Velká Británie

Konstruktér: Caterham F1 Team

Název:
Caterham F1 Team
Země původu:
Velká Británie
Sídlo:
Ironside Way, NR9 4LF Hingham, United Kingdom
Poslední úprava:
21.4.2016 21:38
Stáj Caterham působila ve Formuli 1 pod názvem Lotus Racing už od roku 2010. Po tahanicích o název Lotus změnil tým jméno na Caterham, se kterým se v šampionátu prezentoval v letech 2012 až 2014. Stáj však závěrečný ročník kvůli finančním problémům ani řádně nedokončila a o pár týdnů později bylo oznámeno zkrachování celého projektu.

Informace

Tým Tonyho Fernandese vstoupil do Formule 1 v roce 2010 jako jedna ze tří nováčkovských stájí (kromě Lotusu také Virgin a HRT). Hned v prvním roce byla stáj nejlepším týmem z nováčků, i když si na své konto nepřipsala ani jeden mistrovský bod. Soudní tahanice mezi Fernandesem a lidmi, kteří si nárokovali právo na jméno Lotus, měli za následek to, že stáj musela být přejmenována na Caterham. S tímto názvem tým působil ve Formuli 1 od roku 2012. Ještě v roce 2011 se tým coby Lotus Racing umístil jako nejlepší nebodující tým.

2012

Caterham měl s novým názvem původně pokračovat v nezměněné sestavě a do zelených vozů měli usednout Jarno Trulli a Heikki Kovalainen. V únoru ale bylo oznámeno, že italského závodníka nahradí Rus Vitaly Petrov. Tým se přestěhoval do jiného sídla nedaleko vesničky Leafield. Caterham byl také s vozem CT01 vůbec první stájí, která ve Formuli 1 nasadila systém KERS.

V prvním závodě neviděl ani jeden vůz cíl, postupně se ale forma zelených formulí začala zlepšovat. Maximem stáje bylo v průběhu sezony třinácté místo z Monaka, Valencie a Abú Dhabi. Ještě před posledním podnikem sezony to vypadalo, že nejlepším nebodujícím týmem bude tento rok Marussia. Jenže historický výsledek pro tým vyjel v závěrečné Velké ceně Brazílie Heikki Kovalainen, který obsadil jedenácté místo a týmu tak zajistil desátou příčku v Poháru konstruktérů.

2013

Pro rok 2013 stáj kompletně změnila jezdecké složení. Namísto zkušených závodníků byl angažován Charles Pic z Marussie a vedle něj nováček Giedo van der Garde. V březnu pak Caterham představil ještě rezervními piloty, kterými se stali Alexander Rossi a Ma Qinghua.

Právě nováček van der Garde vybojoval pro tým vůbec nejlepší kvalifikační umístění v historii, když v belgickém Spa vyjel čtrnácté místo. I když měl tým v průběhu celého roku konkurenceschopnější vůz než konkurenční Marussia, v Poháru konstruktérů nakonec tentokrát skončil až za svými úhlavními soky - na jedenáctém místě. Caterham a Marussia byly v tomto roce jedinými týmy, které nebodovaly.

2014

I pro rok 2014 tým kompletně obměnil jezdecké složení. Angažováni byli Marcus Ericsson a Kamui Kobayashi. Šéf stáje Tony Fernandes zaměstnancům týmu ještě před sezonou sdělil, že pokud se výkony týmu během ročníku 2014 nezlepší, svůj post opustí. Caterham však ani tento rok nezaznamenal žádný mistrovský bod, zatímco Marussia se tohoto historického úspěchu dočkala zásluhou devátého místa Julese Bianchiho ve Velké ceně Monaka.

Jenže tým trápily mnohem větší starosti. V létě 2014 bylo oznámeno, že vedení týmu se otřásá v základech. Stalo se toho mnoho. Například Kamui Kobayashi překvapivě nezávodil v belgickém Spa a v jeho voze dostal pro jeden závod příležitost André Lotterer, trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans a bývalý testovací jezdec Jaguaru. Kvůli rostoucím problémům dostal tým výjimku od Bernieho Ecclestona a nemusel startovat v USA a Brazílii, pro závěrečný podnik v Abú Dhabi se však vrátil. Vedle Kamuie Kobayashiho usedl nováček Will Stevens a dojel sedmnáctý.

Před sezonou 2015 bylo představeno provizorní složení startovní listiny a Caterham na tomto seznamu i přes jasné finanční problémy figuroval. Během závodního víkendu v Brazílii 2014 tým začal shánět peníze na start v nové sezoně i alternativními způsoby. Uspořádal sbírku mezi fanoušky, ale ani úspěšný crowdfunding nepomohl. Majetek byl prodán v dražbě a stáj oficiálně zkrachovala.

Fotogalerie

Lotus Racing na startu debutové sezony v Bahrajnu 2010 (foto: Lotus Racing)

Lotus Racing na startu debutového závodu v Bahrajnu 2010 (foto: Lotus Racing)V roce 2010 se tým Lotus Racing stal nejlepším nováčkem (foto: Lotus Racing)

Vitaly Petrov na startu Velké ceny Brazílie 2012, kde dojel jedenáctý (foto: Caterham)Vitaly Petrov slaví zisk jedenáctého místa, historické umístění pro Caterham (foto: Caterham)

V Monaku 2014 tým vyrovnal nejlepší výsledek, Marcus Ericsson dojel jedenáctý (foto: Caterham)Poslední závod pro Caterham. Kamui Kobayashi během Velké ceny Abú Dhabi 2014 (foto: Caterham)



Výsledky a tabulková data

Sezóna Pořadí Body celkem
2012 10. 0
2013 10. 0
2014 10. 0
Název   Okruh Umístění Body
Velká cena Austrálie 2012 Austrálie Melbourne Grand Prix Circuit RET, RET 0
Velká cena Malajsie 2012 Malajsie Sepang 16., 18. 0
Velká cena Číny 2012 Čína Shanghai International Circuit 18., 23. 0
Velká cena Bahrajnu 2012 Bahrajn Bahrain International Circuit 16., 17. 0
Velká cena Španělska 2012 Španělsko Circuit de Catalunya 16., 17. 0
Velká cena Monaka 2012 Monako Circuit de Monaco 13., RET 0
Velká cena Kanady 2012 Kanada Circuit Gilles Villeneuve 18., 19. 0
Velká cena Evropy 2012 Španělsko Valencia street 13., 14. 0
VC Velké Británie 2012 Velká Británie Silverstone 17., DNS 0
Velká cena Německa 2012 Německo Hockenheim 16., 19. 0
Velká cena Maďarska 2012 Maďarsko Hungaroring 17., 19. 0
Velká cena Belgie 2012 Belgie Spa-Francorchamps 14., 17. 0
Velká cena Itálie 2012 Itálie Monza 14., 15. 0
Velká cena Singapuru 2012 Singapur Marina Bay 15., 19. 0
Velká cena Japonska 2012 Japonsko Suzuka 15., 17. 0
Velká cena Koreje 2012 Jižní Korea Korea International Circuit 16., 17. 0
Velká cena Indie 2012 Indie Buddh International Circuit 17., 18. 0
Velká cena Abú Dhabi 2012 Spojené arabské emiráty Yas Marina Circuit 13., 16. 0
Velká cena USA 2012 Spojené státy Circuit Of The Americas 17., 18. 0
Velká cena Brazílie 2012 Brazílie Interlagos 11., 14. 0
Velká cena Austrálie 2013 Austrálie Melbourne Grand Prix Circuit 16., 18. 0
Velká cena Malajsie 2013 Malajsie Sepang 14., 15. 0
Velká cena Číny 2013 Čína Shanghai International Circuit 16., 18. 0
Velká cena Bahrajnu 2013 Bahrajn Bahrain International Circuit 17., 21. 0
Velká cena Španělska 2013 Španělsko Circuit de Catalunya 17., RET 0
Velká cena Monaka 2013 Monako Circuit de Monaco 15., RET 0
Velká cena Kanady 2013 Kanada Circuit Gilles Villeneuve 18., RET 0
VC Velké Británie 2013 Velká Británie Silverstone 15., 18. 0
Velká cena Německa 2013 Německo Nürburgring 17., 18. 0
Velká cena Maďarska 2013 Maďarsko Hungaroring 14., 15. 0
Velká cena Belgie 2013 Belgie Spa-Francorchamps 16., RET 0
Velká cena Itálie 2013 Itálie Monza 17., 18. 0
Velká cena Singapuru 2013 Singapur Marina Bay 16., 19. 0
Velká cena Koreje 2013 Jižní Korea Korea International Circuit 14., 15. 0
Velká cena Japonska 2013 Japonsko Suzuka 18., RET 0
Velká cena Indie 2013 Indie Buddh International Circuit RET, RET 0
Velká cena Abú Dhabi 2013 Spojené arabské emiráty Yas Marina Circuit 18., 19. 0
Velká cena USA 2013 Spojené státy Circuit Of The Americas 19., 20. 0
Velká cena Brazílie 2013 Brazílie Interlagos 18., RET 0
Velká cena Austrálie 2014 Austrálie Melbourne Grand Prix Circuit RET, RET 0
Velká cena Malajsie 2014 Malajsie Sepang 13., 14. 0
Velká cena Bahrajnu 2014 Bahrajn Bahrain International Circuit 15., RET 0
Velká cena Číny 2014 Čína Shanghai International Circuit 18., 20. 0
Velká cena Španělska 2014 Španělsko Circuit de Catalunya 20., RET 0
Velká cena Monaka 2014 Monako Circuit de Monaco 11., 13. 0
Velká cena Kanady 2014 Kanada Circuit Gilles Villeneuve RET, RET 0
Velká cena Rakouska 2014 Rakousko A1-Ring 16., 18. 0
Velká cena Velké Británie 2014 Velká Británie Silverstone 15., RET 0
Velká cena Německa 2014 Německo Hockenheim 16., 18. 0
Velká cena Maďarska 2014 Maďarsko Hungaroring RET, RET 0
Velká cena Belgie 2014 Belgie Spa-Francorchamps 17., RET 0
Velká cena Itálie 2014 Itálie Monza 17., 20. 0
Velká cena Singapuru 2014 Singapur Marina Bay 15., RET 0
Velká cena Japonska 2014 Japonsko Suzuka 17., 19. 0
Velká cena Ruska 2014 Rusko Sochi Autodrom 19., RET 0
Velká cena Abu Dhabi 2014 Spojené arabské emiráty Yas Marina Circuit 17., RET 0

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.