Finsko

Jezdec: Heikki Kovalainen

Jméno
Heikki Kovalainen
Datum narození
19.10.1981
Národnost
Finsko
Poslední úprava
26.5.2013 18:34

Informace

Začátky na motokárách

Asi jako každý závodník začínal i Kovalainen na motokárách. Jeho začátek nemalé kariéry se datuje od roku 1991 a vydržel v nich nepřetržitých devět let. V roce 1999 se umístil na druhém místě ve finském šampionátu třídy Formula A a o rok později se už mohl pyšnit titulem pro Skandinávského šampióna v této kategorie. Dostalo se mu také ocenění pro „Nejlepšího finského pilota roku“.

2001 - Nováček roku

 Začala profi kariéra jezdce, který toho určitě má ještě mnoho před sebou. První štací byla Brittish Formule Renault. V předchozím roce zde začínal i jeho krajan, tehdy neznámý Kimi Räikkönen. Kovalainen se umístil na čtvrtém místě, dvakrát vyhrál a stejný počet měl na svém kontě pole position. Nadále měl na svém kontě tři kola a na konci sezony mu byl udělen primát „Nováček roku 2001“.

2002 ve jménu Renaultu, aneb opět Nováčkem roku

 Mladičký Fin přitahoval pozornost speciálního programu Renaultu pro mladé jezdce a tak se v tomto roce dostal do British Formula 3. Zakotvil v týmu Fortec, jenž měl k dispozici motory od Renaultu. Celkově Heikki skončil třetí a byl opět vyhlášen Nováčkem roku.

2003 - Série Nissan, pouze jeden triumf

Kovalainen vstoupil do Světové série Nissan vlastněné Renaultem. V týmu Gabord byl společně s příštím kolegou z Renaultu Franckem Montagnym, jenž přesvědčivě celý šampionát vyhrál. Kovalainen triumfoval pouze v jednom zápase.

2004 - První velký úspěch 

 Heikki zůstal ve Světové sérii Nissan a dokázal se 192 body (šest vítězství) skončit první. Poprvé se dostal do Závodu šampiónů a jako první jezdec, který nepůsobil v rally dokázal vyhrát tuto trofej. Cesta do finále, kde porazil Sébastiena Loeba 2:0 vedla v prvním kole přes Davida Coultharda, v druhém přes Jeana Aleisiho a v semifinále Kovalainenovi nestačil skoro o deset sekund Michael Schumacher! Společně s krajanem Marcusem Grönholmem pak soutěžil o Pohár národů, kde však kvůli problémům s Heikkiho vozem Ferrari 360 Modena skončili druzí, právě za Loebem.

2005 - GP2 Series

 V tomto roce Kovalainen vstoupil do nástupce Formule 300 – GP2 Series. Do noého šampionátu se zapsal zlatým písmem, když vyhrál první závod. Dlouho, společně s týmem Arden International vedl celý seriál, v koncovce sezony však převzal vedení Nico Rosberg a na konci jeho náskok na druhého Kovalainena činil rovných patnáct bodů. V tomto roce skončil v Závodě šampiónů v semifinále proti Tomovi Kirstenovi. Objevil se také v díle Top Gear s maskou Stig a jako první (a nadlouho jediný) zajel jedno kolo pod šedesát sekund.

Úvod do F1 - 23 000km za volantem

 Kovalainen nejprve začínal jako druhý testovací jezdec v Renaultu za Franckem Montagnym. Toho v jeho roli vystřídal na sklonku roku 2005 a celý následující rok testoval pro francouzskou stáj. Natestoval přes 23 tisíc kilometrů. Po odchodu Fernanda Alonsa do mclarenu mu byla dána šance v královně motosportu a oficiálně byl jmenován do role druhého jezdce 6. září roku 2006.

2007 - Trpká realita

 Takového úvodu jako v McLarenu se u renaultu Kovalainen nedočkal. Po prvním závodě, kdy i nutno přiznat díky velkému množství chyb dojel desátý, přiznal šéf stáje, Flavio Briatora, že je z výkonu perspektivního Fina zklamán. Druhý závod v Malajsii přinesl zlepšení, Kovalainen si přijel pro jeden bod za osmé místo. Nadále získával body a v zámořských závodech se mu dokonce podařilo porazit tehdejšího týmového kolegu Giancarla Fisichellu. Na Brazílii 2007 zřejmě bude vzpomínat hořkosladce. Sice po závodě bylo jasné, že se umístil na 7. místě se třiceti body před stájovým kolegou. Ovšem, také bohužel pro něj, závod nedokončil a přišel o primát jezdce, který dojel do cíle v každém závodě.

2008 - Opět v barvách McLarenu

 Možná se Kovalainen mohl cítit jako vyhnanec. Renault oznámil jezdeckou dvojici pro příští sezonu a mladý Fin si musel začít hledat nové působiště. 14. prosince 2007 byl oficiálně už potvrzen jako stájový kolega Lewise Hamiltona. Dalo by se říct, že proběhl hokejový trejd. Ačkoliv Kovalainen se ve svém prvním působení ve stáji hodně od Alonsa měnil. Snažil se od prvních dnů o největší začlenění se do týmu, dokonce navštívil také továrnu ve Wokingu, aby se seznámil s jednotlivými inženýry. Heikkiho si ve stáji nesmírně vážili a jako první představil zbrusu nový vůz MP4-23. Společně s testovacím jezdcem Pedrem de la Rosou společně „zvládli“ šedesát devět kol. Hned na druhý den se mohl srovnat s kolegou Hamiltonem a zaostal za ním pouze o 33 desetin. První závod se mu vydařil i nevydařil. Kovalainen se po závodě plném strasti, do kterého se kvalifikoval jako třetí, na trať však mnohokrát vyjel safety car, Kovalainen se „dokázal“ propadnout na chvost, vrátit až na čtvrté místo. Avšak potom omylem stisknul omezovač rychlosti a dojel pátý.

2009 - Problémy a trápení

Od začátku sezony se McLaren trápil a zaostával za rivaly. Několikrát odstoupil, avšak v Číně získal první body pro McLaren. Vůz se začal zlepšovat a Heikki pravidelně bodoval, sezonu zakončil na 12. místě s 22 body, přičemž odstoupil pětkrát. Na konci sezony se dozvěděl, že McLaren pro další sezonu podepsal mistra světa Jensona Buttona a Fin byl bez práce.

2010 - Nový začátek

V roce 2010 do F1 vstoupili tři nové týmy - HRT, Virgin Racing a Lotus Racing. S tím třetím Heikki podepsal smlouvu a stal se týmovým kolegou Jarna Trulliho. Zajímavé je, že nové týmy často trpí nedostatkem financí, jako například HRT, takže jezdci u nich za svou sedačku musí platit, avšak Lotus naopak platil oba své piloty. Heikki celou sezonu zajížděl slušné výsledky, ale byl zapleten do několika velkých incidentů. První s Markem Webberem ve Valencii, kdy Mark neubrzdil svůj vůz a najel zezadu do Fina a byl katapultován do vzduchu. Druhý se stal v Singapuru, kde Heikkiho vůz začal hořet a místo toho, aby svůj vůz dovezl do pit-lane, odstavil ho na cílové rovince a začal ho sám hasit, čímž od diváků získal potlesk a začalo se mu přezdívat Fireman (hasič).

2011 - Team Lotus

Heikki zůstal v tomto novém týmu, který se přejmenoval na Team Lotus, čímž chtěl navázat na úspěšný tým Lotus. Několikrát kolidoval a měl několik poruch, ale dokázal se několikrát protlouct i do středu pole na místech jako 14., 15. nebo 16. Heikki znovu porazil svého týmového kolegu Jarna Trulliho (zaskočeného Karunem Chandhokem), které porazil v kvalifikaci v 17 z 19 závodů. Šéf týmu Tony Fernandes Heikkiho chválil a byl spokojen s jeho výkony po celou sezonu.

2012 - Caterham

Fin zůstal v týmu, tentokrát přejmenovaném na Caterham F1 Team s novým kolegou Vitaly Petrovem, který přišel z Lotusu Renault, kde ho nahradil Kimi Räikkönen. Heikki podával vyrovnané výsledky, pravidelně porážel týmového kolegu a dokončil všechny závody až na úvodní Velkou Cenu Austrálie. Po sezoně se s vedením týmu nedokázal domluvit a pro rok 2013 zůstal bez práce.

 

Kariéra

2013  - F1: Caterham F1 Team, Pozice testovacího jezdce

2012 - F1: Caterham F1 Team, 22. místo
2011 - F1: Team Lotus, 22. místo
2010 - F1: Lotus Racing, 20. místo
2009 - F1: Vodafone McLaren Mercedes, 12.místo, 22 bodů
2008 - F1: Vodafone McLaren Mercedes, 7.místo, 53 bodů (1 vítězství, 3 stupně vítězů, 1 nejlepší startovní pozice, 2 nejrychlejší kola)
2007 - F1: ING Renault F1 Team, 7.místo, 30 bodů (1 stupeň vítězů)
2006 - F1 Testy: Mild Seven Renault F1 Team
2005 - F1 Testy: Mild Seven Renault F1 Team
2005 - GP2: Arden International, 2.místo, 105 bodů (5 vítězství, 12 stupňů vítězů, 2 nejlepší startovní pozice, 1 nejrychlejší kolo)
2004 - F1 Testy: Mild Seven Renault F1 Team, European Minardi Cosworth
2004 - Nissan-WS: Pons Racing, Mistr světa, 184 bodů (6 vítězství, 11 stupňů vítězů, 9 nejlepších startovních pozic, 8 nejrychlejších kol)
2003 - Nissan-WS: Gabord Competicion, 2.místo, 131 bodů (1 vítězství, 4 stupně vítězů, 3 nejlepší startovní pozice, 1 nejrychlejší kolo)
2002 - F3 Masters: Fortec Motorsport, 4.místo
2002 - F3 Macau: Fortec Motorsport, 2.místo
2002 - F3 British: 3.místo, 256 bodů
2001 - F3 Macau: Fortec Motorsport, 8.místo
2001 - F.Renault 2.0 UK: Fortec Motorsport, 4.místo, 243 bodů (2 vítězství, 5 stupňů vítězů, 2 nejlepší startovní pozice, 3 nejrychlejší kola)

Výsledky a tabulková data

Sezóna # Konstruktér Pořadí Body celkem
2007 4 Renault 7. 30
2008 23 McLaren 7. 53
2009 2 McLaren 11. 22
2010 19 Team Lotus 20. 0
2011 20 Lotus 20. 0
2012 20 Caterham 19. 0
2013 21 Team Caterham 19. 0
Název   Okruh # Konstruktér P B
Velká cena Austrálie 2007 Austrálie Melbourne Grand Prix Circuit 4 Renault 10. 0
Velká cena Malajsie 2007 Malajsie Sepang 4 Renault 8. 1
Velká cena Bahrajnu 2007 Bahrajn Bahrain International Circuit 4 Renault 9. 0
Velká cena Španělska 2007 Španělsko Circuit de Catalunya 4 Renault 7. 2
Velká cena Monaka 2007 Monako Circuit de Monaco 4 Renault 13. 0
Velká cena Kanady 2007 Kanada Circuit Gilles Villeneuve 4 Renault 4. 5
Velká cena USA 2007 Spojené státy Indianapolis Motor Speedway 4 Renault 5. 4
Velká cena Francie 2007 Francie Circuit de Nevers Magny-Cours 4 Renault 15. 0
Velká cena Velké Británie 2007 Velká Británie Silverstone 4 Renault 7. 2
Velká cena Evropy 2007 Německo Nürburgring 4 Renault 8. 1
Velká cena Maďarska 2007 Maďarsko Hungaroring 4 Renault 8. 1
Velká cena Turecka 2007 Turecko Istanbul 4 Renault 6. 3
Velká cena Itálie 2007 Itálie Monza 4 Renault 7. 2
Velká cena Belgie 2007 Belgie Spa-Francorchamps 4 Renault 8. 1
Velká cena Japonska 2007 Japonsko Fuji 4 Renault 2. 8
Velká cena Číny 2007 Čína Shanghai International Circuit 4 Renault 9. 0
Velká cena Brazílie 2007 Brazílie Interlagos 4 Renault RET 0
Velká cena Austrálie 2008 Austrálie Melbourne Grand Prix Circuit 23 McLaren 5. 4
Velká cena Malajsie 2008 Malajsie Sepang 23 McLaren 3. 6
Velká cena Bahrajnu 2008 Bahrajn Bahrain International Circuit 23 McLaren 5. 4
Velká cena Španělska 2008 Španělsko Circuit de Catalunya 23 McLaren RET 0
Velká cena Turecka 2008 Turecko Istanbul 23 McLaren 12. 0
Velká cena Monaka 2008 Monako Circuit de Monaco 23 McLaren 8. 1
Velká cena Kanady 2008 Kanada Circuit Gilles Villeneuve 23 McLaren 9. 0
Velká cena Francie 2008 Francie Circuit de Nevers Magny-Cours 23 McLaren 4. 5
Velká cena Velké Británie 2008 Velká Británie Silverstone 23 McLaren 5. 4
Velká cena Německa 2008 Německo Hockenheim 23 McLaren 5. 4
Velká cena Maďarska 2008 Maďarsko Hungaroring 23 McLaren 1. 10
Velká cena Evropy 2008 Španělsko Valencia street 23 McLaren 4. 5
Velká cena Belgie 2008 Belgie Spa-Francorchamps 23 McLaren 10. 0
Velká cena Itálie 2008 Itálie Monza 23 McLaren 2. 8
Velká cena Singapuru 2008 Singapur Marina Bay 23 McLaren 10. 0
Velká cena Japonska 2008 Japonsko Fuji 23 McLaren RET 0
Velká cena Číny 2008 Čína Shanghai International Circuit 23 McLaren RET 0
Velká cena Brazílie 2008 Brazílie Interlagos 23 McLaren 7. 2
Velká cena Austrálie 2009 Austrálie Melbourne Grand Prix Circuit 2 McLaren RET 0
Velká cena Malajsie 2009 Malajsie Sepang 2 McLaren RET 0
Velká cena Číny 2009 Čína Shanghai International Circuit 2 McLaren 5. 4
Velká cena Bahrajnu 2009 Bahrajn Bahrain International Circuit 2 McLaren 12. 0
Velká cena Španělska 2009 Španělsko Circuit de Catalunya 2 McLaren RET 0
Velká cena Monaka 2009 Monako Circuit de Monaco 2 McLaren RET 0
Velká cena Turecka 2009 Turecko Istanbul 2 McLaren 14. 0
Velká cena Velké Británie 2009 Velká Británie Silverstone 2 McLaren RET 0
Velká cena Německa 2009 Německo Nürburgring 2 McLaren 8. 1
Velká cena Maďarska 2009 Maďarsko Hungaroring 2 McLaren 5. 4
Velká cena Evropy 2009 Španělsko Valencia street 2 McLaren 4. 5
Velká cena Belgie 2009 Belgie Spa-Francorchamps 2 McLaren 6. 3
Velká cena Itálie 2009 Itálie Monza 2 McLaren 6. 3
Velká cena Singapuru 2009 Singapur Marina Bay 2 McLaren 7. 2
Velká cena Japonska 2009 Japonsko Suzuka 2 McLaren 11. 0
Velká cena Brazílie 2009 Brazílie Interlagos 2 McLaren 12. 0
Velká cena Abú Dhabi 2009 Spojené arabské emiráty Yas Marina Circuit 2 McLaren 11. 0
Velká cena Bahrajnu 2010 Bahrajn Bahrain International Circuit 19 Team Lotus 15. 0
Velká cena Austrálie 2010 Austrálie Melbourne Grand Prix Circuit 19 Team Lotus 13. 0
Velká cena Malajsie 2010 Malajsie Sepang 19 Team Lotus RET 0
Velká cena Číny 2010 Čína Shanghai International Circuit 19 Team Lotus 14. 0
Velká cena Španělska 2010 Španělsko Circuit de Catalunya 19 Team Lotus RET 0
Velká cena Monaka 2010 Monako Circuit de Monaco 19 Team Lotus RET 0
Velká cena Turecka 2010 Turecko Istanbul 19 Team Lotus RET 0
Velká cena Kanady 2010 Kanada Circuit Gilles Villeneuve 19 Team Lotus 16. 0
Velká cena Evropy 2010 Španělsko Valencia street 19 Team Lotus RET 0
Velká cena Velké Británie 2010 Velká Británie Silverstone 19 Team Lotus 17. 0
Velká cena Německa 2010 Německo Hockenheim 19 Team Lotus RET 0
Velká cena Maďarska 2010 Maďarsko Hungaroring 19 Team Lotus 14. 0
Velká cena Belgie 2010 Belgie Spa-Francorchamps 19 Team Lotus 16. 0
Velká cena Itálie 2010 Itálie Monza 19 Team Lotus 18. 0
Velká cena Singapuru 2010 Singapur Marina Bay 19 Team Lotus 16. 0
Velká cena Japonska 2010 Japonsko Suzuka 19 Team Lotus 12. 0
Velká cena Koreje 2010 Jižní Korea Korea International Circuit 19 Team Lotus 13. 0
Velká cena Brazílie 2010 Brazílie Interlagos 19 Team Lotus 18. 0
Velká cena Abú Dhabi 2010 Spojené arabské emiráty Yas Marina Circuit 19 Team Lotus 17. 0
Velká cena Austrálie 2011 Austrálie Melbourne Grand Prix Circuit 20 Lotus RET 0
Velká cena Malajsie 2011 Malajsie Sepang 20 Lotus 15. 0
Velká cena Číny 2011 Čína Shanghai International Circuit 20 Lotus 16. 0
Velká cena Turecka 2011 Turecko Istanbul 20 Lotus 19. 0
Velká cena Španělska 2011 Španělsko Circuit de Catalunya 20 Lotus RET 0
Velká cena Monaka 2011 Monako Circuit de Monaco 20 Lotus 14. 0
Velká cena Kanady 2011 Kanada Circuit Gilles Villeneuve 20 Lotus RET 0
Velká cena Evropy 2011 Španělsko Valencia street 20 Lotus 19. 0
Velká cena Velké Británie 2011 Velká Británie Silverstone 20 Lotus RET 0
Velká cena Německa 2011 Německo Nürburgring 20 Lotus 16. 0
Velká cena Maďarska 2011 Maďarsko Hungaroring 20 Lotus RET 0
Velká cena Belgie 2011 Belgie Spa-Francorchamps 20 Lotus 15. 0
Velká cena Itálie 2011 Itálie Monza 20 Lotus 13. 0
Velká cena Singapuru 2011 Singapur Marina Bay 20 Lotus 16. 0
Velká cena Japonska 2011 Japonsko Suzuka 20 Lotus 18. 0
Velká cena Koreje 2011 Jižní Korea Korea International Circuit 20 Lotus 14. 0
Velká cena Indie 2011 Indie Buddh International Circuit 20 Lotus 14. 0
Velká cena Abú Dhabi 2011 Spojené arabské emiráty Yas Marina Circuit 20 Lotus 17. 0
Velká cena Brazílie 2011 Brazílie Interlagos 20 Lotus 16. 0
Velká cena Austrálie 2012 Austrálie Melbourne Grand Prix Circuit 20 Team Caterham RET 0
Velká cena Malajsie 2012 Malajsie Sepang 20 Team Caterham 18. 0
Velká cena Číny 2012 Čína Shanghai International Circuit 20 Team Caterham 23. 0
Velká cena Bahrajnu 2012 Bahrajn Bahrain International Circuit 20 Team Caterham 17. 0
Velká cena Španělska 2012 Španělsko Circuit de Catalunya 20 Team Caterham 16. 0
Velká cena Monaka 2012 Monako Circuit de Monaco 20 Team Caterham 13. 0
Velká cena Kanady 2012 Kanada Circuit Gilles Villeneuve 20 Team Caterham 18. 0
Velká cena Evropy 2012 Španělsko Valencia street 20 Team Caterham 14. 0
VC Velké Británie 2012 Velká Británie Silverstone 20 Team Caterham 17. 0
Velká cena Německa 2012 Německo Hockenheim 20 Team Caterham 19. 0
Velká cena Maďarska 2012 Maďarsko Hungaroring 20 Team Caterham 17. 0
Velká cena Belgie 2012 Belgie Spa-Francorchamps 20 Team Caterham 17. 0
Velká cena Itálie 2012 Itálie Monza 20 Team Caterham 14. 0
Velká cena Singapuru 2012 Singapur Marina Bay 20 Team Caterham 15. 0
Velká cena Japonska 2012 Japonsko Suzuka 20 Team Caterham 15. 0
Velká cena Koreje 2012 Jižní Korea Korea International Circuit 20 Team Caterham 17. 0
Velká cena Indie 2012 Indie Buddh International Circuit 20 Team Caterham 18. 0
Velká cena Abú Dhabi 2012 Spojené arabské emiráty Yas Marina Circuit 20 Team Caterham 13. 0
Velká cena USA 2012 Spojené státy Circuit Of The Americas 20 Team Caterham 18. 0
Velká cena Brazílie 2012 Brazílie Interlagos 20 Team Caterham 14. 0
Velká cena USA 2013 Spojené státy Circuit Of The Americas 7 Lotus 15. 0
Velká cena Brazílie 2013 Brazílie Interlagos 7 Lotus 14. 0

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.