Kauza Crashgate

Poslední úprava:
11.5.2011 14:44

Kauza zvaná Crashgate se stala 28. září roku 2008 při Velké ceně Singapuru, kde Nelson Piquet jr. úmyslně havaroval, aby tak pomohl stájovému kolegovi Fernandu Alonsovi k cestě za vítězstvím. O celém skandálu se ale veřejnost dozvěděla až téměř o rok později, kdy byl brazilský pilot Piquet ze stáje Renault propuštěn.

Informace

O konci Nelsona Piqueta u stáje Renault se poměrně nahlas hovořilo již dlouho, důvodem byla především velmi mizerná forma brazilského závodníka. Stáj se ale rozhodla dále nespolupracovat s Piquetem až po Grand Prix Německa, ovšem tato informace se dostala na povrch ještě před závodem v Maďarsku, kde měl pilot jet svůj poslední závod. Jezdci by v Maďarsku asi nepomohl ani plný bodový zisk, Piquet však na body vůbec nedosáhl a s Formulí 1 se rozloučil dvanáctým místem a v oné sezóně nezískal ani bod.

Po odchodu nevýrazného Brazilce z Formule 1 do druhého kokpitu Renaultu usedl Romain Grosjean a vypadalo to, že francouzská stáj v poklidu dokončí sezónu. To by tu ovšem nesměl být onen incident z Velké Ceny Singapuru roku 2008, ve kterém právě Nelson Piquet havaroval a Fernando Alonso si dojel pro první vítězství v sezóně. Jenže necelý rok po nehodě, a jen pár dnů po odchodu Nelsona Piqueta z Renaultu, dostala FIA informaci, že mladý Brazilec ve Velké Ceně Singapuru boural záměrně, aby pomohl natankovanému Alonsovi v cestě za vítězstvím.

Fakta o závodě v Singapuru

První závod pod umělým osvětlením v historii Formule 1 nabídl atraktivní podívanou, plnou zajímavých momentů i několika kolizí. Tou nejpodstatnější byla havárie Nelsona Piqueta ve čtrnáctém kole. Shodou náhod Brazilec havaroval právě v místech, kde nebyl dostupný jeřáb, který by odklidil trosky z jeho Renaultu a tak se na trať musel vypravit safety car. Odstup mezi jezdci byl rázem minimální, ovšem všechny piloty, až na Fernanda Alonsa, čekala zastávka v boxech, což Španělovi hrálo do karet. Ten si totiž na soupeře mohl najet dostatečný náskok a zajistit si tak první vítězství v loňské sezóně.

Vyjádření Nelsona Piqueta

„Flavio Briatore, šéf stáje ING Renault F1 Team a zároveň můj manažér, mě společně s Patem Symondsem požádal, zda-li bych v průběhu závodu nehavaroval se svým vozem. Neměl jsem jistotu, jestli mi u týmu bude prodloužena smlouva i na následující rok, proto jsem si myslel, že pokud bych tak neučinil, podpis nové smlouvy u týmu by se mi podstatně vzdálil. Ve Velké Ceně Singapuru jsem tedy havaroval nárazem do zdi ve čtrnáctém kole a způsobil jsem výjezd safety caru.“

„Na tomto plánu jsme se společně s panem Briatorem dohodli jen pár minut před začátkem závodu v jeho kanceláři.“

„Pan Symonds se mě ještě před startem zeptal, zda-li bych byl ochoten ztratit svůj závod ve prospěch týmu a pomoci tak Renaultu k zisku vítězství. Stačilo jen, když způsobím vážnou nehodu, při které bude potřeba výjezd safety caru a to se také stalo.“

„Na výběru místa nehody si dal Briatore opravdu záležet, protože vybral místo, ve kterém nebyl dostupný jeřáb a tudíž maršálové nemohli poškozený vůz odklidit tak rychle. Proto musel vyjet safety car.“

Briatore a Symonds opouští Renault

Jen pár dnů poté, co se celá kauza začala prošetřovat, vyvodilo vedení stáje Renault F1 Team patřičné důsledky. Flavio Briatore a Pat Symonds byli ze stáje Renault propuštěni. Stáj tímto gestem dala jasně najevo, že doufá, že FIA celou věc patřičně přehodnotí a zmírní případný trest, který bude stáji udělen. Francouzský tým navíc opustil hlavní sponzor - bankovní gigant ING.

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.