Jezdec: Jim Clark
Jim (Jimmy) Clark (* 4. března 1936 - 7. dubna 1968) byl skotský závodník Formule 1 a dvojnásobný mistr světa z let 1963 a 1965. Všeobecně se tvrdí, že pilot mohl závodit až do 70. let, čímž by nejspíše stanovil rekordy, které by Ayrton Senna či Michael Schumacher nikdy nepřekonali. Zahynul při závodě F2 na Hockenheimringu za dosud ne plně objasněných okolností.
Informace
1968 - F1: 1 GP (Lotus Ford). Roztržka s Fordem znamená, že Clark nedostane souhlas startovat za tuto značku v 500 mílích v Brands Hatch. Účastní se proto závodu F2 na Hockenheimringu, kde však za dosud ne plně objasněných okolností havaruje a umírá.
1967 - F1: 11 GP (Lotus Ford, Climax, BRM). Laborování s motory znamenají zbytečná odpadnutí. Clark nadchne motoristický svět neuvěřitelným výkonem v GP Itálie, kde se mu podaří dotáhnout ztrátu dvou kol, ale v posledním kole mu dojde benzín! S motory Ford nachází opět půdu pod nohama a sezónu končí na 3. místě.
1966 - F1: 8 GP (Lotus Climax, BRM). Výměna agregátu a menší krize týmu znamenají pád na nižší příčky. V MS celkově 6. místo.
1965 - F1: 9 GP (Lotus Climax). Další dominantní sezóna. Ve všech závodech startuje z první řady (6 PP) a získává druhý titul mistra světa. Na Lotusu vítězí i ve "staré cihelně" - v 500 mílích Indy.
1964 - F1: 10 GP (Lotus Climax). Poruchy jej stojí cenné body a nakonec i další titul. Odpadá v posledním závodě GP Mexika v posledním kole! Tím pádem klesá až na 3. místo v konečném hodnocení.
1963 - F1: 10 GP (Lotus Climax). Zdrcující převaha - získává 73 bodů z 90 možných, 7x zajede pole-position. V USA se prosazuje v 500 mil Indy - druhý je jen proto, že majitel vítězného vozu zabránil rozhodčím odvolat jej z trati pro unikající olej.
1962 - F1:9 GP (Lotus Climax). Jen banální porucha v posledním závodě roku v JAR ho připraví o mistrovský titul. Odbornou veřejnost šokuje šesti pole-position z devíti závodů, jen jednou chybí v první řadě. Vicemistr světa.
1961 - F1: 8 GP (Lotus Climax). Další traumatizující zážitek mu připraví Monza, kde do jeho vozu najede W. von Trips a vletí mezi diváky. Německý pilot Ferrari je na místě mrtev a s ním 13 dalších lidí. Clark je v Itálii označen za vraha, což má za následek jeho averzi k tomuto okruhu. V MS mu patří 7. příčka.
1960 - F1: 6 GP (Lotus Climax). Nadějný vstup do F-1 málem zhatí otřesný zážitek ze Spa, kde je svědkem nehod Mosse a Bristowa. Psychické následky těchto havárií pronásledovaly Clarka téměř celý další rok. v MS obsazuje 8. místo. Na Aston-Martinu dojede třetí v 24 h Le Mans.
1959 - po neúspěšném jednání se značkou Aston-Martin je představen C. Chapmanovi a absolvuje pro něj první starty ve formuli Junior.
1958 - v týmu Border Reivers sedlá Jaguar D a vyhrává 12 z dvaceti závodů.
1956 a 1957 - příležitostné starty v klubových závodech (DKW, Sunbeam...)
Výsledky a tabulková data
Sezóna | # | Konstruktér | Pořadí | Body celkem |
---|---|---|---|---|
1960 | 6 | Lotus | 8. | 8 |
1961 | 28 | Lotus | 7. | 11 |
1962 | 4 | Lotus | 3. | 30 |
1963 | 9 | Lotus | 1. | 73 |
1964 | 12 | Lotus | 3. | 32 |
1965 | 5 | Lotus | 1. | 54 |
1966 | 4 | Lotus | 6. | 16 |
1967 | 7 | Lotus | 3. | 41 |
1968 | 4 | Lotus | 11. | 9 |
Žádné fotky v této kategorii nebyly zatím publikovány.