bodů (2 vítězství, 5 stupňů vítězů, 2 nejlepší startovní pozice, 3 nejrychlejší kola)
Výsledky a tabulková data
Sezóna | # | Konstruktér | Pořadí | Body celkem |
---|---|---|---|---|
2007 | 4 | Renault | 7. | 30 |
2008 | 23 | McLaren | 7. | 53 |
2009 | 2 | McLaren | 11. | 22 |
2010 | 19 | Team Lotus | 20. | 0 |
2011 | 20 | Lotus | 20. | 0 |
2012 | 20 | Caterham | 19. | 0 |
2013 | 21 | Team Caterham | 19. | 0 |
Žádné příspěvky nenalezeny.