Konstruktér: HRT
Informace
V roce 2009 bylo vypsáno výběrové řízení na tři nové týmy a jeden z nich měl být tým Campos Meta, v jehož čele stál Adrián Campos. Jeho záměrem byl vytvořit první španělský tým ve Formuli 1. Tým sehnal několik sponzorů jako José Ramóna (španělský businessman) a několik hráčů basketbalu. Domluvil se s vládou španělského regionu Murcia na výstavbě nového zázemí týmu.
Tým ještě neměl zázemí ani dostatečné finanční prostředky pro výzkum a výstavbu vlastního vozu, proto si vozy objednal u firmy Dallara, dodávající vozy do několika dalších sérií. Do vozů si Campos Meta vybral motory Cosworth od Fordu, stejně jako dva další nováčkovské týmy.
Dvanáctého června 2009 FIA oficiálně potvrdila Campos Meta jako jeden z 12 týmů na startovním poli pro rok 2010. Několik měsíců na to Campos potvrdil podepsání smlouvy s prvním pilotem. Tím se stal Bruno Senna, synovec slavného Ayrtona Senny.
V prosinci 2009 Bernice Ecclestone vyjádřil obavy o schopnost týmu být na startu prvního závodu. Tým ústy Tonyho Teixeiry, jednoho z investorů, řekl, že se chce zúčastnit druhého zimního testu, ale určitě bude přítomen během třetího předsezónního testu.
Pátého února šéf týmu Adrián Campos přiznal, že tým má problémy s hledáním potřebných financí a všichni začali pochybovat, že se tým sezony 2010 vůbec zúčastní.
19. února bylo oznámeno, že držitel většiny podílu v týmu José Ramón Carabante převzal vlastnictví týmu od Adriána Campose a na pozici šéfa týmu byl obsazen Colin Kolles. Tým byl přejmenován na Hispania Racing F1 Team (HRT).
4. března byl potvrzen druhý pilot týmu Ind Karun Chandhok. Ten samý den tým poprvé nastartoval motor v jejich vozu od Dallary, který nazvali F110.
2010
Bez jakéhokoli předsezonního testování se tým vydal do Bahrajnu k první velké ceně. Sennův vůz byl smontován až na místě, takže Senna ujel pouze tři instalační kola v prvním tréninku. V druhém tréninku ujel kol sedmnáct, přičemž jeho nejlepší čas byl o jedenáct sekund pomalejší, než vozy před ním. Poté vůz odstavil kvůli uvolněnému kolu.
Navzdory tomu Senna den popsal jako úžasný start, což bylo kontrastem k tomu, že mechanici nebyli schopni sestavit převodovku pro Chandhokův vůz, takže Ind v pátek neujel ani jedno kolo.
V kvalifikaci se vozy kvalifikovaly do poslední řady. Chandhok, který s ním jel poprvé byl o sekundu a půl pomalejší, než Senna, který byl o osm sekund pomalejší než byl čas poleposition Sebastiana Vettela.
Oba vozy do závodu odstartovali z boxové uličky. Chandhok poté odstoupil v druhém kole kvůli nehodě a Senna ho následoval o šestnáct kol později kvůli přehřátému motoru.
V kvalifikaci Velké Ceny Austrálie vozy opět zabraly poslední řadu a opět Senna porazil Chandhoka. Oba vozy byly o šest a půl sekundy pomalejší než nejrychlejší čas kvalifikace, ale pouze o 34 setin pomalejší, než Virgin Lucase di Grassiho, dalšího nováčka.
Sennovo auto vydrželo pouze čtyři kola, poté odstoupil kvůli selhání hydraulických systému. Avšak Chandhok závod dokončil na posledním 14. místě, o pět kol za vítězem Jensonem Buttonem a o tři kola pozadu za třináctým Heikkim Kovalainenem. To bylo částečně způsobeno dvěma výlety mimo trať a poškozené podlaze.
Poprvé cíl viděly oba vozy při Velké Ceně Malajsie, kde Chandhok dojel před Sennou. To se opakoval i ve Velké Ceně Číny, kdy Senna dojel šestnáctý a Chandhok sedmnáctý, na posledních dvou místech.
Ve Španělsku tým představil jejich testovacího jezdce Christiana Kliena, který nastoupil do prvního tréninku. Závod nebyl vůbec vydařený, Senna odstoupil po nehodě v první zatáčce a Chandhok na trati vydržel do třicátého kola, kdy odstoupil se zlomeným zavěšením.
V Monaku se pilotům podařil start, kdy z posledních dvou míst dokázaly při startu předjet vozy Virginu i Lotusu Racing. Senna později odstoupil, ovšem Chandhok málem dokázal dojet do cíle na ne-posledním místě, avšak poté se zapletl do ošklivé havárie, když se ho Jarno Trulli s Lotusem pokusil předjet a ze strany najel na auto Chandoka. Oba piloti vyvázli bez zranění a bez vidění šachovnicové vlajky.
V Turecku tým představil dalšího testovacího pilota, Sakona Yamamota.
V Anglii tým oznámil, že pro závod bude Bruno Senna Yamamotem nahrazen, avšak stále je jedním z jejich závodních pilotů a v příštích velkých cenách bude opět závodit.
Poté tým na další čtyři závody Yamamotem nahradil Karuna Chandhoka, který už si v sezoně nezajezdil, poněvadž se o jeho sedačku Yamamoto střídal ještě s Christianem Klienem.
Sezonu tým dokončil na jedenáctém místě před Virginem Racing.
2011
Po začátku sezony 2010 Hispania zrušila partnerství s jejich výrobcem vozů Dallarou, kvůli nedostatečné výkonnosti. Tým poté zvažoval, že si pro sezonu 2011 postaví vlastní vůz. Colin Kolles potvrdil, že tým k tomu má dostatečné finanční prostředky.
Během léta 2010 však tým oznámil dohodu a zakoupení vozů Toyota TF110 od Toyoty, která je vyvíjela pro sezonu 2010, avšak poté z F1 odešla. Dohoda také obsahovala spolupráci s Toyotou a využívání jejich know-how. V listopadu však Toyota dohodu zrušila, protože HRT nezaplatilo dohodnutou částku. Stavba vozu tedy padla na bedra týmu.
Po konci sezony 2010 se v Abu Dhabi uskutečnil test mladíků, kterého se zúčastnilo i HRT s Davidem Valsecchim a Čechem Josefem Králem.
V prosinci 2010 se začaly objevovat zvěsti o tom, že tým je na prodej, což ovšem bylo popřeno jeho majiteli. HRT ale odešlo z asociace týmů formule 1 (FOTA). Dle nich totiž FOTA uzavírala dohody znevýhodňující malé týmy, jako byla Hispania. FOTA však obratem sdělila, že HRT bylo ze asociace vyloučeno, protože nezaplatilo poplatek za členství.
Šestého ledna oznámil Ind Narain Karthikeyan, že s HRT podepsal smlouvu pro rok 2011 jako závodní jezdec. V únoru se proslýchalo, že tým zvažoval Vitantinia Liuzziho jako druhého závodního pilota. Liuzzi se s týmem zúčastnil předsezonního testování v Barceloně a devátého března byl oficiálně potvrzen jako závodní jezdec.
Tým v předsezonním testování testoval s autem z roku 2010 a nové s názvem Hispania F111 přivezl až k první velké ceně v Austrálii. První trénink mechanici auto montovali dohromady a tak si vůz svůj debut odbyl až při druhém tréninku, kdy Vitantonia Liuzzi dokončil první instalační kolo tři minuty před koncem. Před sezonou bylo zavedeno pravidlo 107%, které říkalo, že do závodu se může kvalifikovat pouze ten vůz, který v kvalifikaci dosáhne času, který se vejde do 107% času vozu na poleposition. A oběma vozům HRT se toto pravidlo nepodařilo dodržet a do závodu nebyly vpuštěny.
V Malajsii se jim ovšem podařilo pravidlo splnit, když byl Liuzzi pouze o půl sekundy pomalejší, než auta Virginu Racing. Jakkoli bylo nadšení z úspěšné kvalifikace veliké, v závodě museli oba vozy odstoupit kvůli technickým závadám.
Poprvé vůz F111 viděl cílovou pásku v Číně, když se oběma pilotů podařilo závod dokončit na posledních dvou místech.
V Turecku se Liuzzimu podařilo kvalifikovat před oběma vozy Virginu, ale kvůli problémům s brzdami dokončil až na dvacátém druhém místě za jeho týmovým kolegou.
Ve Španělsku se před Virgin d’Ambrosia dostal i Karthikeyan. V závodě ale Liuzzi odstoupil a Ind dokončil na 2. místě.
V Monaku se žádnému z vozů nepodařilo zajet kvalifikační kolo, avšak stewardi se rozhodli je do závodu pustit. Díky tomu se Liuzzimu podařilo umístit na 16. místě, před týmovým kolegou.
Kanada přinesla HRT jejich zatím nejlepší umístění, když Liuzzi dokončil na třináctém místě se svým kolegou v zádech. Tým se tak v poháru konstruktérů dostal před Virgin Racing. Po závodě ovšem byla Karthikeyanovi udělena penalizaci za zkrácení trati, což ho shodilo na 17. Místo, což ale neovlivnilo pozici HRT v poháru konstruktérů.
Čtvrtého července bylo oznámeno, že Thesan Capitol, španělská investorská společnost, odkoupila většinovou část týmu od Carabanteho. Společnost uvedla, že chce tým udělat „více španělským“ a že nemá žádné záměry něco v týmu měnit.
Před Velkou Cenou Británie byl Karthikeyan nahrazen chráněncem Red Bullu Danielem Ricciardem. Ten se kvalifikoval 24. za Liuzzim a oba dojeli do cíle, na devatenáctém, respektive osmnáctém místě. V Německu Ricciardo dojel devatenáctý, zatímco Liuzzi odstoupil. V Maďarsku Liuzzi dojel dvacátý a Ricciardo osmnáctý.
V Belgii se ani jednomu vozu nepodařilo splnit podmínku 107% nejlepšího kvalifikačního času, ale dostali povolení ke startu v závodě. Ricciardo však musel odstoupit kvůli vibracím v autě a Liuzzi dokončil na devatenáctém místě.
Týmu se opět podařilo dokončit sezonu před Virginem na jedenáctém místě.
2012
21. listopadu 2011 tým oznámil, že podepsal dvouletou smlouvu s bývalým jezdcem F1 Pedrem de la Rosou, který se tak stal týmovým kolegou Naraina Karthikeyana, který měl platnou smlouvu i na rok 2012. 14. prosince 2011 Colin Kolles opustil pozici šéfa týmu kvůli „novému směru, kterým se tým chtěl vydat“ a na jeho místo nastoupil Luis Pérez-Sala. V únoru 2012 bylo oznámeno, že se tým stěhuje do komplexu v Madridu.
Představení nového vozu bylo naplánováno na druhý předsezonní test, ale bylo odloženo kvůli selhání vozu v crash testu.
Během kvalifikace na první velkou cenu v Austrálii se novému vozu F112 nepodařilo zajet dostatečně rychlý čas a opět kvůli pravidlu 107% nebyl vpuštěn do závodu.
V Malajsii, Číně a Bahrajnu HRT sice závodilo, ale postrádalo potřebnou rychlost, takže díky vypadlým jezdcům se oba řidiči umisťovali na 20-22. místě. Poté se objevily problémy se spolehlivostí a nehody, což vyústilo v odstoupení Karthikeyana ve Španělsku a odstoupení de la Rosy v Monaku. Toto období neštěstí vyvrcholilo odstoupením obou vozů v Kanadě. Poté se však díky zkušenostem Pedra de la Rosy a vývoji vozu HRT chytilo druhý dech, zvláště pak de la Rosa.
Ve Valencii dokončil na sedmnáctém, v Británii na dvacátém, v Německu na dvacátém prvním, v Maďarsku na dvacátém druhém, v Belgii na osmnáctém, zrovna tak v Itálii a Japonsku a v Singapuru na osmnáctém bez jediného odstoupení.
Týmovému kolegovi Narainovi se tolik nedařilo, díky poruchám a nehodám a následným odstoupením v Maďarsku, Belgii, Singapuru a Japonsku.
V Koreji a Indii se role obrátili, když de la Rosa odstoupil a Karthikeyan dojel na dvacátém, respektive dvacátém prvním místě.
V Abu Dhabi de la Rosa dokončil na sedmnáctém místě a Narain Karthikeyan odstoupil kvůli poruše auta, které z ničeho nic zpomalilo na dráze a bylo smeteno Nicem Rosbergem, který předvedl nebezpečně vypadající nehodu a na dráhu vyjel Safety Car.
V USA dokončili oba piloti na posledních dvou místech a v Brazílii taktéž.
Sezonu tak zakončili poprvé ve své historii na posledním místě v poháru konstruktérů, když je předehnala Marussia (dříve Virgin), která málem předehnala i Caterham.
12. listopadu majitel týmu společnost Thesan Capital oznámila, že vyjednává s několika stranami o prodeji týmu. Později potvrdila, že tým jde skutečně do prodeje. Tým potřeboval najít kupce do třicátého listopadu – data, kdy týmy platily poplatky za účast v následující sezoně. To se bohužel nestalo a tým tak byl vyškrtnut ze soupisky pro rok 2013.
Všichni zaměstnanci včetně pilotů tak zůstalo bez práce a veškerý majetek se prodal, nebo zlikvidoval.
Většině vozů byla vymontována převodovka a motor, které byly navráceny výrobcům a prodány různým subjektům. Jeden vůz získala společnost Pirelli, aby s ním mohla testovat nové pneumatiky.
Navzdory finančním problémům a pomalosti aut HRT dokázalo v těžkém prostředí přežít celé tři roky a ve dvou z nich dokázala porazit Virgin Racing, za což si teď už bývalý tým určitě zaslouží uznání.
Výsledky a tabulková data
Sezóna | # | Jezdec | |
---|---|---|---|
2010 | 20 | Karun Chandhok | |
2010 | 20 | Christian Klien | |
2010 | 21 | Bruno Senna | |
2010 | 21 | Sakon Yamamoto | |
2011 | 23 | Jan Charouz | |
2011 | 22 | Narain Karthikeyan | |
2011 | 23 | Vitantonio Liuzzi | |
2011 | 22 | Daniel Ricciardo | |
2012 | 0 | ||
2012 | 23 | Dani Clos | |
2012 | 23 | Narain Karthikeyan | |
2012 | 22 | Pedro de la Rosa | |
2013 | 0 | ||
2016 | 0 | ||
2016 | 50 | Charles Leclerc | |
2016 | 0 | Esteban Ocon | |
2016 | 46 | Sergey Sirotkin | |
2017 | 0 | ||
2017 | 22 | Jenson Button | |
2017 | 34 | Alfonso Celis | |
2017 | 0 | Paul di Resta | |
2017 | 0 | Charles Leclerc | |
2017 | 0 | Sergey Sirotkin | |
2017 | 94 | Pascal Wehrlein | |
2018 | 0 | ||
2018 | 36 | Antonio Giovinazzi | |
2019 | 0 | Esteban Ocon |
Žádné příspěvky nenalezeny.