Bahrajn

Okruh: Bahrain International Circuit

Název:
Bahrain International Circuit
Země:
Bahrajn
Adresa:
Poslední úprava:
18.4.2013 18:11

Oblíbený pouštní okruh, který je známý svými enormními únikovými zónami a vysokým standardem.

Informace

Bahrain International Circuit se nachází nedaleko města Sakhir v Bahrajnu. Jeho stavba započala na konci roku 2002 a byl slavnostně otevřen 17. března 2004. Navrhl ho Hermann Tilke a patří k jeho zdařilejším kouskům.  Výstavba okruhu přišla na 150 milionů amerických dolarů, nebo na 56 milionů dinárů, chcete-li.

Krom Formule 1 se zde jezdí samostatná Bahrain Grand Prix, FIA WEC, V8 supercars a FIA GT. Za Formuli 1 zde drží závodní rekord Michael Schumacher, jenž ho stanovil hned při prvním zdějším závodu v roce 2004 a jeho hodnota je 1:30.252.

Během let se zde však používaly dvě specifikace okruhu. Normálně se používá okruh s délkou 5,412 kilometrů a s 15 zatáčkami, avšak v roce 2010 se zde výjimečně jel závod Formule 1 na delší specifikaci, takzvané „Endurance Circuit“, která měří 6,299 kilometru a má 23 zatáček. Tento rok zde závodní rekord zajel Fernando Alonso s Ferrari. Okruh má celkově šest možných podob.

Stavba okruhu byla nápadem korunního prince Salman Hamad Al Khalifiho, který je zároveň prezidentem Bahrajnské Motosportové Federace. Organizátoři velké ceny se však obávali, že se okruh nestihne dokončit před závodem v roce 2004 a požádali o odložení VC Bahrajnu na rok 2005. To však odmítl Bernie Ecclestone a tak se závod jel na nezcela dokončeném okruhu.

Další obavou před dokončením okruhu byl písek. Protože okruh stojí uprostřed pouště, fouká zde silný vítr, který zanáší na okruh prach i písek. Ovšem organizátorům se to povedlo omezit a zajistit čištění trati před závody.

V roce 2007 se okruh stal prvním, který od FIA získal cenu za bezpečnost, pohotovost maršálů, zdravotní péče a vysoké standardy. Okruh je však často kritizován za přílišnou bezpečnost. Piloti si zde mohou dovolit udělat chybu v každé zatáčce a stále pokračovat v závodě, každá zatáčka má totiž vlastní únikovou zónu.

V roce 2011 se v severní Africe spustila revoluce a kvůli nepokojům byla Velká cena Bahrajnu přesunuta. Tento rok měla být úvodní velkou cenou, ale FIA ji přesunula na říjen, což by z ní udělalo poslední velkou cenu sezony. Avšak o dva dny později FIA velkou cenu zrušila úplně, kvůli mnoha dopisům od týmů a dalších.

Okruh začíná velmi dlouhou cílovou rovinkou, zakončenou prudkou a úzkou pravotočivou zatáčkou 1, do které piloti při prvním kole najíždí velmi opatrně. Za zatáčkou je ale velká úniková zóna, takže větší nebezpečí zde pilotům nehrozí. Následuje zatáčka 2 a 3 (levá, pravá), což jsou mírné zatáčky projížděné na plný plyn. Po nich následuje další široká rovinka zakončená pravotočivou zatáčkou 4, která je docela dlouhá a neuvěřitelně široká. Zatáčky 5,6 a 7 tvoří hadovitou sekci velmi rychlých zatáček levá-pravá-levá. Přítlak vozů je nastaven hlavně dle těchto zatáček. Poté následuje pravotočivá, úzká a kluzká vlásenka číslo 8. Výjezd ze zatáčky je závislý na dobré trakci. Zatáčky 9 a 10 jsou jedněmi z nejzrádnějších v kalendáři. První 9 je levotočivá, ve které musíte začít brzdit do zatáčky 10, což je další slepá, prudká, levotočivá zatáčka. Mnohou pilotů je zde optimistických a najíždí do 9. Zatáčky příliš rychle a jdou pozdě na brzdy, za což jsou odměňováni výletem mimo trať. V těchto zatáčkách je nesmírně důležitá stabilita vozu. Důležitá je zde ale i trakce, protože po 10 zatáčce následuje rovinka a první DRS zóna. Po ní následuje sekce zatáček 11,12 a 13. 11 je levotočivá do kopce a vede přímo do zatáčky 12, což je levotočivá zatáčka projíždějící se na plný plyn. Ta opět hned vede do pravotočivé zatáčky 13, do které se obtížně hledá nájezd a mnoho pilotů zde zatáčí příliš brzy a prudce. Důležitá je zde opět trakce a udržení otáček, protože následuje další dlouhá rovinka, na jejímž konci je detekční bod pro použití DRS. Následuje poslední zatáčka 14, ve které se využijí všechno dostupné obrubníky. Je velmi široká a s dobrým nájezdem zde jdou udržet vysoké otáčky a udržet si tak co nejvyšší rychlost pro cílovou rovinku a DRS zónu.

Časová zóna Bahrajnu je UTC+3, takže díky letnímu času je pouze o hodinu napřed, než my. To znamená, že nemusíte brzy vstávat na kvalifikaci ani závod, který začíná ve 14:00 našeho času.

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.