Jezdec: Romain Grosjean
Velmi rychlý talentovaný mladík narozen v Ženevě ve Švýcarsku s Francouzským občanstvím, často označovaný za "Blázna prvního kola" kvůli je četným haváriím hlavně v první zatáčce prvního kola. Ovšem i přes to je držitelem několika titulů z ostatních slavných motosportových sérií. Čerstvě ženatý.
Informace
Před formulí (2003-2005)
V roce 2003 Romain vyhrál všech deset závodů šampionátu Swiss Formula Renault 1.6 (Švýcarská Formule Renault) a přestoupil do French Formula Renault (Francouzská Formule Renault) v roce 2004. V tom roce skončil sedmý s jedním vítězstvím a rok později vyhrál šampionát s deseti vítězstvími. Vzhledem k jeho výsledkům se připojil k akademii mladých talentů Renault Driver Development Programme.
Formule 3 (2006-2007)
V sérii Formula Three Euroseries to měl v roce 2006 velmi těžké, podařilo se mu získat pouze jedno pódiové umístění a celkově šampionát dokončil až na třináctém místě.
V témže roce se ale jednou objevil i v britské formuli 3, kde získal pole position ve dvou závodech v Pau, oba závody vyhrál a v obou závodech zajel nejrychlejší kola.
V roce 2007 zůstal ve Formuli 3, ale posunul se do série ASM Formula 3. V této sérii vyhráli předchozí tři tituly Jamie Green, Lewis Hamilton a Paul di Resta.
Začátek ročníku jasně vedl Sébastien Buemi, další, který došel do Formule 1, ale poté Grosjean vyhrál devátý závod v Mugellu, posunul se před Buemiho a tam setrval až do konce sezony.
Grosjean zkusil štěstí i v jednom závodu Masters of F3 (Mistři Formule 3), kde dokonce získal pole position, avšak dokončil až čtrnáctý poté, co zaspal start.
GP2 (2008)
Romain závodil pro tým ART v sérii GP2 Asia Series, kde se šedesáti-jedna body a čtyřmi vítězstvími s přehledem vyhrál titul.
S týmem ART zůstal, ale přesunul se s ním do evropské GP2 Series, kde mu týmové kolegy dělali Luca Filippi a Sakon Yamamoto.
V prvním závodě na okruhu v Barceloně Romain startoval jedenáctý po problémech s motorem v kvalifikaci, avšak dokázal se v závodě probít na páté místo. Tím se dostal na čtvrté místo pro start krátkého spritového závodu, kde ovšem po sporném předjetí Kobajašiho byl penalizován a dokončil třináctý.
Jako čtvrtý závod následoval sprint v Istambulu, kde Grosjean vyhrál a dostal e tak na druhé místo v šampionátu. Na konci sezony se Grosjean propadl na čtvrté místo v šampionátu, což mu ovšem nezabránilo stát se nejvýše umístěným nováčkem v historii šampionátu.
V roce 2009 byl Grosjean vyšoupnut z týmu příchozím šampionem 2008 Formula Three Euroseries Nicem Hülkenbergem.
Renault (2009)
Jakožto jezdec akademie talentů Renaultu ho tým z Formule 1 podepsal jako testovacího řidiče pro tok 2009. Poté ale vyšla na povrch pravda o nehodě Piqueta v Singapuru, kde Fernandu Alonsovi umožnil získat vítězství, takže Grosjean Piqueta v kokpitu nahradil.
Do svého prvního závodu v F1 ve Velké Ceně Evropy se kvalifikoval čtrnáctý, avšak po incidentu s Lucou Badoerem musel do boxů pro nové přední přítlačné křídlo a propadl se na patnácté místo.
V dalším závodě v Belgii se Romain kvalifikoval devatenáctý po žlutých vlajkách v kvalifikaci. Závod potom opustil po havárii s Jensonem Buttonem v druhém kole.
V italské velké ceně se kvalifikoval dvanáctý, ale prodělal špatný start, poškodil si auto v první zatáčce, v druhém kole udělal hodiny a do cíle se doplazil na patnáctém místě.
V Singapuru kvalifikaci opustil na devatenáctém místě po problémech s brzdami, které po třech kolech v závodě znovu selhaly.
Na japonské Suzuce Grosjean nikdy nezávodil, proto se mu nehodilo, když při trénincích pršelo a on se, dle svých slov, nemohl správně naučit projíždět trať. V kvalifikaci se umístil osmnáctý a závod dokončil šestnáctý poté, co Timo Glock neodstartoval a jeden vůz havaroval.
V Brazílii Romain havaroval v tréninku a v opraveném autě se kvalifikoval třináctý. Na tomto místě také dokončil závod, přičemž si stěžoval na nedostatečně se zahřívající pneumatiky.
V posledním závodě v Abu Dhabi se Romain kvalifikoval až devatenáctý a dojel osmnáctý, stěžují c si na opětovné problémy s brzdícím systémem.
Bylo jasné, že po nepřesvědčivých výkonech si sedačku u Renaultu neudrží. Nahradil ho Gorsjeanův bývalý týmový kolega z GP2 Vitaly Petrov s bohatými sponzory a Fernanda Alonsa nahradil Robert Kubica.
Romain vzal místo testovacího pilota Renaultu po odchozím Nicku Heidfeldovi, který se chopil volné sedačky u Sauberu.
Mimo F1 (2010-2011)
Po nucené odchodu z F1 se Gorsjean dal na automobilové závody. Pro rok 2010 si zajistil místo u týmu Matech Competition ve Světovém Šampionátu FIA GT1. Společně s Thomasem Mutschem vyhráli závody v Abu Dhabí a v Brně a šampionát vyhráli.
Během toho Grosjean také zkusil veleslavnou 24 hodinovku v Le Mans. Za volantem se střídal s jeho kolegou Mutschem a Jonathanem Hirschim. Ve své třídě se kvalifikovali první, avšak po 171 kolem byli nuceni ze závodu odstoupit kvůli technické závadě.
V červnu se Romain vrátil jednosedačkovým závodům v Auto GP s týmem DAMS. K týmu se připojil před třetím závodem ve Spa-Francorchamps v Belgii. Dominoval tréninku a dominoval i kvalifikaci. Vyhrál hlavní závod a v následujícím sprintu dojel druhý. Z možných 19 bodů Grosjean získal 18 a jako cenu získal 80,000 euro. Poté vyhrál ještě třikrát a v Monze už v rukou svíral pohár šampiona s náskokem 16 bodů na druhého.
Poté oznámil, že na zbytek sezony se opět přidá k týmu DAMS, ovšem tentokrát v GP2. Na zbytek sezony vystřídal zraněného Ho-Pin Tunga a stal se týmovým kolegou Jérome d’Ambrosia, který se taktéž později dostal do Formule 1.
Zaznamenal slušná dvě třetí místa v Belgii a Abu Dhabi a v šampionátu se umístil na čtrnáctém místě, pouze dvě pozice za d’Ambrosiem, který ne rozdíl od Romaina odjel celou sezonu.
Grosjean poté oznámil, že v GP2 setrvá i v následujícím roce a zůstane celou sezonu. A to jak v evropské GP2 Series tak v GP2 Asia Series.
Dokázal vybojovat dvě pole position a jedno vítězství a zajistil si tak titul z GP2 Asia Series pouhé dva body před Julesem Bianchim.
Vyhrál první hlavní závod v evropské GP2 series a také vedl šampionát, ovšem poté vedení ztratil ve prospěch Gieda van der Garde (dalšího budoucího závodníka F1) po druhém závodě, kde byl diskvalifikován kvůli technickému problému.
Naštěstí se vedení ujal další víkend po bodování v obou závodech v Monaku. Poté, co si vyjel další čtyři výhry a šest stupňů vítězů, ve Spa-Francorchamps získal další titul.
Zároveň se upsal týmu Lotus Renault GP jako jeden z jejich pěti testovacích jezdců. Po ošklivé havárii Roberta Kubici, závodního pilota Renaultu, byl Romain zvažován jako jeho náhrada, ovšem místo Roberta přišel Nick Heidfeld, kterého později vystřídal ještě Bruno Senna.
Lotus (2012)
V září 2011 bylo potvrzeno, že Grosjean bude závodit pro tým Lotus F1 Team, který se transformoval z Lotusu Renault GP (původně Renault). Spolu s ním svůj comeback oznámil další bývalý jezdec Formule 1, Kimi Räikkönen.
Na první VC se kvalifikoval na vynikajícím třetím místě, což byl jeho nejlepší výsledek kariéry (jeho předchozí nejlepší kvalifikační postavení ve Formuli 1 bylo dvanácté místo). V závodě se mu už tak dobře nevedlo. Po startu se propadl na šesté místo a poté musel odstoupit po kolizi s Pastorem Maldonaldem, který mu zničil zavěšení.
V Bahrajnu do cíle dojel třetí za jeho týmovým kolegou Räikkönenem a jezdcem Red Bullu Sebastianem Vettelem. Bylo to jeho první podium kariéry a první pódium pro Francouze od pódia Jeana Alesiho v roce 1998.
Ve Španělsku se Grosjean kvalifikoval třetí, dojel čtvrtý a zajel nejrychlejší kolo závodu (první pro Francii od roku 1996, kdy ho zajel opět Jean Alesi).
V Kanadě zajel svůj životní výsledek, když dojel druhý za Lewisem Hamiltonem.
Ve Valencii mohl Grosjean získat další pódium, ovšem selhala mu elektronika ve voze a musel odstoupit z druhého místa.
V Británii ovládl páteční trénink, ale v kvalifikaci ho potkala menší smůla. Roztočil se a zapadl do štěrku. Sice se dostal do třetí části kvalifikace, ovšem nemohl zajet ani jedno kolo a nakonec se na start postavil jako devátý, díky penalizaci Nica Hülkenberga. Na začátku závodu se zapletl do kolize s Paulem di Restou a musel pro nové křídlo. Nakonec se probojoval na šesté místo za svého týmového kolegu Kimiho Räikkönena.
V Německu se kvalifikoval devatenáctý kvůli problémům s převodovkou a dokončil osmnáctý poté, co v prvním kole poškodil pneumatiku.
V Maďarsku se Lotusu dařilo a Grosjean se kvalifikoval na druhé místo. V závodě ho ovšem předjel jeho kolega Räikkönen a tak si musel stoupnout až na třetí stupínek na pódiu.
V Belgii se v prvním kole odehrála vážná nehoda zahrnující několik pilotů, z nichž čtyři ihned museli odstoupit – Alonso, Hamilton, Perez a Grosjean. Grosjean nebezpečně zmáčkl Hamiltona na kraji trati, dotknuli se koly a Grosjean se nezadržitelně vřítil do první zatáčky, kde smetl Fernanda Alonsa a nebezpečně mu přelétl přímo před hlavu a vzal s sebou i Sergia Pereze v Sauberu. Viníkem této nehody byl označen Grosjean a byl mu udělen první zákaz startu ve velké ceně od roku 1994, kdy ji obdržel Michael Schumacher. Romain zároveň obdržel pokutu ve výši 50 000 euro. FIA se vyjádřila tak, že to bylo extrémní porušení pravidel, potencionálně vedoucí ke zraněním. Zároveň tím sehrál velkou roli v šampionátu, protože vyřadil jednoho ze dvou hlavních kandidátů – Fernanda Alonsa.
Ani Grosjean ani Lotus proti zákazu startu nic nenamítali, a tak ve Velké Ceně Itálie Romaina nahradil Jérome d’Ambrosio. Šéf týmu Eric Boullier řekl, že Romain se naučil důležitou lekci.
Nicméně v následující Velké Ceně Japonska Romain narazil a otočil Australana Marka Webbera, který ho označil za „Blázna prvního kola.“ Mnoha pilotů i ostatních lidí ho odsuzovalo a říkalo, že takoví cvoci jako Pastor Maldonado a Grosjean ve formuli 1 nemají co dělat. Ovšem stejně jako Maldonado se Grosjean naučil trošku krotit. Později se přiznal, že musel vyhledat pomoc psychologa, aby zlepšil svou koncentraci.
Ukázalo se, že to fungovalo a Romain začal do Enstone dovážet body. V Singapuru a Koreji dokončil na sedmém místě, v Indii devátý a v USA opět sedmý.
Ovšem pár chybek stejně neuhlídal. V Abu Dhabi měl několikrát kontakt s ostatními a nakonec musel odstoupit po incidentu se Sergiem Perezem. V Brazílii zase v kvalifikaci srazil Pedro de la Rosu v HRT. Později také odstoupil, když se na mokru dostal do smyku a naboural do bariéry.
Šířili se zvěsti, že Lotus hledá za Grosjeana výměnu a on sám se o svou sedačku bál. Nakonec ovšem byla oznámena nová smlouva i na rok 2013 s tím, že Eric Boullier mu zcela věří a ví, že se ze svých chyb poučil.
V šampionátu se umístil na osmém místě s 96 body, 3 pódiovými umístěními a 7 odstoupeními. Srovnání s jeho týmovým kolegou: dokončil všech dvacet závodů, bodoval v devatenácti z nich, dojel si pro sedm beden a jedno vítězství a zakončil sezonu na třetím místě s 207 body.
Romain Grosjean se rozhodně má co učit ohledně konzistentnosti a čistého závodění, ale nikdo nemůže zpochybnit, že má rychlost a má talent, což dokazuje mnoho jeho titulů z ostatních sérií, kterých má mnohem víc, než právě mistr světa roku 2007 Kimi Räikkönen.
Výsledky a tabulková data
Sezóna | # | Konstruktér | Pořadí | Body celkem |
---|---|---|---|---|
2009 | 8 | Renault | 20. | 0 |
2011 | 9 | Renault | 20. | 0 |
2012 | 10 | Lotus | 8. | 96 |
2013 | 8 | Lotus | 7. | 132 |
2014 | 8 | Lotus | 14. | 8 |
2015 | 8 | Lotus | 11. | 49 |
2016 | 8 | Haas | 13. | 29 |
2017 | 8 | Haas | 13. | 28 |
2018 | 8 | Haas | 13. | 45 |
2019 | 8 | Haas | 11. | 0 |
Žádné fotky v této kategorii nebyly zatím publikovány.
Žádné příspěvky nenalezeny.