Jezdec: Paul di Resta
Rychlý nadějný mladík ze Skotska závodící již třetím rokem pro Force Indii.
Informace
Paul di Resta se narodil 16. dubna 1986 v Uphallu ve Skotsku. Je šampionem DTM a Formule 3 Euroseries. Ve Formuli 1 působí už třetím rokem ve Force Indii. Bydlí v Monaku, kde žije společně s jeho přítelkyní Laurou Jordan.
Svou jezdeckou kariéru začal jak téměř každý F1 pilot na motokáře. Od roku 1994 do roku 2002 závodil v různých motokárových sériích a v roce 2001 vyhrál britský JICA šampionát.
Na konci roku 2002 přestoupil do Britské Formule Renault Winter Series. V kompletní britské Formuli Renault závodil v roce 2003 s týmem Eurotek Motorsport a v celkovém hodnocení skončil sedmý s jedním vítězstvím. V roce 2004 podepsal s týmem Manor Motorsport, se kterým skončil celkově třetí se čtyřmi vítězstvími. S Manorem se zúčastnil také několika závodů Eurocup Formule Renault 2.0. Vyhrál cenu McLaren Aurosport BRDC Young Driver of The Year, která je cenou pro mladé nadějné jezdce roku.
V roce 2005 di Resta vstoupil do Formule 3 opět s týmem Manor Motorsport a při své premiérové sezoně skončil desátý. Pro rok 2006 podepsal s týmem ASM Formule 3, se kterým následně vyhrál šampionát s pěti vítězstvími, přičemž porazil svého týmového kolegu, o rok mladšího Sebastiana Vettela.
V roce 2007 se Paul podíval do série cestovních vozů DTM, kde jezdil pro Mercedes. V šampionátu skončil pátý. Byl to nejlepší řidič s autem, které nebylo z roku 2007. Díky tomuto výsledku poté dostal Mercedes třídy C roku 2008 pro sezonu 2008. V tomto roce vyhrál dva závody a v šampionátu skončil na druhém místě, čtyři body za vítězem Timo Scheiderem v Audi. V roce 2009 skončil celkově třetí za Scheiderem a Garym Pafferrem. V roce 2010 vyhrál tři závody v řadě a na konci sezony skončil konečně na prvním místě.
V roce 2009 Di Resta testoval s McLarenem a díky McLarenu a Mercedesu se měl stát rezervním pilotem Force Indie, která motory Mercedes používá. Nicméně Force India se rozhodla ponechat si jako závodní piloti Giancarla Fisichellu a Adriana Sutila, přičemž pozici rezervního pilota obsadila Vitantoniem Liuzzim.
Na konci roku 2009 s Fisichellou ve Ferrari a Liuzzim povýšeným na závodního pilota se di Resta zúčastnil testu na okruhu v Jerezu. 2. února 2010 pak bylo oznámeno, že se stává rezervním pilotem Force Indie. Di Resta se poté objevil ve většině prvních tréninků, krom Monaka, Německa, Belgie, Singapuru, Japonska a Koreji.
V roce 2011 di Resta nahradil Vitantonia Liuzziho v závodní sedačce Force Indie. Už v prvním závodě v Austrálii získal svůj první bod poté, co byly oba vozy Sauberu diskvalifikovány. Další bod přineslo desáté místo v Malajsii. Poté následovalo 11. místo v Číně a odstoupení v Turecku, kde mu nebylo při pit stopu řádně nasazeno kolo, které na výjezdu z boxové uličku upadlo.
V Kanadě jel na pátém místě, dokud nehavaroval s Nickem Heidfeldem, čímž si vysloužil penalizaci průjezdem boxy a později v závodě naboural a odstoupil. V Silverstonu se kvalifikoval na šestém místě, ale dokončil až na patnáctém, kvůli dlouhému pit stopu, kdy došlu ke zmatku s pneumatikami.
Své třetí bodové umístění získal v Maďarsku, kde dokončil sedmý v proměnlivých podmínkách. V Itálii se mu povedlo dovézt další body za osmé místo a poté následovalo skvělé šesté místo v Singapuru. Body přivezl i z Koreje za desáté místo, deváté místo v Abu Dhabi a za osmé v Brazílii.
Sezonu dokončil na třináctém místě s dvaceti sedmi body na kontě. Na konci sezony bylo oznámeno prodloužení smlouvy s Force Indií i na rok 2012 s novým týmovým kolegou Nicem Hülkenbergem.
V kvalifikaci na Velkou cenu Austrálie v Albert Parku skončil až patnáctý a skončil pouze desátý v závodě, kdy v posledním kole předjel Vergneho a Nica Rosberga. V Malajsii se kvalifikoval čtrnáctý a v závodě skončil na sedmém místě na mokru. Z Číny nepřivezl žádné body poté, co skončil na dvanáctém místě. V Bahrajnu se kvalifikoval v top ten a v závodě, díky dvou zastávkové strategii vyrovnal svůj předchozí nejlepší výsledek – šesté místo.
Ze Španělska odjel opět s prázdnou, když dokončil čtrnáctý o kolo za vítězem Maldonadem. Do Velké ceny Monaka se kvalifikoval jako patnáctý, ale do cíle dojel na sedmém místě. V Kanadě mu body opět unikly, když dojel na jedenáctém místě.
Při Velké ceně Evropy ve Valencii byl jediným pilotem, který předvedl jedno zastávkovou strategii a dojel na sedmém místě. Poté přišla šňůra tří nepovedených závodů, kdy Skot nezískal ani bod.
V Belgii získal bod jeden za desáté místo. V Itálii byl di Resta velmi rychlý a ve třetí části kvalifikaci zajel čtvrtý nejrychlejší čas, ale startoval až z devátého místa, kvůli penalizaci za výměnu převodovky. V závodě poté skončil na osmém místě.
V závěrečných šesti závodech sezony se mu podařilo získat pouze dva body za deváté místo v Abu Dhabi. V celkovém hodnocení poté skončil na čtrnáctém místě se 46 body.
Na konci ledna 2013 Force India potvrdila, že za ni bude Paul di Resta závodit už třetí sezonu v řadě. Připojil se k němu Adrian Sutil, se kterým v týmu byl už v roce 2011.
V prvním závodě v Austrálii se sice di Resta kvalifikoval mimo top ten, ale v závodě se probojoval na deváté místo za svým kolegou Sutilem. V Malajsii di Resta odstoupil kvůli problémům s maticemi kol při pitstopech. Kvůli stejnému problému potom odstoupil i Adrian Sutil.
Pro Velkou cenu Číny se Paul kvalifikoval na jedenáctém místě, závod dokončil na osmém místě. Nicméně mohl dokončit ještě o pár míst výše, nebýt incidentu s jeho týmovým kolegou Sutilem v prvním kole, protože di Resta měl velmi rychlé závodní tempo.
Di Resta získal svůj nejlepší výsledek v Bahrajnu, kde dokončil na čtvrtém místě poté, co ho blízko ke konci předjel Romain Grosjean s Lotusem a připravil ho tak o své první pódium ve Formuli 1.
Po následujícím sedmém místě ve Španělsku přišlo zklamání v mokré kvalifikaci na Velkou cenu Monaka a di Resta startoval až ze sedmnáctého místa. Di Resta poté zvolil agresivní strategii do závodu, kdy plánoval pouze dvě zastávky v boxech. Měl štěstí a díky několika skvělým předjížděcím manévrům a červeným vlajkám dokončil na devátém místě.
V Kanadě přišlo další zklamání, když di Resta v kvalifikaci opět skončil až na sedmnáctém místě. Di Resta opět zvolil další agresivní strategii, tentokrát jedné zastávky, díky čemuž dokončil na sedmém místě.
Momentálně se v šampionátu nachází na osmém místě s 36 body.
Výsledky a tabulková data
Sezóna | # | Konstruktér | Pořadí | Body celkem |
---|---|---|---|---|
2010 | 14 | Force India | 20. | 0 |
2011 | 15 | Force India | 13. | 27 |
2012 | 11 | Force India | 14. | 46 |
2013 | 14 | Force India | 12. | 48 |
2017 | 0 | HRT | 20. | 0 |
Sezóna | Konstruktér | |
---|---|---|
2010 | Team Lotus | |
2010 | Force India | |
2011 | Force India | |
2012 | Force India | |
2013 | Force India | |
2017 | HRT |
Žádné příspěvky nenalezeny.