Jezdec: Pastor Maldonado
Rychlý, ale agresivní a nebezpečný jezdec z Venezuely s titulem z GP2 v současné době jezdící za Williams.
Informace
Pastor Maldonado, celým jménem Pastor Rafael Maldonado Motta se narodil 10. Března 1985 ve Venezuelském městě Maracay. Oženil s Venezuelskou novinářkou Gabrielou Tarkanyi.
Maldonado se překvapivě zajímá o politiku - považuje se za socialistu a byl přítelem prezidenta Huga Cháveze. Po jeho smrti byl jedním ze strážců cti na jeho pohřbu.
Formule Renault
Venezuelanova kariéra profesionálně začala v roce 2003, když mu bylo osmnáct. S týmem Cram Competition nastoupil do italské Formule Renault a v celkové klasifikaci skončil na sedmém místě. K tomu mu pomohly tři pódiová umístění a jedno pole position.
V roce 2004 Maldonado zůstal s týmem Cram Competition v italské Formuli Renault, ale připojil se s ním i do série Formula Renault 2000. V italské soutěži vyhrál šampionát s osmi vítězstvími a šesti pole position v sedmnácti závodech. V evropském šampionátu skončil osmý se dvěma vítězstvími.
V listopadu roku 2004 se Maldonadovi naskytla příležitost testovat s týmem Minardi F1 v Misanu v Itálii. Sám vlastník týmu Minardi pak Maldonada chválil.
V roce 2005 Venezuelan opustil Formuli Renault, ale nedostal tu možnost kompletně se účastnit nějaké jiné série. Odjel čtyři závody v italské F3000 s týmem Sighinolfi Auto Racing, se kterým získal jedno vítězství. Také odstartoval do sedmi závodů Světové Série Renault (WSR), další jeho působení v této soutěži však bylo znemožněno zákazem startu ve čtyřech závodech, kvůli nebezpečnému řízení. Během závodu v Monaku nezpomalil během žlutých vlajek během nehody a vážně zranil traťového maršála.
Maldonadovi se podařilo zajistit závodní místo ve Formuli Renault 3.5 Series s týmem Draco Racing v roce 2006. Díky třem vítězstvím, šesti umístěním na pódiu a pěti pole position skončil šampionát na třetím místě. Maldonado mohl získat titul, avšak po výhře v Misano byl diskvalifikován kvůli technickému porušení pravidel. Ztratil tak patnáct bodů, které mu zajišťovaly první místo v šampionátu.
GP2
Maldonadovy výsledky ve FR3.5 byly natolik dobré, že přitáhly pozornost GP2 a tak se v roce 2007 dohodl s týmem Trident Racing. Už ve čtvrtém závodu získal své první vítězství v Monaku, bohužel musel vynechat poslední čtyři závody šampionátu kvůli zlomenině, kterou způsobila nehoda během tréninku. To ho vyřadilo z TOP10 šampionátu.
V roce 2008 se přesunul k týmu Piquet Sports. Získal tři vítězství a šest pódiových umístění a celkově v šampionátu skončil pátý. Za zmínku stojí poněkud zpackaný závod na mokru na britském okruhu Silverstone. Během startu do sprintu se Maldonadovi nepodařilo odstartovat, poté byl penalizován ze překročení rychlost v pitlane, další penalizaci a předjetí během žlutých vlajek a naboural do Adriana Vellese a Kamuie Kobayashiho během posledního kola. Na druhou stranu v Maďarsku startoval na chvostu pole, ale díky jeho schopnosti zajíždět bleskurychlá kola i na velmi oježděných pneumatikách se probojoval až na páté místo.
Tím si získal tým ART GP, který mu nabídl míst závodního pilota v roce 2009. Maldonado byl sice zastíněn týmovým kolegou Nicem Hülkenbergem, který nakonec vyhrál šampionátu, ale svými výsledku pomohl týmu vyhrát pohár konstruktérů a sám se umístil na pěkném pátém místě v šampionátu jezdů.
Na začátku roku 2010 byl Maldonado řazen mezi potencionální jezdce nově zformovaného týmu Meta Campos, ale finanční potíže a změna vlastníka týmu změnila situaci a Maldonado odešel s prázdnou. Maldonado ale konečně získal vytoužený titul GP2, když s týmem Rapax Team vyhrál deset závodů (což je rekord). Rapax také vyhrál pohár konstruktérů.
Formule 1
2011
Ke konci sezony 2010 byl Maldonado často spojován s nahrazením Nica Hülkenberga ve Williamsu a nakonec se s ním zúčastnil i testu mladíku v Abu Dhabi. Později v listopadu pak Williams skutečně oznámil, že Maldonado v sezoně 2011 nahradí Hülkenberga a připojí se k Rubensu Barrichellovi. Na oplátku Maldonado do týmu přinesl významného venezuelského sponzora PDVSA.
Jeho první závod nedopadl dle představ. V Austrálii byl totiž Venezuelan donucen odstoupit ze závodu kvůli poruše převodovky. Odstoupil taktéž v Malajsii, takže na svůj první finiš ve formuli 1 si musel počkat až do Číny, kde cílovou pásku proťal na osmnáctém místě.
Ve Španělsku se probojoval až do Q3 a do závodu odstartoval z devátého místa. V Q3 se objevil i v Monaku na osmém místě. V závodu pak jel na šestém místě, dokud pět kol před koncem nekolidoval s Lewisem Hamiltonem a neodstoupil ze závodu. Maldonado dále předváděl velmi dobré kvalifikační výkony, ovšem v závodech se mu vůbec nedařilo.
Svůj první bod získal v Belgii, když na okruhu Spa Francorchamps dokončil závod na desátém místě. Zbytek sezony už ale nezvládl a nezískal žádné další body, ani se neprobojoval do Q3. Jeho špatný závěr sezony byl podtržen katastrofálním závodem v Abu Dhabi, kde se kvalifikoval sedmnáctý a do závodu odstartoval až jako 23 kvůli penalizaci za výměnu motoru a obdržel penalizaci průjezd boxy a třiceti sekundovou penalizaci po závod kvůli ignorování modrých vlajek.
S jedním bodem sezonu dokončil na devatenáctém místě, přesto Williams ke konci roku potvrdil setrvání Venezuelana v týmu i v roce 2012 po boku Bruna Senny.
2012
Australský závod vypadal slibně, když do něj Pastor odstartoval z osmého místa. V závodě pak jel na šestém místě, což by byl jeho nejlepší výsledek kariéry, ale v posledním kole naboural během souboje s Fernandem Alonsem o páté místo. První body sezony přivezl z Číny po dojetí na osmém místě.
Svůj životní výsledek Maldonado zajel v Barceloně ve Španělsku, když se kvalifikoval jako druhý, ale díky vyloučení Lewise Hamiltona z kvalifikace odstartoval z pole position. Po startu ho sice předjel Fernando Alonso, ale po prvních pitstopech se Venezuelanovi podařilo znovu získat vedení, které si udržel až do cíle. Tento výsledek poté ale zkazil požár, který zachvátil garáž Williamsu, který zničil zásadní část jejich vybavení. Během požáru byl Maldonado viděn, jak z garáže vynáší svého synovce na zádech.
Následující VC Monaka neproběhla úplně hladce, když Pastor obdržel penalizaci deseti míst na startu kvůli kolizi se Sergiem Perezem během tréninku. Poté přišla další penalizace pěti míst za výměnu převodovky a tak odstartoval do závodu z posledního místa. Později v závodu odstoupil po kolizi s Pedrem de la Rosou.
Další závody taktéž nebyly ideální. V Kanadě po několika problémech dojel třináctý, v Evropě ve Valencii dokončil dvanáctý po havárii s Lewisem Hamiltonem po bitvě o třetí místo. V Británii dojel na šestnáctém po havárii se Sergiem Perezem. V Německu dokončil patnáctý, v Maďarsku třináctý. Další body po svém vítězství získal až v Japonsku po dojetí na osmém místě.
Po posledním závodě v Brazílii Venezuelana nedoprovázely zrovna lichotivé statistiky. V šampionátu se umístil až na patnáctém místě se 45 body, což je nejníže, co se kdy umístil pilot, který během téže sezony získal vítězství. Maldonado během sezony obdržel 14 penalizací. Kvůli odsunům na startu za výměny převodovek a nebezpečné řízení Maldonado na startu ztratil 38 pozic.
2013
Na konci sezony Williams oznámil, že Maldonado za něj bude závodit i v roce 2013 po boku s nováčkem Valtterim Bottasem.
Výsledky a tabulková data
Sezóna | # | Konstruktér | Pořadí | Body celkem |
---|---|---|---|---|
2011 | 12 | Williams | 19. | 1 |
2012 | 18 | Williams | 15. | 45 |
2013 | 16 | Williams | 18. | 1 |
2014 | 13 | Lotus | 16. | 2 |
2015 | 13 | Lotus | 14. | 26 |
Žádné příspěvky nenalezeny.